Poslední aktualizace: 22.6.2023 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Zeměpisné a přírodní rekordy České republiky

Zeměpisné a přírodní rekordy České republiky

Nejdelší řeka České republiky, nejvyšší hora, nejhlubší propast, nejvyšší vodopád

7.1.2010 | Otakar Brandos

Česká republika má neobyčejně krásnou a rozmanitou krajinu. Má příznivé klima, leží mimo seismicky aktivní oblasti. Od doby rozpadu c. a k. mocnářství sice nemáme moře, přesto v Čechách, na Moravě a ve Slezsku nalezneme prakticky vše, čeho hrdlo turisty žádá.

Beskydy

Máme krásné hory, hluboké lesy, řeky, rybníky i jezera, na jižní Moravě dokonce narazíme na písečné přesypy. Máma nádherná skalní města, vápencové vršky, sopečná návrší, ale i ledovci opracované vrchy, které v posledních dobách ledových čněly nad ledovcovými jazyky jako nunataky.

Máme stepi i skalní lesostepi, chladnou krajinu rašelinišť a slatí připomínající severskou tundru, máme množství jeskyní a propastí, z nichž je řada zpřístupněných i pro veřejnost. Máme ovšem i nenasytné politiky a developery, kteří tyto přírodní krásy cíleně ničí nezřízenou těžbou nerostných surovin, stavbou krabic skladišť, z nichž velké množství nemá využití, a rozšiřováním průmyslových zón místo toho, a by se rekultivovaly a znovu využily již devastované plochy. Podívejme se tedy ještě před tím, než se další tisíce hektarů pokryjí střechami hal či haldami odpadků, co za našimi domovy vlastně máme za krásy.

Čtěte také: Největší a nejhlubší jeskyně v ČR nebo Nejvyšší vrcholy České republiky

Vybraná geografická nej ČR

17. Největší jeskynní dóm Obří dóm 150×40×70 m Moravský kras
18. Největší skalní brána Pravčická brána 25 × 16 m České Švýcarsko
19. Největší národní park NP Šumava 685,2 km2 Šumava
20. Největší chráněná krajinná oblast CHKO Beskydy 1 160 km2 Moravskoslezské Beskydy
21. Nejvýše položené sídlo Filipova Huť 1 093 m n. m. okres Klatovy
22. Nejníže položené sídlo Hřensko 130 m n. m. okres Děčín
23. Největší obec Praha asi 1 195 000 obyv. hlavní město
24. Nejmenší obec Závraty 14 obyvatel okres České Budějovice
Květy Treking.cz - diskuze
Hory Vysoký kámen (773 m) - nejzápadnější skalní vyhlídka Krušných hor
Sahara Přírodní a kulturní zajímavosti Maroka (3)