Poslední aktualizace: 18.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Túra na horu Ľadonhora (999 m) v pohoří Kysucká vrchovina

Túra na horu Ľadonhora (999 m) v pohoří Kysucká vrchovina

Výstup na horu Ľadonhora v Kysucké vrchovině

30.11.2008 | Otakar Brandos

Ľadonhora (999 m). Impozantní strmý kužel pokrytý hustými bukovými lesy. Strmé vřeteno, které prověří síly každého turisty rozhodnutého vydat se k vrcholu.

Ľadonhora od východu

Kdeže se takováto hora nachází? Pokud hádáte, že východně od slovenského města Kysucké Nové Mesto, pak hádáte správně. A pokud víte, že se jedná o oblast Kysucké vrchoviny, pak patříte ke znalcům Slovenska.

Kysucká vrchovina sice nepatří k příliš častým turistickým cílům, přesto jde o cíl poměrně atraktivní. Kysucká vrchovina nemá totiž nějak souvislý hřeben, je představována spíše kratšími hřebeny se strmými kuželovitými vrcholy. Ľadonhora není sice nejvyšším vrcholem Kysucké vrchoviny, tento primát patří o 97 metrů vyššímu vrcholu Pupov (1 096 m). Ten však nepředstavuje takovou krajinnou dominantu jako Ľadonhora, která patří k nejkrásnějším vrcholům tohoto horského celku.

Kysucké vrchy. Kraj roztroušených osad, táhlých údolí a strmých vrcholů. Kraj, kde neklopýtáte o davy turistů, ale naopak si užijete samoty a krásných výhledů. Kraj, kde lze podniknout i řadu nádherných treků a nebo výstupů. Jedním z nich je atraktivní túra na Ľadonhoru (999 m) nacházející Na vrcholu, Ľadonhora 999 m se severně od obce Horný Vadičov. Z osady Kubaščíci, jenž je součástí Horního Vadičova, se vydáme po modré turistické značce vstříc vrcholu. Po pravé ruce a za zády necháme lyžařské sjezdovky s pěknou chatou. Sem se můžeme vrátit třeba v zimě.

Po asi 10 minutách se dostáváme na rozcestí Nad Kubaščíkmi (630 m), ze kterého budeme pokračovat vzhůru po louce ke kraji lesa, do nějž se dobře viditelná pěšina noří. Když se otočíme nazpět, otevřou se nám krásné pohledy na východní část Kysucké vrchoviny i na vzdálenější Malou Fatru. Dokonce je dobře patrný i Velký Rozsutec (1 610 m).

Stoupání začíná být pěkně strmé, na poměrně krátkém úseku musíme překonat téměř 400 výškových metrů. Pěšina ale není příliš frekventována, je zarostlá trávou a kopřivami. Brzy cesta uhýbá z hluboké dolinky prudce doleva do strmého svahu.

Musíme překonat řadu popadaných stromů a po již pěknější pěšině se dostáváme na ostrý hřebínek s několika průhledy k jihu. Po dešti je to chuťovka a hlavně pořádná klouzačka, proto doporučuji se na Ľadonhoru nevydávat krátce po deštích. Mazlavé blátíčko na vápencovém podkladě dokáží udělat své. Ano, Ľadonhora je skutečně budována vápenci a dolomity, na povrch tady vystupují četná skaliska.

Pohled k Malé Fatře, vlevo Velký Rozsutec

Po poměrně ostrém hřebeni stoupáme vcelku svižně vzhůru. Kousek pod vrcholem budeme díky pasekám odměněni výhledy k severu na Beskydy i na velkou část Kysucké vrchoviny s těžbou obnaženými svahy. Ani se nenadějeme a zhruba po hodince stoupání jsme na vrcholu, jenž poznáme jen podle rozcestníku a geodetického bodu.

Sestup z vrcholu vede po krásné stezce

Výhledy vrchol Ľadonhory díky vzrostlému bukovému lesu neposkytuje žádné. Ty se otevírají z hřebene dále na západ. Přesto výstup na tuto horu potěší každého milovníka hor. Užijeme si klidu a samoty a vydáme se dále po hřebeni k západu. Mírně sestoupíme pod hřeben.

