Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Kalendář akcí | Napsat článek | Seznamka | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 7.10.2017 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Jakartovické lomy

Jakartovické lomy

Romantika mezi lesy Nízkého Jeseníku

26.4.2011 | Ivan Zajíček

Vesnici Jakartovice (365 m n.m.), připomínanou již v roce 1250 jako majetek velehradského kláštera, najdeme mezi městy Opavou (18 km), Vítkovem (14 km), Bruntálem (18 km) a Krnovem (22 km). Přes ves vede železniční trať Opava - Svobodné Heřmanice a okolní vesnice, dosažitelné autobusy, jsou - na severu Svobodné Heřmanice, na východě Hlavnice, na jihozápadě Mladecko, na jihu Deštné, na jihozápadě Bohdanovice a na severovýchodě Staré Heřmínovy. Tedy rozhraní okresů Opava a Bruntál.

Romantika vody a kamene

Jedná se o kraj víceméně Bohem zapomenutý, leč přesto půvabný, ležící v nadmořských výškách cca 300 - 500 m n.m. a ony lomy se nacházejí v trojúhelníku mezi Jakartovicemi, Bohdanovicemi a Starými Heřmínovy, kde jsem byl shodou okolností v roce 1961 na své první bramborové brigádě z ostravské hutnické průmyslovky. Na to si vzpomínám pochopitelně již docela matně. Nevím, jestli by to současní studenti dali… Asi ne! Spali jsme v montérkách.

V nedalekém zatopeném lomu Šifr - ráji opavských potápěčů (délka 500 metrů, hloubka až 36 metrů) jsem byl již mnohokrát, ale v jakartovických lomech, o kterých mi zaníceně několikrát vyprávěl kamarád Karel P. (1959) z Opavy, jsem ještě nebyl. Proto spojuji nedělní dubnovou návštěvu v Opavě s touto lokalitou a je to jen takový malý odskok, abych opět vymazal z mapy jedno hluché místo.

V Mladecku odbočuji z hlavní cesty na Šternberk a jedu stále kolem železniční tratě i kouzelné říčky Hvozdnice (nejkrásnější část toku je mezi Štáblovicemi a Oticemi) až do oné vsi Jakartovice, kde se do Hvozdnice vlévá potok Stará voda. Jedu směrem na západ a využívám úzkou asfaltku, která odbočuje doprava asi po 2 km přímo do "hory" na západ. Zde na malém parkovišti u lesa nechávám auto a vyrážíme s ženou na první haldu.

Břidlice

Jedná se o lokalitu po těžbě pokrývačské břidlice, která se přestala těžit někdy v polovině 20.století - je zde řada těžebních jam, odvalů, zbytky hornického osídlení a také několik romantických lomových jezírek, na které jsem se těšil nejvíce. Haldy jsou porostlé břízami, borovicemi a smrky a je zde řada rekreačních chat, které jsou všechny dřevěné, takže nenarušují ráz krajiny. Břidlice je zde využívána téměř všude - ploty, zídky, ohniště, místa pro táboření pod širákem i pár mužíků. Není divu, že tato romantika přitahuje trampy a následně i táborové ohně s kytarami a písničkami. Není zde však po nich žádný odpad, což je chvályhodné.

Udělali jsme takový malý, asi tříkilometrový, okruh okolím zatopených lomů a potkali jsme šest lidí a pár psů. Dýchla na nás romantika starých časů a já jsem si vzpomněl na Mořské oko mezi Karlovicemi, Purkarticemi a Krasovem, kam jsme se chodili jako kluci koupat z Krasova, kde jsme měli starou chalupu (jak jinak, než po Němcích), než nám lehla popelem při požáru.

I zde se dá koupat na vlastní nebezpečí, okolo jam však vedou ploty. Jarní příroda čarovala, sluníčko svítilo, ale marně jsme hledali léčivý podběl, z něhož si má životní družka vaří čaj proti kašli. Ten jsme objevili až poté - při krátké návštěvě lomu Šifr ve Svobodných Heřmanicích (458 m n.m.).

Výhledy k severovýchodu Výhledy k západu Zatopený lom Ohniště

Nenáročný výlet v nadmořských výškách okolo 480 m n.m. - nejvyšší je zde vrch Doubrava (482 m n.m.) a Strážný (499 m n.m.) - je možno spojit s návštěvou okolních zajímavostí, třeba Kružberské přehrady či údolí řeky Moravice. Žádná turistická značka zde, ani v nejbližším okolí nevede, takže se bude asi převážně jednat o jednorázový výlet za pomocí vláčku nebo auta. Ale určitě stojí za to! V létě se dá i přespat ve stanu nebo pod širákem. A přitom si zazpívat něco z trampské klasiky v záři táborového ohýnku. Tábořišť je tady dost!

Jakartovické lomy na turistické mapě

Hory Polonina Krásna s krumpáčem, Zakarpatská Ukrajina
Hory Trek přes dva národní parky
Hory Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme