Poslední aktualizace: 9.2.2024 , svátek má

Kryovulkán Kwanzaa Tholus na trpasličí planetě Ceres

Kwanzaa Tholus, starší sourozenec kryovulkánu Ahuna Mons na Ceres

27.12.2017 | Otakar Brandos, foto NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

V topografii trpasličí planety Ceres tholus znamená nízkou horu. Na přiloženém snímku má tento charakter hora Kwanzaa Tholus, jejíž jméno pochází ze Svahilštiny a znamená "první ovoce". Jméno dostala Kwanzaa Tholus podle stejnojmenného afroamerického festivalu, který probíhá každoročně ve dnech 26. prosince až 1. ledna.

Kwanzaa Tholus

Hora Kwanzaa Tholus má základnu o rozměrech asi 35 × 19 km a výšku okolo 3 km. Protože má hora poměrně mírné svahy, lze ji v přiložené mozaice nalézt poměrně obtížně, přestože vrhá stín ve tvaru polokoule.

Zaoblený tvar Kwanzaa Tholus je typický pro útvary nazvané Tholus, kterých je na současné mapě trpasličí planety Ceres celkem šest. Nejznámějším útvarem tohoto jména na Cereře je hora Ahuna Mons, která se nachází jižněji.

Čtěte také: Jasné oblasti na trpasličí planetě Ceres vypovídají o geologické aktivitě…

Vědci říkají, že Kwanzaa Tholus byla v minulosti stejně významná jako je Ahuna Mons, nejvyšší a nejvýraznější hora trpasličí planety, v současnosti. Stejně jako Ahuna Mons je Kwanzaa Tholus kryovulkánem, který vznikl postupnou akumulací pomalu tekoucích ledových hmot.

A protože led není dostatečně odolný, aby svou strukturu uchovával po delší dobu, očekává se, že kryovulkán na Cereře se zhroutí v průběhu desítek miliónů let. To znamená, že Kwanzaa Tholus a další útvary typu tholus mohou představovat degradované hory, které povstaly díky kryovulkanické aktivitě.

+ Planetka Ceres; povrch Cerery v dosud nevídaném rozlišení
+ Dawn ostří na Ceres, nové snímky ze vzdálenosti 83 000 km
+ Nové snímky Cerery; Dawn se k planetce Ceres přiblížila na vzdálenost Měsíce od Země
+ Dawn se blíží k Cereře. Snímek planetky Ceres z 1 200 000 km
+ Sonda Dawn se snesla na 210 km nad povrch asteroidu Vesta
+ Asteroidy, neboli planetky
Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů