Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Kalendář akcí | Napsat článek | Více…
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 13.11.2018 , svátek má
Bude vás zajímat
Treking > Tipy na výlet > Hromnické jezírko (Červené jezírko)

Hromnické jezírko (Červené jezírko)

Plaskou pahorkatinou k jezírku bez života

20.4.2011 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Krajina na sever od Plzně je turisty trochu opomíjená. Ale i zde se najdou zajímavé cíle a tak jednoho sobotního rána nás odváží vláček z Plzeňského nádraží k severu. Za pár desítek minut budeme v Třemošné, kde naše cesta začíná. Člověk míní, Pánbůh mění a tentokrát se toto přísloví naplnilo.

Hromnické jezírko

Již jsme se chtěli zvednout a připravit k vystoupení, když se ozvala rána a vlak začal prudce brzdit. Chvíle napětí vystřídala zvědavost proč stojíme. Bohužel na přejezdu došlo ke srážce s autem, jehož řidička nepřežila. Bylo jisté, že se dál nepojede, a tak jsme vystoupili a po kolejích se vydali k nádraží. I když smrt k životu patří, ale je-li zbytečná, tak to s většinou lidí zamává. Věděli jsme, že to s námi půjde celý den jako stín, ale kde lépe se dají hojit rány na duši než v přírodě.

Na nádraží začíná žlutá, ale tam jít už nechceme a tak procházíme uličkami na okraji města až značku nalézáme na jednom sloupu. Ta nás za městem přivádí do údolí říčky Třemošné, podle které půjdeme skoro polovinu cesty. Je kolem deváté a slunce se zřejmě rozhodlo, že nám to dnes nedaruje. Voda v řece je průhledná s obtížemi, a trochu i "voní", o to víc překvapí nehybný rybář. Máme štěstí, že jdeme po okraji lesa a zatím ve stínu.

Po půlhodince jsme u několika chat a dáváme se do řeči s jedním chatařem. Dozvídáme se, že řeka před lety byla plná pstruhů a dalo se tu i koupat. Časy se mění, bohužel většinou k horšímu.

Za chatami je Českobřízský mlýn a značka nás přivádí na silnici. Jsme u České Břízy, kterou míjíme a po chvíli se ocitáme u vypuštěného koupaliště. O něco dál stojí budova Starého Pivovaru. Zase několik chat, za kterými cesta přechází v úzkou pěšinu. Ta je zaříznutá do svahu a pozvolna stoupá vzhůru.

Hromnické jezírko

Několik obalených třešní, které zřejmě trhají jen ptáci, nás donutilo k přestávce. Velikost plodů je mezi ptáčnici a višní, ale chuť je božská. Na svahu se konečně objevilo "kvítí" v podobách zvonku, mateřídoušky a rudých hvozdíků. Opouštíme tok říčky a vcházíme do vsi Hromnice. Asfalt se začíná rozpalovat a cesta vsí se zdá bez konce. Vysvobozuje nás ukazatel a navádí doprava. Jsme nedočkaví a tak scházíme z cesty a stoupáme v klouzavém břidličném štěrku.

Hromnické neboli Červené jezírko

Stojíme na srázu a pod námi se rozkládá náš dnešní cíl: Hromnické nebo také Červené jezírko. První dojem je úžasný. Něco takového vidíme poprvé v životě. Voda je červenohnědá a okolní srázy v barvě břidlice jsou lemovány zelení stromů. Bílé obláčky na modrém nebi jsou kouzelnou tečkou nádherného zážitku. Rozhodujeme se, že celé jezírko obejdeme a cestou jen fotíme a fotíme. Teplota stoupá, tak si dáme "gáblík" a jezírku možnost se představit.

Všechno to zde začalo již v roce 1578, kdy zde byla hromnická huť, která patřila plaskému klášteru. Po zrušení kláštera došlo ke střídání majitelů, bylo jich celkem pět. V roce 1802 ji koupil tehdy významný podnikatel Jan David Starck, který také vlastnil několik výroben a uhelných dolů na Radnicku. V roce 1807 zavedl ve zdejší huti výrobu dýmavé kyseliny sírové, lidově nazývané vitriol a v průmyslu oleum.

Postup byl velmi náročný, vytěžená břidlice se drtila na malé kousky, které se skládaly až na 20 m vysoké hromady. Ty stály na nepropustném jílovém podkladu. Hromady byly pro urychlení zvětrávání polévány vodou. Voda obsahovala síran hlinitý a železitý a jímala se do kádí. Zbytek se pálil v pecích.

