Poslední aktualizace: 11.4.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Túra na Šerák (1 351 m n.m.), vrchol v Hrubém Jeseníku

Túra na Šerák (1 351 m n.m.), vrchol v Hrubém Jeseníku

Šerák - túra za skučení severáku

8.5.2008 | Otakar Brandos

Šerák (1 351 m) je posledním velkým vrcholem severního konce hřebene Hrubého Jeseníku, pod jehož temenem je posazená stejnojmenná chata. Přes týden bylo slunečné počasí, takže jsme si naplánovali, že podnikneme krátký nedělní výlet do Jeseníků a podíváme se právě na Šerák. Z Ostravy to není až tak daleko.

Soumrak

Ovšem jak již to bývalo minulé zimy zvykem, o víkendu se počasí poněkud pokazilo. Přesto jsme od našeho původního plánu neupustili a na Šerák se vydali. Redakční přibližovadlo parkujeme v přeplněné Ramzové. Na zdejší sjezdovce se stále lyžuje a svátečních lyžařů je tady "neúrekom". Po červené turistické značce se vydáváme po severovýchodním okraji sjezdovky vzhůru.

Lanovka o délce 1 330 metrů byla vybudována v roce 1976. Později ale zmíněnou sjezdovku přecházíme a pokračujeme lesem k jihu k rozcestí Nad Dobrou vodou, kde se k naši značce přidává modrá TZ z obce Ostružná. Zároveň se objevuje jeden z informačních panelů naučné stezky. Sněhu je tady sice málo, ale přesto sem zajíždějí lyžaři od horní stanice lanovky z Ramzové ohrožujíc na zledovatělém povrchu nejen sebe, ale i pěší turisty.

Koňská vyhlídka

Asi po 50 minutách se dostáváme na rozcestí Čerňava (1 065 m) u horní stanice lanovky, odkud druhá lanová dráha z roku 1981 v délce 522 m míří k hlavnímu hřebeni Hrubého Jeseníku, jenž je tady rozvodím mezi povodími Odry a Moravy, a k vrcholu Šerák. My ale pokračujeme po svých po červené turistické značce. Po pěkné široké lesní pěšině s docela krásnými výhledy ke Keprníku (1 422 m).

Tuto cestu již v dávné minulosti využívali formani, kteří zásobovali proviantem výše položenou chatu. O tom se můžeme přesvědčit na tzv. Koňské vyhlídce, kde nás jeden z informačních panelů poučuje o tom, že chata byla povozy zásobována ještě po II. světové válce, než byla dokončena výstavba lanové dráhy. Na tomto skalním výchozu, kde se strmá stezka na chvíli narovná, odpočívali koníčci zapřažení do těžkých povozů. Za pěkného počasí se odsud otevírají krásné pohledy na Vozku (1 377 m), Černou stráň (1 237 m), Troják (1 045 m) a do údolí Klepáčského potoka.

Z Koňské vyhlídky pokračuje stezka kolem menších skalek a kamenných moří vzniklých mrazovým zvětráváním dále. Zdejší podloží je tvořeno přeměněnými horninami, zejména svory, který vznikaly za vysokých teplot a tlaků v nitru Země. Výška stromů se viditelně snižuje, řada smrků dostává typickou vlajkovou úpravu. Jasný signál toho, odkud vítr věje… Kde se vzal tu se vzal, po levé ruce se objevuje další rozcestník na rozcestí Šerák (1 319 m), ze kterého je to na chatu asi dvě minuty. Z rozcestí Čerňava je to sem asi 2,5 km a 3/4 hodiny chůze. Procházíme biotopy mimořádné hodnoty.

Rozcestí Šerák

O jejich významu svědčí skutečnost, že sem zasahuje Národní přírodní rezervace Šerák - Keprník, jejíž rozloha dosahuje 1 174 ha. Rozkládá se na SZ svazích hlavního jesenického hřebene v rozmezí 950 - 1 423 m. Předchůdce dnešní rezervace byl vyhlášen již v roce 1903 tehdejším majitelem pozemků knížetem Janem II. z Lichtenštejna na ploše 172 ha.

Předmětem ochrany jsou především původní smrčiny mezi výše jmenovanými vrcholy, ale také vzácné živočišné (tetřev hlušec, jeřábek lesní, rys ostrovid, myšivka horská aj.) a rostlinné druhy.

Na sousedním Keprníku se objevují tzv. thufury. Jde o několik decimetrů vysoké půdní vyvýšeniny, který vznikaly vzájemným působením vegetace a mrazovými půdními procesy. Jde o mimořádný jev, jenž je znám jen z několika málo dalších míst střední Evropy…

Šerák, turistická mapa

Za malou vyvýšeninou se objevuje budova chaty na Šeráku, kde se lze občerstvit před následujícím sestupem. Podmínky na vrcholu jsou dnes obzvláště drsné. Fičí ledový severák, mezi poryvy větru se snažím udělat nějakou slušnější fotku. Klima na vrcholu je ale obecně drsné. Průměrná roční teplota zde činí pouhých 2,2 °C a roční úhrn srážek dosahuje 1 200 mm. Sníh se udrží až 180 dní v roce…

Jeseníky Soumrak po cestě z vrcholu Cesta na Keprník Lyžaři

Na zpáteční cestu se můžeme vydat po stejné trase a nebo si to zamířit po modré TZ přes Obří skály (1 081 m) nazpět k Ramzové. Popsaný okruh je nenáročný, dá se absolvovat i za zhoršeného počasí a k jeho zdolání vystačíte se 3 až 4 hodinami. Podle toho, jakou máte kondičku a také podle toho, kolik času strávíte občerstvováním na chatě Šerák…