Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Hůrky Velký a Malý pahorek, turistika ve Frenštátské brázdě

Hůrky Velký a Malý pahorek, turistika ve Frenštátské brázdě

Velký a Malý pahorek, pahorky Frenštátské brázdy

1.6.2010 | Ivan Zajíček

I když jezdím z Ostravy do Moravskoslezských Beskyd vlakem či autem již hezkou řádku let a tato "minidominanta" Frenštátské brázdy mezi obcemi Janovicemi a Pržnem je vidět z vláčku i z okna automobilu, vždy jsem ji nesprávně považoval za jakýsi předvoj Beskyd.

Velký pahorek

Co se týče pahorků, tak jsem znal pouze knihu Ernesta Hemingwaye (1899 - 1961) - Zelené pahorky africké, dílo toť o lovu z 30. let minulého století, válečný anglický film Pahorek z roku 1965, který se odehrával ve žhavé Libyjské poušti v kárném táboře vojáků z Anglie a v neposlední řadě sympatickou část uprostřed ženského těla - Venušin pahorek (mons veneris), jenž je zdrojem mnoha lidských radostí v životě pro obě pohlaví.

Protože jsem dříve dával přednost horám vyšším a nesnadno dostupným, odhalil jsem blíže tyto dva "pahorky" až letos v dubnu 2010, kdy je mi již jakž takž jasná geomorfologie Západních Karpat, které se dále dělí mimo jiné na Vnější Západní Karpaty, jejichž část - Západobeskydské podhůří představuje v tomto případě Podbeskydská pahorkatina.

Ta se ovšem dále člení na Kelčskou pahorkatinu, Maleník, Příborskou pahorkatinu, Štramberskou vrchovinu, Třineckou brázdu, Těšínskou pahorkatinu a konečně onu Frenštátskou brázdu, kde oba Pahorky - Velký i Malý nalezneme. Jak prosté! Někdo luští křížovku či sudoku, další skládá puzlle, botanik identifikuje rostlinky, jiný blázen zase do sebe "zapasovává" geomorfologické celky. Tyto činnosti nejsou v podstatě k ničemu, ale dodávají člověkovi radost. Zvláště ve starobě.

Ondřejník od pahorku

Podbeskydská pahorkatina zaujímá prostor úctyhodných 1 508 km2, což ji řadí na čestné 15. místo z úctyhodného počtu 94 geomorfologických celků ČR a má průměrnou výšku 353 metrů, což není nikterak moc. A za to právě mohou ty brázdy, protože nejvyšší bod - Ondřejnická Skalka měří plných 964 metrů. Takže ani proslulý Ondřejník nepatří k Moravskoslezským Beskydám, ale k Podbeskydské pahorkatině.

Je zřejmé, že proslulý zbojník Ondráš (1680 - 1715) měl dosti široký záběr - působil hned v několika geomorfologických celcích Karpat a narodil se právě zde v Janovicích. A zrazen Jurášem byl pro změnu v hospodě "U matky Hedviky" v nedalekém Sviadnově. Pro pár zlatých (100) - kdoví, kolik by se za to dalo dnes vyměnit Eur. Ale "chechtáky" fungovaly spolehlivě vždy a všude.

Dnes je z jeho rodného domu vybudována hospoda s možností ubytování - z oken je vidět Lysá hora, kde si pod Lukšincem ukrýval v jeskyni své poklady. Podcelek Frenštátská brázda v severovýchodní části Podbeskydské pahorkatiny měří v průměru 454 metrů a právě jako nápadné vyvýšeniny jurských bradel bývají znalci uváděny oba Pahorky.

Lysá a třešeň z Pržna pod Pahorkem

Malý Pahorek (452 m) a Velký Pahorek (468 m) se nachází v katastrálním území obce Janovice, východně od Pržna, odkud vede pod oba kopečky modrá turistická značka od železničního nádraží a sympatické restaurace "U Adamců". Západně protéká Bystrý potok, jenž pak zprava přijímá potok Říčku a u Bašky se chytře vyhýbá přehradě Baška na říčce Baštici a vlévá se přímo do Ostravice. Asi chce být dřív v Baltském moři.

Zde jsem stále na rozpacích, zda se "pahorek" správně píše s velkým či malým "p", protože se udávají obě varianty a úplnou dokonalost tomu dává turistická mapa KČT č. 96 - Moravskoslezské Beskydy 1:50 000 (3. vydání 2004), kde je rafinovaně uveden Malý Pahorek a Velký pahorek. Asi aby tomu menšímu nebylo líto, že měří o pár metrů méně. Holt, nejhorší je mít možnost volby, jak moudře pravívává zeť přítele Jarouška Sandokan alias Houska.

Nicméně oba pahorky jsou dominantou tohoto kraje a směle vystupují nad okolní krajinou luk a pastvin, odkud jsou již krásné výhledy na půl Moravskoslezských Beskyd, Podbeskydskou pahorkatinu, Frenštátskou brázdu i Třineckou brázdu s jejími nejvyššími vrcholy - Vrchy (433 m) s vysílačem a Skalickou Strážnicí (438 m), mezi kterými stojí vznešený krásný kostel, jenž odtud pochopitelně není vidět.

Velký pahorek a Malý pahorek, turistická mapa

Na západě konkuruje se svou výškou 523 metrů Metylovická hůrka neboli Čupek a na jihozápadě již rozložitý Ondřejník se svými třemi vrcholy (nejvyšší Skalka - 964 m , Vojvoda neboli Holubjanka - 900 m a Solárka - 890 m). Na Ondřejníku pro změnu působil dle místních, zaručeně pravdivých, pověstí zlý loupeživý rytíř Ondřej, jenž zde měl co by základní tábor svůj hrad a přepadával pocestné, kupce a jejich karavany.

Tomu zde konkuroval rovněž již vzpomínaný slavnější a prý prostým lidem milovaný zbojník Ondráš, který měl na vrcholu této hory snad také svou tajnou skalní skrýš. Ještě že neloupili oba ve stejnou historickou dobu - pak běda ubohým pocestným. Byla by to pak nebezpečná týmová práce!

Naposled jsem na Velký Pahorek vystoupil právě z Pržna, byl jasný dubnový den a výhledy byly okouzlující. V chatkách okolo Bystrého potoka již bylo živo a podél říčky kvetly krásné žluté blatouchy. Poněkud komplikovaně se hledá neznačená výstupová cesta na zalesněný vrchol, kde je triangulační bod.

Velký a Malý pahorek od Janovic Hřeben Ropice od Pahorku

Po sestupu na východní stranu se otevřely výhledy na Ropický hřeben a Lysá hora se zbytky sněhu byla jako na dlani. Po kopci pobíhalo nebývalé množství srnek, jedna mě dokonce téměř vystrašila. Také mravenci se již probudili ze zimního spánku a počali se rojit zrovna na pařezu, kde jsem usedl s cílem se občerstvit potupnou minerální vodou s citrónem. Ale tak už to bývá!

Zajímavé pohledy na oba výrazné kopce jsou také z východní strany od Janovic, na severu se nad vsí zvedá další kopeček Hůra (431 m). Občerstvení zde v Janovicích nabízí právě proslulá hospoda Ondráš, kde na zdi visí pamětní deska onoho zbojníka Ondráše.

Takže - když si obujeme pohorky a vylezeme na oba pahorky, nebudeme litovat! A pokud si dáme načepovat pěnivé "Nošovice" v hostinci Ondráš, jen umocníme dobrou náladu z tohoto nenáročného výletu ve Frenštátské brázdě.

Hory Rozkvetlou zahradou do bouřlivého pekla Monti Sibillini, Apeniny
Hory Železné hory křížem krážem - Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…
Hory Kremnické vrchy - přechod dobře utajeného pohoří středního Slovenska II., turistika na Slovensku