Poslední aktualizace: 7.3.2024 , svátek má
Treking > Horolezectví > Výstup na Matterhorn (4 478 m), alpské čtyřtisícovky

Výstup na Matterhorn (4 478 m), alpské čtyřtisícovky

Výstup normálkou na ikonickou horu Matterhorn, alpské čtyřtisícovky

4.1.2009 | Aleš Sokol

Matterhorn (4 478 m). Vybrali jsme si úmyslně polovinu září, a to ze dvou důvodů: bude už po sezóně, čili normálka přes Hörnli Hütte a Solvay Hütte nebude tolik ucpaná a nebude ještě taková zima (chybná úvaha!).

Matterhorn v plné kráse

Vyjíždíme pozdě odpoledne, po cestě dobíráme kámoše do celkového počtu pěti, dokupujeme poslední potraviny a dvě plata piva s nadějí, že budou na oslavu, nikoliv na žal. Kolem poledne přijíždíme do Täsche, kde přebalujeme výstroj a výzbroj, cpeme do sebe teplý guláš jež nám doma navařil kamarád a vláčkem se přesunujeme do Zermattu, krásného to města plného starých tradičních dřevěnic s kamennými střechami a pochopitelně s alpským centrem, kde zjišťujeme počasí na následující tři dny.

Má být krásně, ale fouká silný severní vítr, je chladno a napadl čerstvý sníh. Paní nám ještě sděluje, že kvůli mrazu a sněhu je chata Hörnli už zavřená. Stejně chceme u chaty jen stanovat, tudíž v podvečer vyrážíme vstříc Matterhornu, který je ze dvou třetin v mracích, což nás všechny mrzí, ale i přesto si v hlavě domýšlím obrysy toho impozantního zubu, který jsem už nespočetněkrát viděl na fotografiích a nejednou četl popis výstupu. Ten večer jsme ještě urazili cca 750 výškových metrů a utábořili se poblíž horní stanice lanovky, odkud je na NĚJ výhled.

Budíme se do modrého rána, na trávě je jinovatka a náš cíl poutá pozornost v zářivém ranním slunci - paráda! Máme spoustu času, a tak si ty okamžiky vychutnáváme vydatnou snídaní a vyhříváním se na sluníčku se zraky upřenými k bodu s velkým B (v očích otazníky s velkým O). V poledne se na severu začínají tvořit mračna, postupují směrem k vrcholu, kde se kumulují a nad Schwarzsee už nechutně fouká, začíná sněžit a na celou východní stěnu se usadil těžký kumulonimbus, který si evidentně řekl, že nám ukáže, zač je toho mrak. V tomto počasí nemáme šanci postavit stany.

Matterhorn v zapadajícím Slunci

Hodnotíme situaci, přičemž uvažujeme nad variantou výstupu na Breithorn, což je krásná ledovcová túra. Nakonec se přece jen rozhodujeme pro Maťas - máme dost času, který můžeme využít k čekání na lepší počasí a navíc výstup na Breithorn v čerstvém sněhu (a nebylo ho málo) by mohl být nebezpečný kvůli skrytým trhlinám. Pokračujeme dál a na začátku hřebínku pod Hörnli (3 260 m n.m.), hned u prvních fixních lan se objevuje sníh, a co je ještě horší - led.

Odpoledne přicházíme na chatu, kde nás čeká krásné zjištění, že dnes ráno zavřeli turistickou část a z toho důvodu je otevřená zimní sekce, kde je kuchyňka s plynovým vařičem a 15 paland včetně dek. (Pro členy různých oddílů a svazů 16 F, jinak 24 F na den). Bylo jasné, kde spíme. Bylo tam pět Poláků, kteří kvůli větru vzdali dnešní výstup, ale zítra to zkusí alespoň na Solvayku (4 003 m n.m.). Vaříme si večeři, připravujeme vše potřebné na zítřek a brzy jdeme spát.

Budíček jsme si dali až na 05.00, protože na cestě není tolik lidí jako v létě, čili bychom měli postupovat relativně rychle. Celou noc vítr tak burácel, že jsem ani pořádně nespal a ráno, když nastal čas vstávání, všichni jsme leželi s vědomím, že kdybychom vyšli, vítr by nás smetl z hřebene jako pírko. Jen Matěj se šel podívat ven, načež nám všem potvrdil naši domněnku.

Výstup

Poláci v 9.00 odešli na Solvayku a my jsme se v průběhu dne šli podívat na nástup, přičemž jsme zmonitorovali cca 150 - 200 výškových metrů a vrátili se zpět, kde jsme celý den jen fotili, hráli karty, jedli a pili litry čaje. Odpoledne přišli nějací Španělé a Bosňané (kteří po odpočinku pokračovali rovněž na Solvayku), Kanaďan a další dvojice Španělů, kteří zůstali na noc.

Někdy kolem poledne donesli dva horští vůdci plynové bomby a když jsem se jich zeptal na počasí a momentální podmínky na výstupové trase. Jeden z nich nám sdělil, že vítr má trvat a pokud perfektně neznáme cestu, je to v tomto počasí extrémně náročná túra, neboť chyty a stupy jsou pokryty ledem, na cestě je čerstvě padlý sníh a když člověk uhne z cesty, vystavuje se nebezpečí zřícení, protože skalní bloky a kameny jsou mimo stezku hodně uvolněné. Sami musí dolů po svých, jelikož vrtulník v tak silném větru nevzlétne.

Vítr naštěstí v noci polevil, a tak v 6.30 ráno přece jen vyrážíme, což je trošku později, než jsme plánovali. Jde to bezvadně, moc cestou nebloudíme a bez jištění a vzájemného navázání dorážíme přesně v 10.15 na Solvayku, kde se potkáváme se všemi, kteří tu včera vyšli. Po 15 min. odpočinku pokračujeme, přičemž vyráží i všichni ostatní (nechápeme, proč až v tuto dobu). Poláci, z nichž mám pocit, že se jistí i při výšlapu na Sněžku a rovněž i Španělé ucpávají cestu přes horní Moseley plotnu, což nás notně zdržuje a 270 výškových metrů pod vrcholem se tři z nás rozhodují vrátit zpět, protože návrat za světla z hlediska času je ohrožen.

Já s Radimem tvrdošíjně pokračujeme s tím, že případně přebivakujeme na Solvayce pod nějakou dekou. Vzdávají to i Bosňané, někteří Španělé, Kanaďan a všichni Poláci, čímž se uvolňuje cesta k vrcholu a my poté, co se ještě poslední dvě délky jistíme, docházíme k fixům, které vedou téměř až k cíli. Ve 14.30 stojíme na švýcarském vrcholu (4 478 m), fotíme na všechny strany a vzápětí se vracíme. Dolů to jde mnohem pomaleji a na Solvayce jsme až v 18.15. Nakonec se rozhodujeme jít až na Hörnli, protože se nám nechce mačkat mezi asi dvaceti lidmi, bez spacáků mrznout někde v koutě a do setmění přece zbývá ještě dost času.

Kouřící Matterhorn

Když se pomalu šeří, vytahujeme čelovky a vzápětí nás tma pohlcuje úplně, přičemž ihned klesá teplota pod bod mrazu. Okamžitě ztrácíme orientaci, hledáme nějaký slaňák, stopy ve sněhu, škrábance po mačkách, ale nikde nic a terén je stále exponovanější. Když se Měsíc vyhoupne trochu výš, poznáváme jasné obrysy skalních věží a linií sbíhajících se k vrcholu. Zjišťujeme, že jsme nechtíc sešli do východní stěny, kterou rozhodně nemůžeme dávat do souvislosti se slovem kompaktní. Mokré nohy začínají mrznout, zvedá se vítr, přes východní stěnu se opět začínají honit mračna a když k tomu připočteme hlad, žízeň a fakt, že jsme v obtížném skalním stupni zcela mimo trasu, naše psychika nám připomíná sestavu karty - domeček.

Musíme přehodnotit situaci! Zkusíme traverz vlevo a pokud nenajdeme stopy výstupové normálky nebo nějaký rovnější plácek pro bivak, voláme vrtulník. Radim jde první, já jdu o něco výš a cítím, že nemám žádnou jistotu ve stupech ani chytech, poněvadž máloco není volné a světlo z čelovek a Měsíce na skály vrhá stín, který zkresluje odhad došlápnutí a jeho úhel. Naštěstí nacházíme starou smyčku a támhle mužík a kousek dál nám zřetelné stopy ve sněhu rapidně zvedají náladu a pocit sebevědomí, že sice pomalu, ale nějak dojdeme. Po cestě se ještě několikrát ztrácíme, slaňujeme mimo trasu a vůbec ještě párkrát kufrujeme, než se nakonec ve 03.45 ráno dostáváme na Hörnli.

Alpské panoráma

Dopoledne scházíme do Zermattu, u Schwarzsee děláme poslední společné foto s "kopcem" v pozadí a už se nemůžeme dočkat sprchy, dobrého žvance a oslavy v blízkém kempu (jak jinak). O tečku za celým týdnem se postarali Mirek s Pavlem, kteří se následující den vrátili zpět a nakonec se za tři dny úspěšně vrátili z vrcholu Matterhornu. Já s Radimem a Matějem jsme si ještě vylezli krásnou vzdušnou ferátkou na Jegihorn (3 206 m), ale to už je jiná kapitola.

Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska