Dahon Zero G, outdoor recenze a parametry kolaRedakční test kola Dahon Zero G, technické údaje14.3.2007 | Jan Merhaut
Dahon je americká značka, specializující se na skládací kola. Na test tohoto kola jsme byli velmi zvědavi – je to totiž na jedné straně plnohodnotný bike, zároveň je to ale "skládačka". Pod termínem skládačka si mnohý z čtenářů vybaví někdejší Libertu nebo obdobný model z Polska, tedy kolo neohrabané a těžké, bez měniče převodů, vhodné tak na dojetí na blízké koupaliště nebo na nákup. Dahon Zero G ale boří zakořeněné představy o tom, že skládací kolo nemá se sportem ani turistikou nic společného. Hmotností 12,1 kg předčí mnohý bike, vybavení komponentami je výrazně nadstandardní a řadí jej spíše mezi vyšší střední třídu. Jistě, biker-sportovec zvolí raději MTB běžné konstrukce a oželí určité problémy s transportem. Je ale na místě si uvědomit mnohá úskalí transportu kola některým z obvyklých způsobů. Nejběžnější je převoz na střeše automobilu. Ten má ale hned tři nevýhody – kolo je vystaveno účinkům povětrnosti, zvyšuje spotřebu až o litr na 100 km a láká zloděje, takže vůz prakticky nelze ponechat bez dozoru. Složit běžné kolo dovnitř do auta má také nevýhody – kromě značného místa které zabere je obvykle třeba vyjmout jedno nebo obě kola a případně otočit nebo zcela demontovat řídítka. Dahon Zero G lze naproti tomu složit během několika vteřin, stačí povolit objímku horní rámové trubky a otevřít páku uzavíracího mechanismu pantu na spodní rámové trubce. Určitou nevýhodou jsou řídítka, která mohou ve složeném stavu kola poněkud překážet – přesto se nám ale podařilo kolo umístit do zavazadlového prostoru Fabie Combi aniž by bylo nutné sklopit zadní sedadla. Pokud by řídítka překážela, nabízejí se dvě řešení – povolit imbusovým klíčem představec a řídítka otočit o 90°, nebo odšroubovat čtyři šrouby na představci, vlastní řídítka odejmout a uložit je podél kola. Obě uvedená řešení jsou jednoduchá a nevyžadují žádnou velkou zručnost, jen je třeba mít po ruce imbusové klíče velikosti 4 a 5. Bylo by možné použít vynikající skládací řídítka Humpert FHS 2, ovšem za cenu zvýšení hmotnosti o 350 gramů. Kolo tohoto typu ocení zejména ten, kdo jej potřebuje často převážet. Uložené v zavazadlovém prostoru je dokonale chráněno a ukryto před zraky zlodějů. Lze jej bez problémů převážet v tramvaji, ve vlaku či v autobuse, zejména jej ale oceníme při leteckém transportu. Zatímco u běžného kola je třeba demontovat pedály, vyjmout přední kolo nebo obě a bicykl uložit do lepenkové krabice kterou si vyprosíme v některé cykloprodejně, vejde se Dahon Zero G do nevelkého kufru, do nějž se zároveň vejde také většina vybavení které na pobyt potřebujeme. Rozměry ve složeném stavu totiž představují pouze 91 × 68 × 38 cm. Možnost složení se hodí i v mnoha dalších situacích – lze jej třeba pohodlně vyvézt výtahem v paneláku a uložit v komoře nebo ve skříni nebo si jej po příjezdu do zaměstnání uložit pod pracovní stůl. Podívejme se nyní na luxusní osazení komponentami. Zadní měnič Sram 9.0, řazení Gripsift 7.0 a přesmykač Shimano LX patří ke špičce. Převody s devítikolečkem s rozsahem 11-34 zubů a převodníkem Truvativ 22-32-44 zubů umožní pohodlně vyjet téměř jakékoli stoupání a přitom kolu poskytují možnost dostatečné rychlosti po rovině. Kotoučové hydraulické brzdy kolo bezpečně zastaví v každé situaci, brzdové páky jdou velmi lehce a brždění lze jemně dávkovat. K pohodlí přispívá odpružená vidlice Manitou Skareb. Zero G si jistě nedělá ambice stát se závodním strojem, výborně ale poslouží cyklistovi, který dává přednost snadnému transportu, nebo třeba cykloturistovi, který se chystá letecky na dovolenou. Kromě kola v uvedené výbavě jsou k dispozici také o něco levnější modely Matrix Disc s mechanickými diskovými brzdami a ještě levnější Matrix V s V-brzdami. Pro toho kdo dává přednost bicyklu s 28" koly je v nabídce Dahonu model Espresso, ten však nemá odpruženou vidlici (zato má odpruženou sedlovku). Technické parametry kola Dahon Zero G
Hodnocení kola Dahon Zero G
Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusi
Vyborny bicykel, vobec nie je citit ze je to skladacka. Ak mate zaujem ho kupit, snazte sa kupit model z roku 2004. Model z roku 2005 (prepaval sa tiez ako model 2006) uz ma ovela lacnejsie komponenty. Model 2004 ma vybrone komponenty, ked hodnota je pomaly vyssia nez cena 2004 modelu. Ktovie, asi preto to zmenily. Napriek uspechu tohoto bicykla, tento model sa uz nevyraba. Pocul som ze by sa mal vyrabat podobny 2008 model. Neviem ake budu komponenty. 2004 model sa da kupit na internete asi za 600-700 dolarov. Polo.
Další související články:+ Test kola Apache Matto, technické údaje+ Redakční test kola Apache Hooha, technické údaje + Redakční test kola Author, technické údaje |
|