Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má

Hora Predný Choč (1 249 m) v pohoří Chočské vrchy

Predný Choč, skvělá vyhlídka na Liptov

13.7.2015 | Jan Šiřina

V masivu Choče nalezneme hned několik vrcholů majících ve svém názvu slovo "Choč". Tím nejvyšším je Velký Choč, který shora shlíží na své menší bratříčky. Seřazeno dle nadmořské výšky od toho nejvyššího to jsou tyto vrcholy: Malý Choč (1 464,9 m) nedaleko sedlo Vráca u značené trasy stoupající na vrchol Veľkého Choče z lázní Lúčky, Zadný Choč (1 287,9 m) nacházející se nedaleko modré značky mezi Strednou poľanou a sedlem Spuštiak a tím, třetím, co do výšky nejnižším vrcholem, je Predný Choč (1 249 m), který rozhodně stojí za návštěvu.

Výhled z Předního Choče

Vrchol Predný Choč je horou plnou záhad - samotný vrchol se dle všech map nachází prakticky přímo na červené značené trase mezi sedlem Spuštiak a obcí Likavka, respektive Likavským hradem.

Čtěte také: Východ Slunce z Velkého Choče, zimní túra na nejvyšší horu Chočských…

Tento oficiální vrchol není ničím zajímavý, neboť je kompletně zalesněný. Výstup na něj ze sedla Spuštiak je zejména ve svém úvodu velmi strmý a stezka je zde velmi úzká, přece jen tudy příliš turistů nechodí, jako bonus je zde i dost popadaných stromů, které musí člověk přelézat, podlézat či obcházet.

Predný Choč

Druhým místem s označením Predný Choč je turistický rozcestník nacházející se docela daleko od samotného vrcholu směrem dále na Likavku, jehož lokalizace postrádá jakoukoli logiku a i uvedená nadmořská výška tohoto rozcestníku má dosti daleko ke skutečné nadmořské výšce daného místa.

Mezi těmito "Prednými Choči" se nachází i neoficiální turistický rozcestník, kde lze najít dřevěný ukazatel "Predný Choč 10 minut". A světe div se, tento ukazatel vede na úplně jinou stranu, než se nachází oficiální vrchol.

Tato krátká odbočka je značená jen tímto rozcestníkem, ale dá se celkem snadno orientovat podle vyšlapanější pěšinky, která jen velmi mírně stoupá. Tato pěšinka končí na rozsáhlé louce s lavičkami, nalezneme zde i ohniště, vrcholovou knihu, originální horský Otčenáš a označník s názvem "Predný Choč 1 249 m".

Predný Choč, cesta

Ve skutečnosti se však rozhodně nejedná o skutečný vrchol Predného Choče, ale o předvrchol s uvedenou nadmořskou výškou 1 199,6 m. Tato drobná nepřesnost však nic neubírá na kráse tohoto místa, neboť hlavním bonusem je zde úžasný, doslova letecký výhled směrem na jih. Jako na dlani máme město Ružomberok, rozsáhlou Liptovskou kotlinu a za ní se zvedající vrcholy západní části Nízkých Tater a části Velké Fatry.

Tato krátká odbočka při sestupu/výstupu z Velkého Choče se rozhodně vyplatí, zejména to platí pro dny s dobrou viditelností.

Predný Choč (Martin, 13.07.2015, 16:52 )
Přesně jak píše autor tohoto článku, toto místo není oficiální vrchol Predného Choče, potvrdil mi to i místní horal z Likavky se svou přítelkyní, které jsem tady potkal 11. 7. 2015 cestou z Veľkého Choče. A rovněž můžu potvrdit, že výstup na oficiální Predný Choč ze sedla Spuštiak je docela výživný a stezka úzká a ne moc chozená, navíc po loňské kalamitě ještě i dnes spousta popadaných stromů. Ale výhledy z tohoto předvrcholu jsou úžasné, určitě stojí cenu ho navštívit, já jsem se tady ocitl náhodně, když jsem díky polomům minul odbočku na Likavku a šel dál rovně vyšlapanou stezkou. A ještě jsem se od místního horala dověděl, že medvěda lze potkat pravděpodobněji v těchto místech než výše směrem k Veľkému Choči. Já ho nepotkal:-))) Jinak při sestupu/stoupání po červené TZ se nad Likavkou prochází přes stavbu dálnice D1, v sobotu se v těchto místech nepracovalo, ale údajně by to neměl být problém i ve všední dny.

+ Velký Choč, výstup na vrchol od severu z Jasenové
+ Malá Fatra - hory travnatých hřebenů - NP Malá Fatra, turistika a treky, turistické trasy
+ Malá Fatra, levné ubytování a horské chaty, útulny
+ Jídlo a pití na vícedenním treku, jídelníček a doporučení pro vyváženou stravu (1)
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…