Poslední aktualizace: 20.11.2022 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Kopec Kalovy (727 m n. m.), fantastická vyhlídka u města Sušice

Kopec Kalovy (727 m n. m.), fantastická vyhlídka u města Sušice

Kalovy, krásná vyhlídka v Šumavském podhůří

22.9.2011 | Bohumír Bouška

Východně od města Sušice na pravém břehu řeky Otavy se nalézá hora Kalovy (727 m n. m.). Rozložitý vrch Šumavského podhůří s více jak 2 km dlouhým hřbetem ve směru JZ - SV je protějškem o něco vyššího Svatoboru (845 m n. m.). Mezi oběma vrchy se rozkládá město Sušice.

Kalovy, cesta po hřebeni

O Svatoboru toho již bylo napsáno poměrně dost a Kalovy zůstává tak trochu v jeho stínu i když co se rozhledu týče nabízí Kalovy přece jen o něco více, bez ohledu na to, že vrchol Svatoboru zdobí kamenná rozhledna. Toho si již před mnoha léty povšimli naši předkové a objevili zde místo, které nazvali Krásnou vyhlídkou.

Je jisté, že je odtud nejkrásnější pohled na město v údolí. Byla zde vybudována i menší dřevěná rozhledna. Ta předposlední podlehla zubu času před několika léty. Voda v Otavě plynula a poslední měsíce přinesly změnu. Bylo postavena nová vyhlídková plošina, sice menší, ale když stojí na skoro 30 m skále, tak se dá mluvit i o rozhledně.

Naše cesta na Krásnou vyhlídku má začátek u Černého mostu přes Otavu. Hned za mostem začíná šplhání po okraji pole a s přibývající výškou se objevují první nádherné pohledy. Severu dominuje rozložité Strážiště (670 m n. m.), na SV je tajemný Svat (640 m n. m.) a údolí Otavy. Vstupujeme do lesa a překračujeme silnici do Podmokel. Za ní je betonka a o něco výše pokračujeme přímo svahem lesní cestou na hřeben.

Kalovy, kamenné bloky na Krásné vyhlídce Kalovy od SZ

Stoupání máme za sebou a první zastavení je u studánky. I když je sucho a konec léta, pramen má poměrně slušný odtok. Navíc z něho vždycky pijeme. Od pramene jdeme již po zelené značce a kolem malého památníčku se dostáváme těsně pod vrchol. Za lesní školkou je nádherná louka za kterou vykukují hory Šumavy. Odtud začíná mírné klesání až k rozcestí u vyhlídky.

Kalovy, Krásná vyhlídka, pohled na Sušici a Svatobor Kalovy, Krásná vyhlídka

Pěšinka mezi velkými kameny končí u vyhlídkové plošiny. Před očima probíhá skoro filmové představení o krásném koutku naší země. Pod námi jako na dlani je Sušice a za ní posvátný Svat. K JZ se otevírá pohled na západní část Šumavy. Za Volšovskou Stráží (790 m n. m.) je vidět Velký Javor (1 456 m n. m.). O něco více k severu Jezerní hora (1 343 m n. m.) a desítky dalších vrcholů.

Kalovy, turistická mapa

Má černá společnice mě připravila o větší část svačiny a udělala si pohodlí pod lavičkou. Pod schůdkami pochoduje nekonečný zástup lesních mravenců a z lesa se ozývají ptačí obyvatelé. Shrnuto do dvou slov, prostě pohádka. Procházím pohledem svah pode mnou a vybírám cestu pro sestup. Rozhoduji se pro sušickou pavučinu. Je to několik stezek městem a okolím a jedna z nich vede i na vyhlídku. Na stezkách s označením pavučiny jsou informační tabule o městě a jeho okolí.

Kalovy, louka na hřebeni Kalovy, studánka

Sestupujeme po zelené i pavučině a pod lesem se dáváme volně loukou k řece. Znovu se nám otevírají pohledy na Svatobor a Stráž s kaplí. Na severu za lomem Hamr vykukuje Vidhošť (759 m n. m.). Město se stále více přibližuje a mezi stromy se objevuje tmavá voda Otavy. Poslední pohled patří dnešní hoře a po silničce nad řekou se vracíme k Černému mostu.

Kalovy, tur. ukazatel u Krásné vyhlídky Strážiště od jihu Svat od JZ

Máme za sebou krásné dopoledne a v nohách asi 5 km. Cesta je na mapě KČT č. 68 Pootaví. Vyčerpávající informace o sušické pavučině lze získat na www.susicebranasumavy.cz a nám zbývá ještě zastavení na jedno velké s pěnou.

Hory Kjungej Alatau, čtyřdenní trek na Ťan Šanu v NP Čong Kemin
Hory Rila, Pirin a malý bulharský bonus, II. část
Hory Divoký důl, Dlouhé stráně, Vysoká hole a Vodopády Bílé Opavy - trek v Jeseníkách