Poslední aktualizace: 1.7.2022 , svátek má
Treking > Pohoří > Pohoří Busov, turistika a přírodní poměry

Pohoří Busov, turistika a přírodní poměry

Busov - tam kde začínají poloniny, turistika a turistické trasy, přírodní poměry, minerální prameny, turistické chaty, levné ubytování na Busově

3.12.2009 | Otakar Brandos

Pohoří Busov patří k nejmenším a nejzastrčenějším pohořím Slovenska. Ruku na srdce - co vám jeho název říká? Asi nemnoho. Busov se choulí u hranic s Polskem a je obklopen rozlohou obrovským pohořím zvaným Ondavská vrchovina zhruba na linii Becherov - Zborov - Bardějovské Kúpele a Frička.

Busov je pohořím strmých vrchů

Přestože je Busov opravdu neznámým pohořím, nabízí řadu atraktivních turistických cílů. K těm se ale vrátíme v samostatných článcích. Busov patří do subprovincie Vnější Východní Karpaty a oblasti Nízké Beskydy, na kterou navazuje oblast zvaná Poloniny. Samotný Busov se nedělí na žádné podcelky.

Busov, přírodní poměry

V oblasti Busov se nemění pouze charakter krajiny, ale i charakter osídlení. O existenci Rusínů vás na pochybách nenechají dvojjazyčné názvy řady obcí a měst. Oblast byla dříve centrem turistiky pro okolní region, o čemž nás přesvědčí dnes zarůstající okolí bývalého jezera Cigeľka (535 m) aj.

Nejvyšším vrcholem tohoto flyšového pohoří je stejnojmenný Busov (1 002 m). Pohoří Busov je tak až 43. nejvyšším geomorfologickým celkem Slovenska a 40. nejvyšším pohořím. Dalšími významnými vrcholy pohoří jsou Lacková (996 m), Stebnícka Magura (900 m), Javorina (881 m), Cigeľka (807 m), Staviská (806 m) a další.

Jednotlivé vrcholy pohoří mají spíše charakter protáhlých hřbetů bez výrazného centrálního hřebene. Přesto je Busov od sousední Ondavské vrchoviny výrazně vyšší a členitější. Odolné flyšové pískovce byly rozčleněny erozními vodními toky, takže přechod tohoto pohoří je i přes jeho relativně malou nadmořskou výšku poměrně náročnou záležitostí.

Busov, turistická mapa

Busov, fauna a flóra

Pohoří je pokryto smíšenými lesy, ale i kulturní lesostepí. Díky poměrně mírnému klimatu se tady objevují i teplomilné dřeviny jako je lípa, dub či habr. Ve vyšších polohách Busova se objevují javory a jedle, občas lze potkat zřídkavý jasan. Jednoznačně převládajícícmi jsou ale původní bučiny. Zmínit se musíme i o přírodní rezervaci Becherovská tisina, ve které nalezneme přes 200 kusů chráněných tisů červených (Taxuc baccata). Další přírodní rezervace - Regetovské račelinisko je zcela jiného charakteru s výskytem chráněných vlhkomilných rostlinných druhů.

Pohoří Busov asi nejvíce proslovily minerální vody. Na tak malém území nalezneme celkem 14 minerálních pramenů, z nichž asi nejznámější je minerálka Cigeľka, ojedinělá uhličitá voda. Kousek od ní nalezneme další pramen s neuvěřitelně slanou vodou. Nic tak slaného jsem nikdy nepil. Dokonce ani v moři ne…

Lesy střídají louky, Busov Pohled od Cígeľky Odsud tryská neuvěřitelně slaná voda … Dnes zarůstající jezero - koupaliště

Levné ubytování na horách - horské a turistické chaty a útulny; Busov