Poslední aktualizace: 20.11.2023 , svátek má

Chaty: Bilíkova chata, hotely ve Vysokých Tatrách

Bilíkova chata, ubytování na Bilíkově chatě na Hrebienku

8.11.2009 | Otakar Brandos, foto Pavel Lyčka

Bilíkova chata stojí asi 200 metrů od místa, na kterém stála již roku 1875 Ruženina chata. Bilíkova chata tak měla předchůdkyni, kterou postavil Uherský karpatský spolek. Ruženina chata však na svém místě nestála dlouho, již v roce 1893 ji sežehly plameny. O rok později tady ale stojí objekt nový - Ruženin hotel.

Bilíkova chata, Hrebienok

Hotel Ružena však potkal stejný osud jako předchozí stavbu. Rovněž lehl popelem. Stalo se tak v roce 1927. V předposlední únorový den. Spáleniště ale neosiřelo nadlouho. V roce 1934 byl položen základní kámen k nové chatě. Základní kámen poklepal 15.9.1934 předseda Karpatského spolku Mikuláš Szontagh. Chata nesla jméno předchozího předsedy spolku dr. Guhra - Guhrova chata.

Guhrova chata sloužila široké turistické veřejnosti. Po znárodnění v roce 1946 přešla do majetku KSTL a byla přejmenována na Bilíkovu chatu, na počest Pavla Bilíka (1916 - 1944), příslušníka finanční stráže popraveného gestapem na zámečku v Kežmarku. Následně chata prochází několika přestavbami a získává dnešní vzhled.

Bilíkova chata (1 255 m) se nachází v nádherném tatranském prostředí v oblasti Hrebienku. Těsně nad chatou prochází Tatranská magistrála. Nejsnadnější přístup na chatu vede od konečné stanice pozemní lanovky ze Starého Smokovce a nebo po turistickém chodníku ze Starého Smokovce. Cena ubytování na chatě je pro normálního turistu příliš vysoká, cena je snesitelná snad jen mimo sezónu v listopadu a na začátku prosince.

Ubytování poskytuje 13 pokojů s vlastním sociálním zařízením, sprchou a TV. K dispozici je společná restaurace a stylová vinárna s krbem. Bilíkova chata je vynikajícím výchozím bodem pro túry ve Vysokých Tatrách, například na Slavkovský štít, Téryho chatu a řadu dalších turistických cílů.

• Bilíkova chata, 062 01 Starý Smokovec - Hrebienok
  • Otevřeno celoročně
  • Poloha: 49° 09,610´ N, 20° 13,459´ E, výška 1 255 m

Bilíkova chata, turistická mapa

Mědvědi na Bilíkovce... (Petr Jakubes, 09.11.2009, 21:36 )
Tak si tak jednou letos koncem května před výstupem na Slavkovák, večer sedíme na terase Billíkovy chaty a pod námi si přelézá padlý strom medvědice s medvídětem. Je večer, jsme kousek od turistického chodníku a my jen s otevřenou pusou čumíme na tu ZOO... Koncem května byla chata i hory bohudík prázdné, takľe i za to vděčíme tomuto záľitku. Jinak chata a ubytování super, na nás aľ moc pohodlné :-))
Auta (Michal, 09.11.2009, 21:24 )
Co dělají auta v TANAPu?
Vynikající místo...! (Ivan Zajíček, 09.11.2009, 09:39 )
Jedná se nejen o vynikající místo k nástupu na túry , ale i mnohdy o konečný cíl "turistů", jenľ pohodlně vyjedou ze Starého Smokovce na Hrebienok . Rafinovanost asi 200 metrové trasy z Hrebienoku (1285 m) na Bilíkovu chatu (1255 m) spočívá navíc při nástupu v nebezpečném klesání, leč po občerstvení (mnohdy celodenním) zase lze očekávat drsné "stoupání" na Hrebienok v převýąení plných 30 metrů. Občas tam také vybírají medvědi popelnice (viděl můj kamarád, jenľ tehdy onu památnou trasu z Hrebienoku na Bilíkovu chatu a zpět absolvoval) , v lokále zase vybírají EURA. Holt -někdo má ątěstí,já chodím po Tartách přes 30 let, ale medvěda jsem viděl jen v ZOO. A slavný horský nosič a chatař pod Skalnatým plesem Laco Kulanga (1949) předevčírem ve své chatě viděl dokonce dva..!

+ Schronisko Murowaniec (1 500 m), Vysoké Tatry
+ Chata pod Soliskom, Vysoké Tatry
+ Téryho chata, Vysoké Tatry
+ Zbojnícka chata, Vysoké Tatry
Hory Země skal. Vyberte nejkrásnější horu České republiky! Anketa.
Hory Země hor. Vyberte nejkrásnější horu Slovenska! Anketa
Hory Všetky cesty vedú na Lajošku, perlu rudohorských chát; Volovské vrchy
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska
4. České hory Dvoudenní přechod hlavního hřebene Hrubého Jeseníku
Čertovy hlavy Jeseníky, ubytování Chata Horalka Hrad Přimda Venušiny misky Chata pri Zelenom plese Luční bouda Loket Bouzov Balcarka Rotštejn Maroko Punkevní jeskyně Polárka Gutštejn Wildspitze Polární záře Cumulonimbus Ski Velká Rača Měsíc Mačky Hadí vrch