Přes značnou náročnost se výroba vyplácela, protože byla mimo jiné jediným rozpouštědlem rostlinného barviva indiga. Navíc v okolním světě nic podobného nebylo a využíval ji anglický i německý průmysl, tak s odbytem nebyl žádný problém. Poté, co v Anglii našli levnější způsob výroby olea, hromnická výroba nebyla schopna konkurence a v roce 1896 tady vše skončilo.

Hromnické jezírko

Nebyla to práce jednoduchá a svědectví nám zanechal zdejší rodák A. Očenášek (nar.1871). Je s podivem, co všechno lidé vydrželi. Ale k ukázce: "Byla to propast na jejímž dně a úbočí se míhali lidé. Jedni kopali břidlici a plnili jí vozíky, jiní s nimi ujížděli a mizeli ve štole. Šachtou se vytahovaly vozíky na haldy, kde se břidlice vysypávala. Tvořila jakési umělé hory nasypané na jílovou základnu. Nahoru se napouštěla voda, která prosakovala k jílové základně.

Na své cestě rozpouštěl se na rozptýlený síran železnatý (zelenou skalici čili vitriol), který byl jako červený louh odváděn do nádrží. Odpařen a zahuštěn v železných pánvích přeměněn v bezvodou sloučeninu - vitriolový kámen. Ten se roztloukal a vozil do Břas, kde se zpracovával na českou dýmavou kyselinu sírovou." Konec historie.

Roztok kyseliny sírové přírodní památkou…

Sedíme nad jezírkem a sledujeme let obláčku po jeho temné hladině. Někde uvnitř mozku mně probíhá pohádka o živé a mrtvé vodě. Takže malinko pravdy na ní je. Mrtvá voda je pod námi. Odborně řečeno, jedná se o slabý roztok kyseliny sírové a proto je bez života.

Šedé haldy okolo jsou porostlé většinou břízami a borovicemi, jistě prvními druhy stromů, které zde začaly růst. Krásná ukázka, jak si příroda dokázala poradit s tak extrémním zatížením. Zbývá ještě několik čísel. Jezírko je 60 m pod úrovni terénu. Je dlouhé 190 m, široké 130 m a max. hloubka 18 m. V roce 1975 bylo jezírko a okolí s plochou 12,2 ha vyhlášeno přírodní památkou.

Hromnické jezírko

Loučíme se s jezírkem a přicházíme k trojici velmi hezkých soch. Uprostřed stojí socha Spasitele, vpravo sv. Jakuba staršího a vlevo sv. Jana Nepomuského. Vracíme se do vsi a protože nechceme jít zpátky údolím řeky, které je skutečně nezajímavé, rozhodujeme se pro zelenou s tím, že v Chrastu u Plzně nějaký vlak chytneme.

405 m, nejvyšší bod cesty

Horko začíná dosahovat vyšších hodnot a tak se těšíme, že půjdeme lesem jak oznamuje mapa. Už abychom tam byli. Vsi Hromnice a Žichlice jsou jedním celkem, kde jste poznáte jen podle tabule začátku obce. Stoupání nás zapotilo, ale značka odbočuje ze vsi a les je na dohled. Po 15 min. přicházíme k vrcholové tyči. Je to nejvyšší bod naší dnešní cesty. Jméno na mapě není a výška je jen 405 m n.m. V lese převládají borovice a je tu hodně sucho. Sem tam borůvčí či vřes a polosuchá tráva, mezi kterou ojediněle kvetou jestřábníky.

Sousoší v Hromnici

Vycházíme do polí a po hodince přicházíme do Dolan. Pokračujeme po silnici k mostu přes Berounku. Na řece je živo jako na dálnici. Za mostem měníme značku a po modré, kolem tábořiště, lesíkem a mezi poli, docházíme k prvním domkům městečka. Vlaková zastávka by měla být kdesi vpravo, tak pokračujeme podle kolejí.

Jsme několik metrů před přejezdem, když se ze zatáčky sune motoráček, který k našemu údivu zastavuje. Dobíháme a naše cesta je u konce. Za půlhodinku přijedeme do Plzně a před námi budou stát dvě pivka. Kromě vodáků na Berounce jsme potkali dva pěší a dva cyklisty. Pokud vás jezírko zláká, v celé České republice je jen jediné, tak budete potřebovat mapu KČT č. 31. Tak šťastnou cestu a krásný zážitek.

Hromnické jezírko, turistická mapa

15.09.2014, 09:18 forpsi | testovaci komentar

+ Rakovnická pahorkatina a Plaská pahorkatina
+ Čímické jezírko, Šumavské podhůří
Nejčtenější
Hory Trek přes dva národní parky
Hory Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
Hory Výstup na Triglav, Julské Alpy
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme