Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář akcí | Napsat článek | Produkty | Více…
Ceník inzerce
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 17.6.2019 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Lomové jezírko pod Líšnou, výlet v Šumavském podhůří

Lomové jezírko pod Líšnou, výlet v Šumavském podhůří

Jezírko pod Líšnou - Budětická vrchovina a tipy na výlet

21.8.2012 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Tak jsme zase jednou zaváhali a teď stojíme na nádraží v Žichovicích a hledáme v jízdním řádu, kdy nám jede další vlak. Je to špatné a tak vymýšlíme náhradní program. Na nedalekém Rabí jsme každý rok několikrát a navíc letní rojení turistů nás také moc neláká. Což se podívat do lomů pod Líšnou. Sice se tam chodit nemá, ale taková tabulka se zákazem vstupu je v podstatě hodně velkým lákadlem.

Líšná, západní strana jezírka v pozadí Chanovec

Je rozhodnuto a tak opouštíme nádraží a stezkou k řece Otavě a dále po jejím pravém břehu jdeme k mostu. Za ním dáváme zpátečku a cestou po levém břehu se blížíme pod jižní vrchol Líšné (539 m n.m.). Před námi se objevuje vysoká bílá stěna bývalého lomu. Zbývá přejít silnici, najít díru v plotě a jsme na místě.

Čtěte také: Líšná, hora klidu a překvapení

Procházíme dobře vyšlapanou pěšinou mladým hájkem bříz a borovic k širší cestě. Cesta prudce klesá dolů a pod námi se objevuje zelenavá voda jezírka. To má kruhový tvar a není to žádný drobeček. Od jihu k severu je jistě přes sto metrů široké a od východu na západ to bude skoro stejné. Nad ním se vypíná v několika stupních bělostná stěna. Její výška bude jistě kolem 70 metrů.

Sestupujeme k hladině, která s postupující hloubkou mění barvu. Ke břehu připlulo hejno zvědavých pstruhů, kteří se předvádějí v celé kráse. Někteří jedinci jsou skutečně nádherní. Na koupání to není a tak se škrábeme na první skalní stupeň nad jezerem. Vede tudy pěšina, ze které se dá vyčíst, že návštěvnost je tady dosti veliká.

Líšná, jižní břeh jezera Líšná, přístupová cesta k jezeru

Docházíme pod východní stěnu a asi v polovině cesty se pro sesuté kamení vracíme zpět a okruh dokončujeme z opačné strany. Tady se nám otevírá jediný výhled do kraje západním směrem, na vrchol Chanovce (555 m n.m.).

Jen hluk projíždějících aut po nedaleké silnici nás vrací z romantického místa do skutečnosti. Vracíme se stezkou k díře v plotě. Na jedné ze skal se zalíbilo lišejníku s nádherně zrzavou barvou.

Stopy po lidské činnosti postupně mizí mezi prvními obyvateli místa. Pionýry jsou tady borovice, břízy a sem tam nějaký druh listnáče. Spodní patro je ještě velmi chudé. Jen trsy trav, sem tam nějaká kvetoucí rostlina, mezi kterými hrají prim jestřábníky, chrpy a mateřídoušky. V jezeře se usadilo rákosí a kromě již zmíněných pstruhů zde žijí i skokani.

Pro úplnost zbývá dodat, že všude kolem je Budětická vrchovina, která je částí Bavorovské pahorkatiny. Líšná je zahrnuta do přírodního parku Buděticko a nikdo neudělá chybu, když to pojmenuje sušicko - horažďovickými vápenci. Vše je na mapě KČT č. 68 Pootaví a tato vycházka se vejde do 3 km a ještě se dá zajít na pivko do hospůdky nedaleko nádraží. Hlavně, aby neujel další vlak.

Lomová jezírka na turistické mapě

+ Čímické jezírko, Šumavské podhůří
+ Svatobor, hora opředená mýty
+ Budětickým přírodním parkem
+ Netřebské tisy, Domažlicko

Hory Börzsöny, toulání po maďarských kopcích
Hory Skalním bludištěm vrcholu Wielki Szczeliniec (Velká Hejšovina), Stolové hory
Hory Na Pico de Aneto (3 404 m n. m.) jihozápadní cestou
Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso