Poslední aktualizace: 19.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Túra na Tanvaldský Špičák (803 m), vrch v Jizerských horách

Túra na Tanvaldský Špičák (803 m), vrch v Jizerských horách

Tanvaldský Špičák: K rozhledně na Tanvaldském Špičáku

15.10.2013 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová a autor článku

Túru na Tanvaldský Špičák jsme zahájili v Albrechticích v Jizerských horách, kam jsme přijeli kouzelnou silničkou z Tanvaldu. Po zaparkování u rozcestníku jsme se vydali po modré na vrchol.

Farantova skála

Po několika desítkách metrů vstupujeme do lesa a začíná prozatím pozvolné stoupání. Okolní les je smrkový, ale čím více stoupáme k vrcholu objevuje se stále více listnatých stromů, mezi kterými převládají buky. Cesta má asfaltový povrch nevalné kvality, který je na mnoha místech čerstvě doplněn a tak je okolí bohatší o jeho odér.

Docela vítáme místo, kde značka pokračuje lesní pěšinou, i když je stoupání o mnoho příkřejší. Ale znovu končíme na asfaltu a pokračujeme k vrcholu. Přicházíme na rozcestí, kde se setkáváme se zelenou, která vede z Tanvaldu a po ní pokračujeme vzhůru. Po několika minutách se mezi stromy konečně objevuje chata s rozhlednou.

Čtěte také: Tanvaldský Špičák, rozhledna na Tanvaldském Špičáku

Jsme na vrcholu Tanvaldského Špičáku (831 m n.m.) a nestačíme se divit. I když mělo být všechno otevřené, vrcholí tady přípravy na jakési setkání funkcionářů a kácení stromů na této lokalitě. Prostě vrchnost přijede a občan musí stranou. Přesto nám dělnici dovolují vystoupit na rozhlednu.

Na vyhlídkovou plošinu ve 14 metrech nad zemí se dostáváme po 101 schodech. Vrchol rozhledny je ještě o 4 metry výše. I když máme modrou oblohu nad sebou, výhled k jihu je trochu omezený. Zato Krkonoše máme jako na dlani a dobře jsou vidět i Jizerské hory. Na západě je vidět Ještěd a jeho okolí. Pod námi se rozkládají Albrechtice v Jizerských horách, Jiřetín pod Bukovou a Josefův Důl. Přímo na východě rozeznáváme vrchol Hvězdy s rozhlednou Štěpánkou a obec Příchovice. Skutečně kouzelný rozhled, jehož jedinou vadou je silný a velmi studený vítr.

Albrechtice v Jizerských horách Tanvaldský Špičák, chata a rozhledna

Zbývá se rozhlédnout po vrcholu. O něco níže při cestě, po které jsme přišli, je druhá chata. Na vrcholu jsou tři větší skály. Na té severní, je vyhlídka, na kterou je možné vylézt po železném žebříku. Odtud je hezký pohled do údolí na již jmenované obce, trasu sedačkové lanovky, která v tomto podzimním čase již nejezdí.

Na další skále je památník 11. září 2011 a pod ní tři sloupy památníku na 1. květen 1890. Pod sloupy je kámen, ze kterého někdo ukradl pravděpodobně bronzovou desku. Jsme prostě v Čechách. Na nedaleké mapě je možné si prohlédnout vycházkový okruh okolím Tanvaldu a přečíst si něco o historie Tanvaldského Špičáku.

A ta je poměrně zajímavá. V minulosti nebyl vrchol porostlý stromy a vedlo sem jen několik pěšinek. První vyhlídka byla upravena v roce 1889 na Fanterově skále. Zájem o návštěvu vrcholu stoupal a v osmdesátých letech 19. století tady byla postavena dřevěná bouda. Konkurence poté postavila boudu druhou. Prodávalo se tady především lahvové pivo. Obě boudy vyhořely a v roce 1904 se stavělo znovu. Tak zvaná Stará bouda neměla dlouhého trvání a rok po postavení vyhořela.

Německý horský spolek se poté rozhodl pro stavbu rozhledny a ta byla 4. 7. 1909 slavnostně otevřena. Tehdy se jmenovala "Jubilejní rozhledna císaře Františka Josefa I." Následovala přístavba chaty, která rozhlednu pohltila a dnes vidíme objekt tak, jak jej návštěvníci viděli v roce 1930. Níže pod rozhlednou byla postavena další chata a nakonec se na vrchol vyšplhala i lanová dráha. Začíná v Albrechticích v Jizerských horách, je dlouhá 1 178 metrů a první turisty na vrchol dovezla v roce 2003.

A jde se zpátky. Po slabé půlhodince jsme zase na parkovišti a zbývá se ještě porozhlédnout po Albrechticích. Velmi hezky upravená obec vyplňuje celé údolí mezi Špičákem a Světlým vrchem (729 m n.m.). Je poměrně dlouhá a do jejího středu jdeme skoro dvacet minut. Ves byla založena v roce 1670 a jméno dostala po tehdejším majiteli panství Albrechtu Desfours.

Tanvaldský Špičák, pohled na Albrechtice v Jizerských horách Tanvaldský Špičák, pohled na Ještěd Tanvaldský Špičák, pohled na Krkonoše

Nejzajímavější památkou je jistě kostel sv. Františka z Pauly, který nese pozdně barokní sloh. Byl postaven v letech 1779 až 1784, další úpravou prošel 1898, kdy byla dostavěna věž svatyně. V roce dostavby kostela byl založen i nedaleký hřbitov. Na něm stojí výstavné mauzoleum rodiny Schowaneků. To bylo postavené v roce 1935.

Tanvaldský Špičák, Farantova skála

Mezi hřbitovem a kostelem je socha Panny Marie. Je odtud hezký pohled na obec i okolní hory. U silnice na druhé straně údolí je nově upravený pomník obětem obou světových válek. Najde se tady dosti starých, hezky upravených chalup. Dnes tady žije kolem 330 stálých obyvatel. Většinu ze 437 stavení užívají chalupáři. Ještě krátké posezení v jedné z místních hospůdek a výlet na Špičácký Tanvald dospěl ke svému konci.

Tanvaldský Špičák, turistická mapa

Hory Přechod Muránské planiny a Veporské vrchy, Rudohorský Karpattrek (7)
Hory Přes Stolicu na Muránskou planinu, Rudohorský Karpattrek (6)
Hory Medvěd napadl a zranil houbaře na Malé Fatře, útok medvěda v oblasti Šútovského vodopádu
Černé jezero Téryho chata Vysoké Tatry, ubytování Třeštík Branč Chřiby Chata na Šerlichu Štefánička Roháče, ubytování Sněžka Pulčínské skály Maroko Praděd Slunce Hričov Strážov Vihorlat Morské oko Chalupská slať Mohelenská step Fáze Měsíce Panská skála

Jak bezpečně bivakovat v medvědích oblastech

Tatry

Při náročných vícedenních trecích ve slovenských horách i dalších horách v Karpatech (abychom zůstali v nám blízkých končinách)…

Ve Finsku již dávno platí "hiking without littering", tak proč by to nemohlo jít i u nás!

O kladném vztahu Skandinávců ke své krajině jistě nikdo z nás nepochybuje, čistá severská příroda je dokladem citlivého přístupu ke krajině. Přístupu, který se neobjevil nějak samovolně, ale je produktem vývoje…

1. Slovenské hory Putování Slovenským rudohořím, přes Sihlianskou planinu, Klenovské a Balocké vrchy
2. České hory Túra přes posvátný Radhošť, turistické trasy v Beskydech
3. Rumunské Karpaty Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
4. České hory Túra na Lovoš a do Oparenského údolí, turistika a vrcholy v Českém středohoří
5. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu