Poslední aktualizace: 3.3.2019 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Vrch Pevnost (1 012 m), turistika v pohoří Krkonoše

Vrch Pevnost (1 012 m), turistika v pohoří Krkonoše

Pevnost, zapomenutá skála a skvělá vyhlídka v Krkonoších

25.7.2015 | Jan Šiřina

Vrch Pevnost (1 012 m) je jednou z nižších tisícovek Krkonoš a tvoří závěr jižního výběžku Dívčích kamenů. Tento na první pohled nenápadný vrchol nalezneme 3 km severně od Špindlerova Mlýna nedaleko Davidových bud.

Vrcholové skály, vlevo dominantní Vysoké kolo

Značené trasy tento vrchol podcházejí, přístup na Pevnost je ovšem legální (jedná se o III. zónu KRNAP-u) a není nikterak náročný. Základní přístupové varianty na vrchol jsou dvě, které se následně spojují a společně docházejí na vrchol. Ta pohodovější vede ze sedla nacházejícího se na žluté značce nedaleko Davidových bud.

Z tohoto sedla odbočíme směrem ke Slunečné boudě a těsně po ní odbočuje lesní cesta doleva (na jihozápad) a ta nás horním okrajem louky a krátce lesem dovede na samotný vrchol. Druhá, o něco náročnější cesta na vrchol, má svůj počátek těsně před sedlem u Davidových bud (ve směru od Špindlerova Mlýnu), kde odbočíme vzhůru po rozlehlé louce.

Čtěte také: Krkonoše, přechod hřebene: Králicko-krkonošský sudetský trek (11)

Jako orientační bod nám poslouží několik stromů a u nich se nacházející ruiny obydlí, uprostřed něhož vyrůstá statný listnatý strom. Kolem těchto ruin jdeme loukou stále vzhůru, až se napojíme na lesní cestu (první výstupová varianta), zde odbočíme doleva a po chvíli jsme na vrcholu.

Samotný vrchol, ač zdálky vypadá nenápadně, nabízí krásný rozhled. Za toto vděčí vrcholovému toru (žulovému výchozu), laicky řečeno izolovanému skalnímu útvaru. Tento skalní vrchol Pevnosti je asi 7 m vysoký, v pravé části vrcholového skaliska se nachází i geodetický bod z toku 1935.

Kozí hřbety z louky pod vrcholem Výhled z vrcholu směrem na Dívčí a Mužské kameny Vrcholové skály, vzadu opět Kozí hřbety

Vylézt na toto skalisko není nijak náročné a odměna stojí rozhodně za to. Tou odměnou je totiž krásný výhled směrem k hlavnímu krkonošskému hřebeni. Jako na dlani odtud máme Kozí hřbety a na ně navazující hlavní hřeben od Luční hory na východě po Vysoké kolo a výrazný vrchol Kotle na západě. V okolí vrcholu jsou i lány borůvčí.

Sestup je nejvhodnější vést jednou z výstupových tras, za vrcholem sice dále pokračuje lesní cesta, ta se však postupně zužuje, až končí zcela. V některých mapách je sice na konci této cesty naznačen průsek vedoucí ke žluté značce mezi Davidovými boudami a rozcestí Pod Pevností (resp. k Dívčím lávkám) - v minulosti zde průsek sice byl, ale ten rychle zasrůstá mladými smrky - projít se mezi nimi sice dá, ale rychlejší je jistě se vrátit zpět z vrcholu jednou z výstupových tras.

Samotný vrchol asi jen těžko bude samotným cílem výstupu, ale díky jeho výhodné poloze lze jeho návštěvu spojit s poznáním dalších vrcholů Krkonoš. Těm zdatným mohu rozhodně doporučit mnou absolvovaný okruh Špindlerův Mlýn - Krakonoš - Luční bouda - Obří sedlo - Polední kameny - Špindlerovka - Davidovy boudy - Pevnost - Špindlerův Mlýn. Během této zhruba 26 km dlouhé túry totiž poznáte to nej ze střední části Krkonoš.

Pevnost na turistické mapě

Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Přechod Krkonoš a Jizerských hor, Králicko-krkonošský sudetský trek
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…