Poslední aktualizace: 25.10.2021 , svátek má
Treking > Svátky > Den Země (Earth Day) připadá na 22. dubna

Den Země (Earth Day) připadá na 22. dubna

I naše modrá planeta má svátek

15.2.2016 | Otakar Brandos

22. duben, Den Země. I naše planeta má svátek. První akce Den Země (Earth Day) se konala v roce 1970 ve Spojených státech. Zúčastnilo se jí tehdy na 20 miliónů lidí. O rok později (1971) svátek uznala OSN a dnes se slaví v asi 175 státech celého světa. V posledních letech se do akcí během tohoto dne zapojuje více než miliarda lidí.

Země

Den Země v České republice slavíme od roku 1990. Vznik tohoto svátku byl ovlivněn původními dny Země, které byly spojeny s oslavou příchodu jara a s datem 21. března. Za zmínku stojí jistě skutečnost, že vznik tohoto svátku (v době studentských bouří a odporu proti Válce ve Vietnamu) byl spojen nejen s podporou enviromentálních hnutí v USA, ale také se stým výročím narození V. I. Lenina (22.4.1870, Simbirsk)…

Čtěte také: Země: hmotnost, průměr, vzdálenost od Slunce, gravitační zrychlení…

První Den Země slavil ve Spojených státech takový úspěch, že vedl ke vzniku Americké agentury pro ochranu životního prostředí a také k přijetí Zákona o čistotě ovzduší a vody i Zákona o ochraně ohrožených druhů. Dnes je tento ekologicky motivovaný svátek spojen s různými happeningy, soutěžemi, přednáškami, turistikou. Ale především s čištěním studánek, výsadbou stromků a úklidem přírody…

Země

Den Země může oslavit každý z nás. Ať již zapojením se do některé z organizovaných akcí a nebo osobní iniciativou. Zasadit strom, vyčistit studánku, vyrobit ptačí budku (kvůli hnízdních potřeb lépe v předstihu) či uklidit kus přírody dokáže určitě každý z nás. Inspiraci můžete také hledat na webovkách tohoto svátku www.earthday.org.

+ Astronomické jaro tady bude již brzy! Kdy začíná jaro v tomto roce?
+ Babí léto, kdy nastává a co je to babí léto
+ Jílské ochlazení, meteorologické singularity ve střední Evropě
+ Mariánské léto se blíží
+ Pálení čarodějnic: Filipojakubská noc, Hon na čarodějnice, Beltine, Valpurga
+ Stoletý kalendář, předpověď počasí podle stoletého kalendáře
+ Průměrné denní teploty vzduchu v České republice
+ Beaufortova stupnice rychlosti větru
+ Počasí podle stoletého kalendáře pro Českou republiku
+ Zasněné zimní zaječí zamyšlení
+ Vliv větru na efektivní teplotu, jak ovlivňuje vítr pocitovou teplotu, tabulka
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Rozhledny Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Jeskyně Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany
Hory Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů
Hory Dutá skala, utajený vápencový vrchol a jeskyně Malé Fatry
Hory Drbákov - Albertovy skály, parádní túra v Benešovské pahorkatině
Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny