Poslední aktualizace: 19.1.2024 , svátek má
Treking > Horolezectví > Túra na Aiguille Bionnassay (4 052 m) v masívu Mont Blanc

Túra na Aiguille Bionnassay (4 052 m) v masívu Mont Blanc

Aiguille Bionnassay, nejzápadnější čtyřtisícovka v masívu Mont Blanc

8.9.2007 | Ivo Hejl  (T a H č. 3/1996), foto Otakar Brandos a Jano Krchnavý

Dalším bezprostředním sousedem Mont Blancu, tentokráte na západní straně je Aiguille de Bionnassay (4 052 m). Je zároveň nejzápadněji situovanou čtyřtisícovkou v celé skupině. Hlavní hřeben i státní hranice se zde stáčí prudce k jihu.

Z Mont Blancu

Tento vrchol je poněkud opomíjen, hlavní pozornost oblasti přitahuje Mont Blanc. Nabízí však dvě snadnější hřebenové cesty a dvě obtížné cesty severozápadními svahy a severní stěnou. Sklon ledovcových svahů v obou případech dosahuje 55 – 60°.

Z vrcholu vybíhají dva hřebeny: východní k sedlu Col de Miage (3 356 m) a západní do sedla Col de Tricot (2 120 m). Posledně jmenovaný hřeben je nejdelší, převážně skalnatý, středně obtížný. K severu se z vrcholu a z hlavního hřebene svažuje velký ledovec Glacier de Bionnassay, k jihu do Itálie ledovec stejného názvu Ghio. di Bionnassay, který přechází v dlouhý ledovec Ghio del Miage. Ten končí až v údolí Val Veny. K jihozápadu spadá ledovec Glacier du Miage.

Prvovýstup se zdařil 25.7.1865 Angličanům E. N. Buxtonovi, F. C. Grovemu a R. J. S. Mac Donaldovi pod vedením horských vůdců Jeana Pierre Cachata a Michela C. Payota. Je svým způsobem kuriozitou, že prvovýstup vedl severozápadními ledovcovými svahy. Na tehdejší možnosti to byla velmi obtížná cesta. Snadnější, dnešní normální cestu jižním hřebenem našli Švýcaři Andreas Jaun a Caspar Mauzer v roce 1888.

Východiště

Na francouzské straně je to osad Tresse (1 000 m) – nachází se v údolí Vallée de Montjoie na silnici č. 202 vedoucí ze St. Gervais le Bains do Les Contamines – Montjoie. Od železniční stanice La Fayet je vzdálena 10 km, má také autobusové spojení a je zde možnost ubytování.

Z výstupu

Na italské straně samota Combal (2 000 m) – v údolí Val Veny, 12 km západně od Courmayeru, odkud sem jezdí autobus. V údolí Val Veny je několik kempů.

Chaty

Ref. Durier (3 358 m) – CAF, otevřena stále, 8 lůžek, neobhospodařována, chata stojí na západní straně sedla Col de Miage.

Přístup

Tresse – Chts. de Miage (1 559 m), ¾ h – Ref. Durier, 8 h

Z osady v údolí Vallée de Montjoie se jde značenou cestou k východu přes samotu Le Crouet Derriere k salaši a hotelu Chts. De Miage. Dále po pravém břehu potoka. Vpravo od malého vodopádu se překoná skalní stupeň a po travnatém svahu se dojde k sev. postranní moréně ledovce Miage. Stezka vede těsně kolem skalního výběžku od Aig. de Tricot a dále se jde po ledovci k V, ke střednímu skalnímu žebru, které se svažuje ze sedla Col de Miage. Odtrhová trhlina se přechází při levé straně a dále se postupuje po skalním žebru (pozor, lámavé), které se opustí těsně pod sedlem a odbočí vlevo k chatě.

Z Itálie; Combal (nebo Cantine de la Visaille) – Ref. Durier 5-6 h

Z italského Courmayeru se dojede údolím Val Veny k hostinci Vissaille (1 659 m) nebo ještě asi 3 km dále k samotě a jezeru Combal. Před Vissaille odbočuje cesta k SZ na salaš Freiney (1 589 m) a dále se jde již po značené cestě k Z, k ledovci Miage. Stezka vede po jeho SV okraji, asi po 1, 5 km se přejde na ledovec.

Stezka vede téměř středem a spojí se s chodníkem od Freiney. Mine se odbočení k bivaku Quintino Sella i k Rif. Gonella, obě jsou vpravo. Postupuje se stále SZ směrem k úpatí skal svažujících se od sedla Col de Miage. Z pravé strany přitéká ledovec Bionnassay. Do sedla vede strmé firnové pole (pozor na trhliny). Vystupujeme šíkmo vpravo k chatě.

Rif. Gonella (Rif. Dome), 3 071 m – CAI, 50 lůžek v nové chatě ( otevřena sezónně) a 25 lůžek ve staré chatě (otevřena celoročně. Chata se nachází na orogr. Pravém břehu ledovce Dome u skalní ostruhy Aig. Grises.

Přístup

Combal (nebo Cantine de la Visalle) – Rif. Gonella, 4 h

Od samoty Combal nebo od hostince Visaille se přejde na ledovec Miage obdobně jako u popisu přístupu na Ref. Durier. Vystupuje se středem ledovce k SZ, mineme první odbočení vpravo k bivaku Quintino Sella i v vpravo se zvedající ledovec Ghio. de Dome. Dojdeme na úroveň skalního hřebene od Aig. Grises, který se zvedá na pravé straně. Stopa odbočuje ke skalám vpravo, vede po východní straně skalního hřebene k chatě.

Výstupové cesty

Ref. Durier (3 358 m) – jižní hřeben Aig. de Bionnassay, 4 h, převýšení +790 m; Kombinovaná hřebenová túra II. stupně obtížnosti UIAA, délka hřebene je 1,5 km a převýšení 700 m.

Od chaty vystupujeme na blízké sedlo Miage a odtud vlevo (k S) na jižní hřeben. Po firnovém hřebeni k malému firnovému rameni. Po jeho překonání následuje další rameno, za nímž se krátce sestoupí do firnové štěrbiny. Za ní se strmě zvedá skalní vrcholová pyramida. Postupujeme vpravo, těsně pod hřebenem po snadných skalách. Úzká lávka v JV svahu umožňuje přístup k zářezu, jímž se vystoupí poněkud obtížněji na vrchol. Na začátku skalní vrcholové pyramidy lze také traverzovat co nejdále vlevo a skály přelézt od JZ na vrchol.

Rif. Gonella (3 071 m) – Col de Bionnassay (3 892 m) 2 ½ h – východní hřeben Aig. de Bionnasay 3 ½ - 4 hodiny, převýšení +980 m. Krásný úzký a exponovaný hřeben. Délka hřebene 700 m, převýšení 150 m. Ze sedla k vrcholu 1 h.

Od chaty se přejde SV směrem na ledovec s četnými trhlinami a po orogr. pravém kraji projdeme zónou séraků a pak dále k S. Prochází se mezi skalními hřebeny (vlevo Aig. Griess) a vystoupí vlevo do sedla Col de Aig. Griss (3 809 m). Ze sedla po firnovém hřebínku k S a před skalami uhneme vlevo do sedla Col de Bionnassay. Následuje firnový, místy až ledový východní hřeben. Na hřebeni bývá dosti převějí (k S). Je dobré držet se poněkud vlevo (v jižním svahu). Je možné obě výstupové cesty spojit v přechod vrcholu, pak je to velkolepá túra.

Ref. de Gouter (3 817 m) – Col du Dome – Col de Bionnasay (3 892 m) 3 h – Aig. de Bionnasay 4 hodiny

Od Ref. de Gouter se stoupá po normální cestě na Mt. Blanc a při sestupu do Col du Dome se odbočí k Z (vpravo) po hraničním hřebeni. Přecházejí se (případně zůstanou vlevo) kóty 4 154 m a 4 003 m až dojdeme do sedla Col de Bionnasay. Dále po východním hřebeni na vrchol.

Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska