Poslední aktualizace: 18.12.2018 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Cesta na Makovou horu, turistika v Benešovské pahorkatině

Cesta na Makovou horu, turistika v Benešovské pahorkatině

Maková hora: Poutní kostel a turistika v Benešovské pahorkatině

29.1.2016 | Bohumír Bouška

Benešovská pahorkatina sice nepatří k oblastem, které turistická veřejnost vyhledává, ale je zde dosti zajímavých míst, jenž za návštěvu jistě stojí. Mezi ně zcela jistě patří Maková hora (545 m n. m.). Ta se nalézá v jihozápadní části výše jmenovaného pohoří, asi jeden kilometr jihovýchodně od obce Smolotely.

Maková hora, schodiště na východní straně

Na jejím vrcholu se tyčí barokní kostel, který byl postaven mezi roky 1719 - 1722 a je zasvěcen Panně Marii Karmelské a sv. Janu Křtiteli. Svatyně se stavěla podle návrhu význačného architekta v období baroka, Carla Antonia Canevalleho.

Netrvalo dlouho a místo se stalo jedním z nejnavštěvovanějších poutních míst v této oblasti. Uvádí se, že sem přicházely desetitisíce poutníků. Konec těmto slavným poutím udělali po nástupu k moci bolševici. Po revoluci v roce 1989 došlo k celkové obnově kostela a jeho okolí a zájem o Makovou horu začal narůstat.

Čtěte také: Drbákov - Albertovy skály, parádní túra v Benešovské pahorkatině

Poutníci označovali horu za místo, "kde se nebe dotýká země". Příliš lákavá slova, která nelze jen tak přehlédnout a tak jednoho krásného zářijového dne jsme zastavili na smolotelské návsi. Tudy také prochází červená, po které vedly naše kroky na vrchol hory.

Samotné Smolotely byly ve středověku menší osadou a první písemná zmínka o této vsi je z roku 1336. Je tady barokní zámek s velkým anglickým parkem, ale je v soukromých rukách a veřejnosti není přístupný. Na velké návsi mají barokní sochu sv. Jana z Nepomuku a větší pomník padlým. Najde se tu i několik zajímavých domů staršího data, malý rybníček a to je tak všechno.

Maková hora, kříž před kostelem Maková hora, pohled k severu

Z obce vycházíme po červené a hned za posledním stavením začíná pozvolné stoupání. Prochází se mezi loukami a následně lesem. Lesy jsou z větší části smíšené s převahou smrku, který výše střídají borovice. Procházíme kolem kamenné studánky, kterou letošní sucho skoro zbavilo vody. Sucho je znát i na rostlinách v podrostu lesa. Jsou většinou seschlé a jen několik jestřábníků horku odolalo. Potkáváme nádherného chrobáka lesního, který se snaží co nejlépe ukrýt.

Přibližně po dvaceti minutách chůze les končí a před očima máme velkou travnatou plochu, nad kterou se tyčí poutní kostel. Ten stojí na terase, kterou ze stran obklopuje kamenná zeď. Od východu i západu vedou ke kostelu kamenné schody. Chrámová loď je postavena na půdorysu elipsy. K lodi jsou přistaveny čtvercový presbytář a kruchta. Při stranách je sakristie a oratoř. Velkolepé je bohatě zdobené západní průčelí se dvěma věžemi po stranách.

Maková hora, poutní kostel Smolotely, pomník padlým Smolotely, záběr z obce

Okolo louky na okraji lesa rostou nádherné staré borovice. Dochází i na slova o dotyku nebe a země. Výhled do kraje je skutečně velkolepý. Modrá obloha s bílými obláčky nad námi. Na severu a severozápadě je v celé nádheře hřeben Brd. Blíže k nám se nad poli a loukami vypínají desítky vršků, na kterých vyrostly lesní čepice. Kromě Smolotel je vidět několik dalších vísek. Mírně omezený je pohled k jihu na kopečky v okolí řeky Vltavy. Výhled k východu a západu kryje vysoký les. Maková hora je skutečně zajímavým a hezkým místem.

Vracíme se zpět stejnou cestou a objevujeme výhledy, které nám při výstupu unikly. Na konci cesty máme za sebou sice jen dva kilometry, ale i hezké zážitky. Celkové převýšení je okolo 100 metrů. Oblast je na mapě KČT č. 39 Střední Pootaví, Zvíkov a Orlík.

Maková hora a Smolotely, turistická mapa

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Branisko Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Tribeč Jak vzniká blesk Roháč obecný Měsíc Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny