Poslední aktualizace: 31.1.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Mantis religiosa - kudlanka nábožná. Hmyz

Mantis religiosa - kudlanka nábožná. Hmyz

Kudlanka nábožná (Mantis religiosa; Linné, 1758)

31.3.2011 | Otakar Brandos
Kudlanka nábožná (Mantis religiosa)

Kudlanka nábožná (Mantis religiosa), slovensky modlivka zelená, působí v hmyzím světě možná jako vetřelec. Asi podobně jako vetřelec ve světě filmovém. Kudlanka nábožná, predátor, v jehož blízkosti si žádný hmyz nemůže být jist životem, obývá především suché a teplé stepní či lesostepní lokality. V České republice jsou kudlanky nábožné jedinými zástupci řádu kudlanek (Mantodea).

Kudlanka nábožná patří do řádu kudlanek (Mantodea), čeledi kudlankovitých (Mantidae) a rodu kudlanek (Mantis). U nás se vyskytuje především na jižní Moravě v Podyjí či v Moravské Sahaře, avšak docela běžně se vyskytuje v celé palearktické oblasti od jižní Evropy až po centrální a jižní Rusko. Objevuje se i v severní Africe a dopravou prý byla zavlečena i do Severní Ameriky.

Kudlanka nábožná

Mnohem hojnější je kudlanka na sousedním Slovensku, kde jsem ji potkával od Malých Karpat až po Vihorlat. Jednou jsem dokonce kudlanku nábožnou chytil v nádražní hale v Humenném, když jsme čekali na vlak cestou z Kavkazu. Nebojte se, neskončila v žádné sbírce napíchnutá na špendlíku, vynesl jsem ji ven a vypustil do přírody.

Nevím do jakých výšek kudlanka vystupuje, osobně jsem ji však nejvýše spatřil asi v 700 metrech nad mořem. Nutno však dodat, že její nalezení v přírodě je díky jejímu skvělému maskování velice obtížné i pro zkušeného pozorovatele.

Kudlanka nábožná dorůstá délky 55 - 80 mm (samičky) a 35 - 50 mm (samečci). Samečky od samiček lze rovněž odlišit nižším počtem článků zadečku a delšími tykadly. Sameček jich má jen 6, kdežto samička 8.

Kudlanka nábožná (Mantis religiosa)

Pro kudlanku je typická trojúhelníkovitá hlava s velkýma složenýma a daleko posazenýma očima, které umožňují prostorové vidění a relativně snadný lov. Dalším charakteristickým prvkem je přeměněný přední pár končetin, jenž je uzpůsoben k lovu. Tyto lapavé, biologové jim také říkají loupeživé, nohy jsou velice účelně přeměněny k lovu. Zbývající páry končetin kudlanky jsou již kráčivé. Pronotum, první hrudní článek, je nápadně prodloužen.

Kudlanky nábožné se dokáží velice dobře maskovat. Strnule dokáží číhat na svou kořist i řadu hodin. Její kořistí je obvykle hmyz, ale kudlanka je schopná ulovit i drobné obratlovce. To asi proto, že kudlanky jsou obecně špatnými letci. I přesto, že mají dva páry křídel.

Samička dokáže popolétnout jen o metry a sameček o desítky metrů. Svou kořist loví předními končetinami, které dokáží hbitě vystřelit. Tyto končetiny jsou opravdu vražednou zbraní fungující jako střenka zavíracího nože. Lapená kořist je bleskově sevřena mezi ozubenou holení (tibia) a chodidlem (tarsus). Z tohoto smrtícího sevření není úniku…

Kudlanka nábožná (Mantis religiosa)

Kudlanka nábožná během svého života projde několika instary, které jsou odděleny svlékáním. To se v průměru děje 5 - 6× za život kudlanky. Z přírody (nejvíce ale z umělých chovů) je znám kanibalismus kudlanek, kdy samička sežere samečka, výjimečně se samičky požírají mezi sebou. To se však děje pouze při nedostatku jiné potravy.

Samičky od srpna do října kladou vajíčka do tzv. ooték, pěnových kokonů připevněných ke stéblu trávy či k větvičkám křoví či stromů i ke kamenům. Jedna samička naklade obvykle 200 - 300 vajíček, z níž se na jaře líhnou larvy. Ty dospívají až koncem léta. U kudlanek je zdokumentováno tzv. parthenogenetické rozmnožování z neoplodněných vajíček. V takovémto případě se však líhnou pouze samičky.

Kudlanka nábožná

Kudlnaka nábožná, stejně jako ostatní kudlanky, prochází nedokonalou proměnou, tedy mezi tzv. Hemimetabola. U této nedokonalé přeměny neexistuje stádiu kukly (pupa), dospělec (imago) se vyvíjí přímo z larvy (nymfa). Larva je velice podobná dospělci, pouze nemá vyvinuty pohlavní orgány a křídla. Ty se objevují až v dospělosti po posledním svlečení (ekdyzi).

Dokonalé maskování kudlanky má dvojí funkci. Jednak ji usnadňuje lov, ale také ji chrání před potenciálními nepřáteli. Kudlanka nábožná má obvykle světle zelené zbarvení, na podzim a nebo na tmavém podkladu může mít hnědé zabarvení. Na světě existuje asi 1 700 druhů kudlanek, které osídlily celou zeměkouli vyjma Austrálie.

Kudlanka nábožná (Mantis religiosa) Kudlanka nábožná (Mantis religiosa) Treking.cz - diskuze

soužití s kudlankou (Vašek, 17.10.2023, 09:46 )
Máme 3,na zahrádce v Soběsukách u Kroměříže.Jsou klidné a nepozoruji-mimo travního porostu-že by nám nějak škodily jinde(květiny,hrozny..).Nebezbečím jsou pro ně kočky,když je zpozorují v pohybu.Kudlanky se jim,zatím,úspěšně schovávají.Nevypadá to,že by nás chtěly opustit,jsou tu už od zač.léta.
Kudlanka (Jana, 29.10.2022, 17:59 )
Dnes jsme ji viděli v Benešově na světelné křižovatce, přenesli jsme ji do trávy
Kudlanka (Jan, 18.10.2022, 12:22 )
Dnes 18.10.2022 jsem ji našel na vchodových dveřích.Budišov u Třebíče
Kudlanka nábožná (Ivan Chumchal, 04.09.2022, 11:25 )
1. 9. 2022 Valašské Meziříčí. Našel jsem ji večer v koupelně, kde přiletěla asi na světlo.
Kudlanka (Luke, 11.08.2017, 19:09 )
9.8 2017 jsem pozoroval několik kudlanek na královehradecku.Krásný zážitek,peace.
Kudlanka (Wiesner, 17.09.2016, 09:17 )
Zpozoroval jsem kudlanku v Brně Líšni a to asi jen proto, že na ni svítilo slunce a pohybovala se. Měla tak dokonalé zbarvení, že kdyby byla v klidu, tak je nemožné ji spatřit. Pořídil jsem foto, ale jen mobilem.
kudlanka (Miloslav Hudec, 25.09.2013, 10:34 )
Přivezl jsem si kudlanku z Chorvatska. Chytil jsem ji na silnici, krásně zelenou, dlouhou asi 15 cm. Mám ji v akváriu, dostává cvrčky a opravdu žere "jak mlejn". Je to velmi zajímavý tvor, který bedlivě sleduje své okolí a zvláště zajímavý je její lov...
Kudlanka (sedlo, 03.04.2011, 18:48 )
Také přidám svůj tip. S kudlankami jsem si pohrál na své ruce na Pálavě. Samozřejmě, ľe jsem je po chvilce odevzdal zpět do jejich království, ale bylo ta zajímavé, jak je to inteligentní hmyz.
Kudlanka (Jana Kholová, 17.09.2012, 14:12 )
Dobrý den,chtěla bych reagovat na váš článek o Kudlankách.bydlím ve vojenském prostoru Libavá,přesněji řečeno Luboměři pod Strážnou.Jsme severomoravský kraj.Dnes 17.9.2012 jsme s manželem byli docela překvapeni tím co jsme uviděli,sami jsme tomu nechtěli věřit.Kudlanka nábožná,a podle velikosti se jedná o samičku.máme ji doma.Vytvořili jsme ji takové přírodní terárium,krmíme ji živými mouchami a manžel občas chytí i kobylku.Je to zvláštní sedět a pozorovat tohoto tvora.Už jen to,že se objevil zrovna v našich končinách.Zimy zde bývají velice tuhé,nejvyšší bod v obci je Strážná,která má asi 680metrů nadmořskou výšku.
Díky za zajímavou (-OB-, 17.09.2012, 18:38 )
zprávu, v těchto místech bych kudlanku opravdu nehledal. Běžně je potkávám na jižní Moravě, na jižním i východním Slovensku, ale v Nízkém Jeseníku je to pro mne neočekávané. Přeji mnoho zajímavých postřehů z pozorování kudlanky u vás doma.
kudlanka (miroslava rotbauerová, 13.09.2013, 18:45 )
ahojky také jsem našla zelenou kudlanu v Záboří nad Labem u Kolína mám jí doma a chytám ji konipase žere jak mlejn je to samička.Jeto super pozorovat jak je rychlá když loví.
kudlanka (Pepa Hebr, 01.04.2011, 14:52 )
Ahoj Otíku, tenhle zajímavý hmyz lze také vcelku běľně pozorovat i na některých lokalitách Velkého Kosíře, např. kolem tzv. Státního lomu a nebo nad Slatinkami, vľdy je třeba se velmi pozorně dívat, údajně se také vyskytuje na vysluněných stráních nad Terezským údolím, ale tam jsem zatím ľádný exemplář neviděl.PH.
Tak to díky za tip. (-OB-, 02.04.2011, 11:00 )
Na Velkém Kosíři jsem jiľ byl hodněkrát, avąak nikdy mne nenapadlo se tam poohlíľet po kudlankách. Příątě to napravím :-)).

+ Tesařík alpský (Rosalia alpina)
+ Perleťovec velký (Argynnis aglaja)
+ Otakárek ovocný (Iphiclides podalirius)
+ Babočka paví oko (Inachos io)
Hory Glocknerrunde, přechod Vysokých Taur
Hory La Tresenta (3 609 m), Grajské Alpy, NP Gran Paradiso
Hory Za zkamenělým Vozkou na hřeben Jeseníků

1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)