Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má

Rozhlednový Marhát (748 m), hora na Považském Inovci

Za výhledy na Marhát, Považský Inovec

19.5.2009 | Otakar Brandos

Marhát je krásným vápencovým vrcholem ve střední části hřebene pohoří Považský Inovec. O vrcholu Marhát jsme na našich stránkách nedávno psali v souvislosti s otevřením nové rozhledny, nyní se podíváme, jak se na tento zajímavý a dnes vyhlídkový vrchol dostat.

Hřeben Marhátu, Považský Inovec

K vrcholu Marhátu vede řada výstupových tras. Dostaneme se sem z Moravan nad Váhom po zelené a červené turistické značce, po hřebeni ze sedla Havran, kterým prochází silnice č. 499 spojující lázeňské Piešťany a Topoľčany a nebo z Bezovce. Poslední variantou je výstup po zelené turistické značce z Nitrianské Blatnice ležící zhruba mezi městy Topoľčiany a Hlohovec. A právě tuto trasu jsme při zatím posledním výstupu na Marhát (748 m) zvolili my.

Pokud jste autem, můžete ušetřit ještě pár kilometrů nezáživné chůze po asfaltce, která se z Nitrianské Blatnice táhne mezi poli a končí na okraji lesa a vinic, které se rozkládají na úpatí Marhátu. Dále je již zákaz vjezdu, což je nakonec v pořádku. Od vinohradů pokračujeme okrajem lesa po žluté turistické značce k rotundě sv. Juraja.

Cestou se otevírají krásné pohledy k východu a jihovýchodu na Tribeč a Zoborské vrchy. Rotunda sv. Juraja ležící v nadmořské výšce 465 m je významnou stavbou, která pamatuje období Velké Moravy. Její apsida totiž vznikla již v 9. století. Rotundě budu věnovat samostatný článek, takže se posuneme kousek dále.

Marhát ve fotografii

Po žluté TZ pokračujeme již o poznání strměji vzhůru. Hlubokým listnatým lesem kolem upraveného pramene vody, který by neměl vysychat ani v létě, se po lesních cestách dostáváme do sedla Marhát (690 m), které je významnou křižovatkou turistických a cykloturistických cest. Od rotundy sv. Juraja nám to svižným tempem zabere slabou 3/4 hodinu.

V sedle odbočíme doleva a po červené hřebenovce se širokým chodníkem kopírujícím krásný ostrý částečně skalnatý hřebínek dostaneme na samotný Marhát (748 m), na jehož vrcholu nalezneme upravené ohniště, dva turistické přístřešky a především novou turistickou rozhlednu, z jejího vrcholu se otevírají fantastické rozhledy na Považský Inovec i okolní pohoří.

i Považský Inovec
Považský Inovec je součástí Karpat, které náleží do Alpsko - himalájské soustavy. Přesněji řečeno je Považský Inovec jedním z celků Vnitřních Západních Karpat, jen Povážské podolí náleží do subprovincie Vnějších Turistický průvodce Západních Karpat. Jeho západní a východní okrajové části patří do oblasti Podunajské nížiny (Podunajská pahorkatina), která již patří do provincie Západopanónské pánve. Považský Inovec je jedním z podcelků Tatransko - fatranské oblasti. Dělí se na několik dalších «

Pokud jsme se již nasytili rozhledů nezbude, než začít pomýšlet na návrat. Abychom se nevraceli stejnou cestou budeme pokračovat po červeně značené hřebenovce po pěkném skalním hřebínku s občasnými výhledy východním a jihovýchodním směrem. Po širokém lesním chodníku a následně po lesní cestě sestoupíme na Trhovičnou louku, kterou v minulosti procházela obchodní stezka z Považí do Ponitří. Za to vděčí louka i svému jménu.

Na Trhovičné louce je turistický přístřešek a informační tabule, můžeme se odsud vydat po zelené značce nazpět k autu či Nitrianské Blatnice. Ale protože jsme toho zatím moc neušli bylo by škoda se nepodívat na nedaleké Visiace skaly.

Rozhledna na vrcholu Marhát

Pokračujeme po zelené a červené TZ k sedlu Gajda (548 m), před nímž prudce uhýbá doleva významová odbočka (značeno červeným trojúhelníkem) k vrcholu Gajda (609 m) a na pěknou louku s vystupujícími škrapy a skalisky - Visiace skaly. Pod jednou ze skal je dokonce malá jeskyňka. Louka s nádhernými výhledy k Tribeči, Zoborským vrchům a Ponitří a zajímavou teplomilnou flórou a faunou je navíc ozdobena skautskými znaky, jak dokládá jeden z připojených snímků. Stejnou cestou se pak vrátíme na Trhovičnou louku a po zelené sestoupíme do Nitrianské Blatnice.

Okruh je to vcelku nenáročný, jenž zvládnou i malé děti uvyklé pohybu v přírodě a ne pouze mezi regály supermarketů či civění do PC monitorů. I s kochačkami a fotografováním je na okruh potřeba počítat s 4 - 5 hodinami, pokud nebudete autem a budete šlapat až z Nitrianské Blatnice, pak ještě o jeden a půl hodiny více. Celkové převýšení činí asi 550 metrů.

Marhát, turistická mapa

Hory Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché
Hory Putování liduprázdným Mafate, Réunion (1)
Hory Z Grindalu do Rindalu… alebo prechádzka čarovnou krajinou trollov - Trollheimen