Z pasek po levé ruce se otevírají pěkné pohledy na pokračování hřebene Ľadonhory s ostrým skalním hřebenem zvaným Steny a dále na hřeben Javorníků. Přes tento hřeben se dá dostat až do Kysuckého Nového Mesta, to si však vyžaduje další tři hodiny chůze.

My však sestoupíme po výrazném hřebínku s hustými bukovými porosty jen do Sedla pod Ľadonhorou (835 m), ve kterém opustíme tento krásný ostrý hřeben a odbočíme doleva dolů po žluté turistické značce, která nás po velice strmém sestupu přivede kolem opuštěné turistické chaty až do obce Dolný Vadičov. A protože žlutá značka se na hlavní cestu do Kysuckého Nového Mesta napojuje těsně vedle krčmy, bylo by škoda nespláchnout prach jedním točeným a nebo čepovanou kofolou…

Tato relativně krátká a méně náročná túra nám zabere tak 3 až 4 hodiny času. I s doporučeným občerstvením v místní krčmě. Celkové převýšení činí asi 470 metrů. Túru, kterou jsme absolvovali letos v rámci Týdne VHT tak zvládnou i menší děti.

Začátek stoupání po nápadném hřebínku Na vrcholu potkáte velké i malé … Vrchol s rozcestníkem Pohled na Steny a Javorníky Cesta po hřebeni do Sedla pod Ľadonhorou Ľadonhora z cesty do Dolního Vadičova Ľadonhora od jihu

Ľadonhora, turistická mapa

Z Lutiąí docela výľivné.. (Ivan Zajíček, 25.03.2009, 18:09 )
©el jsem nahoru z Lutiąí jednou na podzim , v domnění , ľe budu po cestě hledat hřiby. Hřiby nerostly , ale túra to bylo hodnotná, obeąel jsem to přes vrchol kolem nějaké zavřené chaty dookola a pak jsem musel stejnou cestou k autu do Lutiąí ke kostelu. V hospodě jsem si česky objednal potupné "nealko" a nějaký borec mi říká: " Ukradli Vám auto!" Byl jsem jediný Čechún, tak se dovtípil , ľe ąpinavá Fabie se značkou CZ je moje. Pravil jsem : " Naozaj? Vąak pri kostele sa nekrade! " A bylo. I auto tam bylo..Závěr: " U kostela se krade jenom někdy!! Kdyľ se Pánbůh nedívá! "
hrebenovka (-JOCY-, 04.12.2008, 17:43 )
Suhlasim, nenapadny, ale naročny kopec. Osobne som iąiel dalej zo Sedla (da sa tu posediet, miesto pre vikendove posedenia domacich) pomedzi skalne vezicky Stien az do KNM. Mam dojem, ze Kysucania tu v zime robia pravidelny vystup.
Drsná hora... (Ivan Zajíček, 02.12.2008, 22:27 )
Stejnou trasu, ale z vesničky Lutiąe, kde jsem nechal auto , jsem absolvoval před asi třemi roky, byla to docela výľivná prasárna. Výstup byl klasický čenicháč! Sestup na destrukci kolen...! Popis trasy je vyčerpávající -výhledy jsou místy skutečně skvělé. Jen ta čepovaná kofola v krčmě se mi nějak nezdá..?Asi jsi byl Otíku autem -ne? Jinak nevěřím, ľe by jsi tak hluboko klesl!
Kdyľ ji milujeą, není co řeąit ? (-OB-, 02.12.2008, 23:44 )
Ahoj Ivane. Tuto trasu jsme absolvovali na úvod letoąního Týdne VHT. Byli jsme autobusem v počtu 37 kusů, takľe jsem si mohl dovolit dát pivko. Kdybych byl autem, určitě bych neměl problém skončit u kofoly, protoľe kdyľ ji ? :-))

+ Kysuce, kraj neobjevených turistických možností