Poslední aktualizace: 12.12.2019 , svátek má

Bežecké topánky Inov-8 Roclite 268, outdoor recenzia

Bežecké topánky Inov-8 Roclite 268 vhodné (nie len) pre bežcov - začiatočníkov

11.11.2014 | Katka Janurka, tyger.sk

Začiatkom roku 2014 som zháňala spoľahlivú turistickú obuv do hôr a zároveň som začala aktívne behávať. Peňazí nebolo nazvyš, tak som sa obzerala po topánkach, Inov-8 Roclite 268 ktoré by spĺňali aj nároky na turistiku a zároveň aj na beh.

Keďže sympatizujem s myšlienkami minimalizmu a pri behu som už dlhšiu dobu dopadala na prednú časť chodidla/špičky (a nie na pätu, ako je bežnejším zvykom), mala som v záujme čím skôr prejsť na minimalistickú / barefoot obuv.

Prvotne som si vyhliadla barefootky od iného výrobcu, ale v Brne ich zrovna nemali a ja už som bola nedočkavá, tak som cestou nazrela aj do športovej predajne Inov-8.

Čtěte také: Turistické boty. Jak si vybrat vhodné turistické boty, pohorky pro turistiku…

Výber mali široký, od úplne ľahkých až po mohutnejšie modely. Chalanisko, čo tam práve Na 3-dňovej hrebeňovke Nízkych Tatier pracoval, mi po dlhšom rozhovore poradil vyskúšať pre začiatok "kompromisné" boty s 9 mm sklonom päta- špička, vhodné aj na turistiku od jari do jesene a aj na beh v horách. Tak som tie Roclite opáčila na nohách, poprechádzala sa, chvíľku nerozhodne mrnčala a dumala a nakoniec ich zobrala. A teda, vôbec to neľutujem.

Čo všetko si tieto botičky so mnou prežili a "vytrpeli"?

Inov-8 Roclite sú určené do terénu a ja som v nich zo začiatku behala bohužiaľ dosť aj po asfalte - hlavne na pretekoch, kde zo štartu a do cieľa často treba ísť 1-2 kilometre po ceste, niekedy aj viac. To sa dosť výrazne podpísalo na rýchlejšom zošúchavaní štupľov na podrážke.

Roclity mi však toto trestuhodné zaobchádzanie odpustili a vydržali so mnou toho dosť veľa - k dnešnému dňu majú nabehaných cez 900 km a 35 tisíc výškových metrov.

Používala som ich takmer každý deň a obrazne, keby môžem, nosím ich aj do postele. Podržali ma aj v náročnejších terénoch - napríklad na Slavkovskom štíte, na Vysokohorskom behu cez Klin v Západných Tatrách, na Behu zo Srdiečka na Chopok, na Zodraté štuple v prednej časti chodidla po vyše 900 km hrebeňovke v Roháčoch (hlavne na skalách Ostrého Roháča aj so zošúchanou podrážkou držali prekvapivo pevne a milo ma tým potešili), na hrebeňovke Nízkych Tatier alebo aj na špicato-kamenistých grúňoch v Chorvátsku.

Čo som si na nich teda najviac obľúbila?

Že sa v nich takmer vôbec nešmýka na širokej škále povrchov - sú dobré aj na mierne / stredné blato, mokrú trávu, trčiace korene. Nezvládajú akurát totálne blato, zľadovatený sneh a ľad. Zato skaly, suché aj mokré, sú priam lahôdka. Vďaka nim som aj pri strmých zbehoch cítila istotu a odbúravala priebežne svoj "strach zo strmákov" a do kopcov sa v nich dá pekne zaprieť, človek si tak nemíňa energiu na stabilizáciu krokov pri miernom šmýkaní do kopca/z kopca.

Sumárum predností Inov-8 Roclite, ako to vidím ja

• Vynikajúco držia na kamenistých povrchoch, suchých aj mokrých
  • Dobre držia aj v ostatnom zmiešanom teréne (blato, tráva, trčiace korene)
  • Hoci pomerne rýchlo premoknú (hlavne za rána, za rosy), taktiež rýchlo na nohe zase uschnú a aj keď sú mokré, nie je v nich zima
  • Model Roclite 268 má síce 9 mm sklon päta- špička, ale pre čo najminimalistickejší pocit z behu sa vyrábajú aj verzie s 6 mm a 3 mm dropom
  • Pri dobrom zaobchádzaní majú dlhú trvácnosť (v preklade - nederte ich na betóne ako ja)
  • Na podrážku sa nelepia nečistoty, blato, kamienky a tak si nenesiete "3 kilá navyše" so sebou
  • Aj po zodratí štuplíkov zo špičky podrážky majú stále dobrý grip
  • Topánka s 9 mm sklonom má vyvážený pocit kontaktu s povrchom vs. dostatočnú ochranu chodidla pri občasnom zlom dopade na pätu alebo keď päta zavadí o zatúlaný kameň. Keď sem-tam zle doskočím v barefootkach s 0 mm sklonom, ktoré skúšam teraz, tak okamžite vyrazí bolesť cez pätu ďalej do nohy. Všetko má svoje pre a proti, ale aspoň to človeka núti hľadieť si pod nohy a sledovať poriadne terén.

Sumárum "zadností", čo by som Roclitom vytkla? A čo výdrž materiálu?

• Pomerne rýchlo derúca sa podrážka, ak ich nepoužívate výlučne v teréne (cca po 600 km už to aj riadne vidieť)
  • Deravejúca sieťovina na zvršku - začalo to zavadením o dva-tri kamene cca na 400 km a čím ďalej, tým viac mi odvetrávalo malíčky
  • Cca po 800 km už sa začal trhať aj materiál na boku topánky, hlavne v mieste záhybu
  • Po x-y behoch v blate a mokre prestávajú voňať
  • A čo mne osobne najviac prekážalo - podpätok na pravej topánke mi začal po cca 600 km "cestovať až do Číny" - celý sa posúva do pravej strany, čo potom zhoršuje celkový pocit chodidla v topánke - tento problém je však pravdepodobne spôsobený tým, že na pravú nohu dopadám trochu "čaptavejšie", čo po toľkých kilometroch už dá na sebe poznať. Myslím si, že pri správnom spôsobe došľapu k tomuto problému nedochádza.

Čo o Roclitoch môžem povedať na záver?

Inov-8 Roclite pokladám za výborné a spoľahlivé bežecké "črievice", veľmi vhodné pre ľudí, ktorí s behaním v teréne ešte len začínajú a hľadajú pocit istoty a dobrého gripu aj v strmých kopcoch alebo v horšom počasí. Veľmi dobre pomáhajú prekonať obavy z prípadných pádov (ktoré som ja zvykla znášať dosť zle so zavíjaním na pol hory, teraz už len troška pípnem).

Určite si ich však obľúbia aj pokročilí horskí práskači, ktorí ich využijú najviac pri behu v kamenistých podmienkach, spojených s nejakým tým lezením po skalách, napr. v našich Tatrách. Niečo na štýl Tygra a jeho Climbing/Running philosophy.

Počas Vysokohorského behu cez Klin

Pre minimalisticky/barefoot orientovaných sú v ponuke aj varianty s nízkym dropom (3 mm, 6 mm).

Ja osobne týmto črieviciam ďakujem za krásny štart do aktívneho behania, že mi pomohli zrýchliť dolu grúňom a že to so mnou tak dlho vydržali, hrdinky. Možno im ešte venujem 100 km, nech majú tisícku a potom si ich na pamiatku odložím na poličku slávy. Ale najprv ich vymágam v horskom potôčku, lebo posmrdkávajú.

A čo tvrdí výrobca?

Do tejto topánky sa zamilujú všetci bežci a bežkyne, ktorí majú ambície v behu do vrchu, v krosoch a trailoch na mäkkom podklade. Podošva Roclite má veľmi hrubý dezén, je vyrobená z kontaktnej gumy, takže môžete očakávať vynikajúci grip. Rôzne široké kolíky vystupujú z podošvy o 5,5 mm, takže zaručujú vynikajúci grip na mäkkom povrchu. Kontaktná zmes podošvy udržuje jednak výbornú priľnavosť na kameňoch a skalách, ale ponúka tiež vysokú flexibilitu, vďaka ktorej má táto podošva výborné samočistiace vlastnosti.

Medzipodošva má sklon medzi pätou a špičkou 9 mm, výška v päte je 15 mm, výška v špičke je 6 mm. Vďaka tomu môžete očakávať výbornú propriocepciu a môžete sa tak spoľahnúť na presné čítanie povrchu a okamžité prenášanie pokynov od chodidiel. Blato, sneh, jednoducho mäkký a klzký povrch je presne prostredie pre túto podošvu. S touto topánkou budete ovládať situáciu.

Chúdence už toho majú dosť za sebou – 900+km, 35 km prevýšenia

Zvršok je užší a veľmi dobre priedušný. Obsadenie na špičke výborne drží chodidlo v lôžku topánky, takže nedochádza k žiadnym stratám v kontakte s povrchom. Mäkšia päta sa výrazne citlivejšie chová k achilovkám, s bezšvovým zvrškom zabudnite na pľuzgiere. Jednoducho povedané, výborná výkonnostná krosovka, ktorá sa výrazne približuje legende zvanej X-talon 212.

• Hmotnosť: 268 g (UK8)
  • Shoc-zone: rozdiel 9 mm
  • Podrážka: ROCLITE™
  • Farba: modro/sivá

Použitie: univerzálna topánka, ktorú využijete na závody, tempové tréningy aj vytrvalostné tréningy, keď potrebujete stabilný a bezpečný pocit z behu.

Hory Slezské Beskydy: Túra přes Velkou Čantoryji, Velký Stožek a Filipku
Hory Z Čadce do Turzovky, kysucký trek přes Javorníky
Hory Tour de France, po stopách nejslavnějšího etapového závodu
Milešovka Krkonoše, ubytování Štefánička Černé jezero Drahotuš Zverovka Útulna Limba Javorníky Dolní Morava Praděd Hukvaldy Sahara Panská skála Jupiter Spišský hrad Les Ecrins Kvarky Cirrostratus Fačkovské sedlo Neutronové hvězdy Pohorky Chopok
1. Turistika Suchá Belá, túra turisticky nejatraktivnější roklinou Slovenského ráje
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
5. Vesmír Jaká je tloušťka kůry a rozložení moří na Měsíci? Sondy GRAIL ukázaly novou tvář Měsíce