Poslední aktualizace: 4.12.2022 , svátek má
Treking > Aktuality > Naturpark Blockheide a turistika v Rakousku

Naturpark Blockheide a turistika v Rakousku

Tipy na výlet a turistika u hranic v Rakousku

V těsné blízkosti české hranice nedaleko Českých Velenic, přímo na okraji rakouského Gmündu, se rozprostírá snad nejmenší rakouské chráněné území – přírodní park (Naturpark) Blockheide. Jedná se o turisty nejvyhledávanější kout jinak zatím spíše opomíjené oblasti Waldviertel v Dolním Rakousku. A co sem návštěvníky láká? Je to především zdejší unikátní krajina posetá skupinkami oblých žulových balvanů.

Viklan

Podobnou krajinu bychom mohli najít u nás na Sedlčansku u Petrovic nebo až ve Skandinávii a to konkrétně ve vzdáleném Finsku. Zdejší kameny však nejsou pozůstatky ledových dob, nejde o bludné balvany, které by sem dovalil ledovec, a proto není jejich povrch rozbrázděn rýhami. Naopak jsou pěkně hladké, oblé a mají spíše polštářovitý a žokovitý vzhled. Jejich charakteristický tvar je výsledkem zvláštního zvětrávání zdejšího žulového podpovrchového tělesa – plutonu.

Vsakující voda pronikla do puklin a postupně "rozpouštěla" pevnou vyvřelinu. Slída zvětrala na jíl, živec na kaolín a odolala jen křemenná zrnka. Když pak po dlouhé době voda vzniklý písek odplavila, obnažila dosud nezvětralá oblá jádra balvanů, která měří až několik metrů. Z některých se vyvinuly i viklany, neboť se dotýkají podloží jen malou plochou.

Další balvan

Celý přírodní park měří jen asi 110 ha, takže si ho návštěvník prohlédne pohodlně za jediný den. Územím prochází rakouské turistické značení, které však není příliš přehledné. Jsou zde vyznačeny dva okruhy – kratší červený měří asi 4 km, delší žlutý necelých 6 km. Nejznámější kameny jsou označeny tabulkami a směrovkami, ale ten, kdo nechce nic vynechat a chce se dozvědět něco více, by si měl opatřit tištěného průvodce s plánkem za 2 Eura. Pro ty, kteří si průvodce nekoupí, nabízím stručný popis toho, co mohou na Blockheide vidět.

Prohlídku zahájíme na okraji Gmündu u soutoku říčky Braunau s Lužnicí. Mineme domky obce Grillenstein a vystoupáme okolo Liščího kamene k půvabnému jezírku. Z jeho hladiny trčí oblé kameny a také okolní louky jsou jimi poseté. Napojujeme se tu na červený okruh a kolem kaple svatého Huberta stoupáme na zalesněnou "Gmündskou výšinu – Gmünder Höhe".

Její temeno i stráně jsou doslova zavaleny skupinkami velkých balvanů. Na vrcholu uvítá návštěvníky nedávno obnovená vysoká dřevěná rozhledna (vstupné 2 Eura). Je z ní pěkný výhled na Gmünd, České Velenice a na hradbu Novohradských hor, zalesněný Waldviertel i na rovinaté Třeboňsko a horu Kleť.

Zdejší informační středisko umístěné v bývalé tkalcovně se věnuje geologii, procesům zvětrávání, ale i tradičním způsobům těžby žuly a tkalcovství. Trasa odtud sestupuje kolem pěkně vyvinutého viklanu I ke skalní skupině Koboldsteine s dalším viklanem do obce Großeibenstein. Červený okruh odtud pokračuje lesem až k viklanu II.

Hned za ním následuje rozcestí, kde je dobré červenou značku opustit, odbočit vlevo a po chvíli se napojit na žlutý okruh. Když po něm odbočíme vpravo, dojdeme ke zdejší skalní perle – dokonalému obrovskému skalnímu hřibu Pilzstein. Jeho rozložitý klobouk byl obnažen podstatně dříve, než jeho úzká kamenná noha, na kterou podzemní zvětrávání působilo déle.

Skalisko

Kolem dřevěného kříže pak žlutá značka přichází k bývalé kamenické dílně, kde si můžeme prohlédnout nástroje, kterými se kámen opracovával. Následující úsek žluté značky vede kolem dvou zatopených skalních lomů (Mondteiche) k nejhezčímu a největšímu viklanu vůbec. Je označen III.

Souběžně se žlutou značkou tudy prochází i krátká naučná stezka věnovaná zpracování žuly a podél cesty jsou k vidění různé výrobky, které se zde v minulosti ze zdejší žuly vyráběly – například koryta, žlaby, mlýnské kameny, kamenná ostění dveří a oken, náhrobky, schody, hraničníky…

Zdejší kámen byl v minulosti vyhledáván a padlo mu za oběť mnoho ze zdejších žulových obrů, které obyvatelé postupně rozštípali a zpracovali. Tento osud stihl před rokem 1 900 i zdejší největší monolit zvaný "Lutherische Kirche – Luteránský kostelík". Jeho výška prý dosahovala 15 metrů a kameníci z něj získali 2 432 m2 stavebního kamene! Dnes už je naštěstí oblast chráněna a nejcennější balvany získaly ochranu jako přírodní výtvory.

K některým skalním obrům se váží i lidové pověsti. Je jím například Christophstein, další zajímavá skála na trase. Je rozčleněna vodorovnými rozsedlinami a je poseta několika skalními mísami. Největší z nich je podle legendy považována za otisk chodidla svatého Kryštofa a lidé skalní prohlubně považovali i za obětní mísy. Dnes se ví, že vznikly také zvětráváním.

Na další kameny, opředené lidskou fantazií, narazíme na následujícím zalesněném pahorku. Mezi vřesem a břízkami vystupují ze země mohutné balvany, které lidem připomínaly čertovu postel (Teufelsbett) a čertův pecen chleba (Teufelsbrotlaib). Rozložitý Schullerstein svým jménem zase připomíná, že se tu měl kdysi zřítit neopatrný školák. S dávnou historií je spojen i starý kamenný smírčí kříž, kterému se říká švédský.

Na to, že přes Blockheide prochází i 15. poledník, podle kterého se určuje středoevropský čas, upozorňují kamenné sluneční hodiny a velký dřevěný trám vztyčený ve směru průběhu poledníku. Na závěr prohlídky Blockheide si návštěvníci mohou prohlédnout malé geologické muzeum pod širým nebem. Kolem vzorků hornin z celého Dolního Rakouska přijdeme opět k rybníčku s ostrůvkem, kde se návštěvní okruh uzavírá.

Prohlídka Blockheide není náročná, projet se tudy dá i s kočárkem a rozhodně byste ji neměli vynechat při návštěvě Novohradských hor, Vitorazska či Třeboňska. Pokud návštěvu spojíte s prohlídkou historického Gmündu, máte program na celý den. Z Českých Velenic se sem dostanete přes hraniční přechod pro pěší nebo autem i vlakem . Turistickou atrakcí je úzkokolejka, která vede z Gmündu do Groß Gerungs. Popisované území najdete na turistické mapě č. 74 Novohradské hor, vydavatelství Trasa, nebo na mapách fy Shocart.

Naturpark Blockheide, turistická mapa

Sněžka Rozhledny Šumava, ubytování Zverovka Jeseníky, ubytování Kvarky Téryho chata Říp Propast Macocha Praděd Jeskyně Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Černé jezero Vodopády Kvasar Sluneční soustava Hukvaldy Zimní hvězdná obloha Štrbské pleso Chopok
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?