Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Vrchol Medvědí vrch (1 216 m), hezká túra v Hrubém Jeseníku

Vrchol Medvědí vrch (1 216 m), hezká túra v Hrubém Jeseníku

Medvědí vrch, Bohem zapomenutá hora Hrubého Jeseníku

17.10.2014 | Jan Šiřina

Medvědská hornatina je bezesporu nejméně známou částí Hrubého Jeseníku. Jedinou navštěvovanější částí tohoto horského podcelku je NPR Rejvíz s Velkým a Malým mechovým jezírkem na severu. "Specialitou" tohoto území je, že nepříliš hustá síť značených tras se důsledně vyhýbá všem vyšším vrcholům (jediným značeným vrcholem jsou Kazatelny nedaleko Rejvízu).

Medvědí vrch

V centrální, nejvyšší části tohoto jen zřídka navštěvovaného podcelku nalezneme hned 4 vrcholy dosahující nadmořské výšky alespoň 1 200 m. Vůbec nejvyšším z nich je vrchol zvaný Medvědí vrch (1 216,2 m).

Tento vrchol nalezneme severně od zelené značky vedoucí z Vrbna pod Pradědem přes rozcestí Pásmo Orlíka až do Adolfovic (je to jedna ze dvou značených tras vedoucí centrální a nejvyšší částí tohoto bohem i turisty zapomenutého území). Samozřejmě na samotný vrchol žádná značená trasa nevede, což je nakonec asi dobře.

Čtěte také: Jelení hřbet, 7. nejvyšší hora Hrubého Jeseníku

Samotný vrchol tvoří zarovnaná vrcholová planina, zčásti je vrchol zalesněn smrkem, zčásti je odlesněný. Výhledy se z něj otevírají převážně severním směrem. Na vrcholu nalezneme vrcholovou knihu a čeká zde na vás i několik medvědů, které hlídá jakási kost… Ale nebojte, ti medvědi jsou plyšoví a nekoušou. A samozřejmě je zde přímo božský klid, zde rozhodně davy turistů nepotkáte, ba právě naopak.

Medvědí vrch

Výstup na vrchol je možný hned několika variantami. Nejpohodlnější variantou je jít po zelené značce vedoucí z Vrbna pod Pradědem pod zříceninou hradu Rabenštejn a těsně před mostkem přes potok v místě, kde se značená trasa ve směru od Vrbna prudce lomí jižním směrem (cca 50.1634042°N, 17.2994042°E) odbočit po široké lesní cestě do kopce (doprava). Tato cestě se po chvíli lomí opět doprava a mírněji po ní jdeme několik set metrů.

Poté uvidíme výrazný průsek vpravo od nás - právě tímto průsekem se dáme nahoru. Ten nás po chvíli dovede na hřebenovou stezku mezi vrcholy Orlík a Medvědí vrch. Zde se dáme opět doprava a po této v závěru se ztrácející lesní stezce dojdeme až na samotný vrchol.

Dalšími možnými trasami je jít mimo značenou trasu již od údolí Střední Opavy a zdolat cestou další jesenickou tisícovku - Loupežník. Po zdolání vrcholu jakoukoli z výše popsaných tras se přímo nabízí pokračovat hřebenovou stezkou na nedaleký Orlík. V tomto případě jdeme kousek po výstupové variantě vedoucí na vrchol od zelené značky, ale nescházíme průsekem, Medvědí vrch nýbrž pokračujeme dále hřebenovou stezkou severním směrem do sedla nedaleko Heřmanovické chaty a ze sedla pak průsekem na vrchol Orlíku.

Samozřejmě lze zdolání Medvědího vrchu kombinovat i s dalšími tisícovkami Medvědské hornatiny - např. trasa z Videlského sedla přes Osikový vrch, Lysý vrch, krásný vrchol Jeleních louček a Černý vrch s abnormálně vysokým posedem (z Černého vrchu nás však čeká sestup jen málo chozeným průsekem až na nadmořskou výšku cca 850 m, v závěru okořeněný překonáním potoka).

Samozřejmě se těch různých kombinací nabízí mnohem více, ovšem na žádné tisícovce této oblasti nepotkáte davy lidí, ba právě naopak!

Medvědí vrch, turistická mapa

Hory Přes Japeň na Krížnou a Majerovu skalu, zapomenutými chodníky Velké Fatry a Starohorských vrchů
Hory Stara Planina, přechod největšího bulharského pohoří
Hory Alvand peak a Mount Damavand - posvátné hory Persie, Treking s Tilakem 2014
Kriváň Beskydy, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Helfštýn Chata Smědava Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Galaxie Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cirrostratus Fačkovské sedlo Otevřené hvězdokupy Spacáky Ďumbier
1. Treking Monti Sibillini, přechod. Rozkvetlou zahradou do bouřlivého pekla Monti Sibillini, Apeniny
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
5. Vesmír Jaká je tloušťka kůry a rozložení moří na Měsíci? Sondy GRAIL ukázaly novou tvář Měsíce