Poslední aktualizace: 30.3.2023 , svátek má

Nejzápadnější pohoří Karpatského oblouku

18.3.2019 | Dorek Čermák
Ždánický les

Poslední dny měsíce února připomínají slunečnými dny předjaří. Dva telefonáty a s kamarády se potkávám ve vlaku, který nás veze na druhou zastávku za Kyjovem. Jestřabice. Zastávka pouze na "znamení". Dvoukolejnou trať Brno - Veselí n. Mor. necháváme za sebou, překračujeme říčku Kyjovku a napojíme se na zelenou značku, která sleduje úzkou asfaltovou cestu již v podhůří Ždánického lesa.

Vpravo je ploché a úzké údolí, kde končí pohoří Chřibů. Po dvou a půl km zelená značka odbočuje vlevo. Jsme ve výšce 228 m. Asfalt pokračuje stále po rovinaté cestě ke studánce Bezdýnka. Z udržované studánky si dáváme každý poctivý hrnek pramenité ledové vody a na informační tabuli čteme, že jméno dostala studánka díky pověsti.

"Na místě, kde jest tato studánka, bývalo hluboké bahnisko. Vozka jednou vezl těžkou fůru dřeva z kopce. Řetěz, kterým byla kola zabržděna se najednou přetrhl a koně nemohouce těžký náklad udržeti sjeli i s vozkou do močálu a utonuli. Po té dala lesní správa bahnisko kládami a pařezy zaházeti a jen v jednom koutku ponechána byla studánka."

Ždánický les

Krásné místo, osvětlené ranním sluncem a zpěvem opeřenců, kterým se zamlouvá dnešní prosluněné ráno. Z protějšího strmého svahu se ozývá i bubnování datla. Kamarád Honza to tu zná z houbařských výprav, když "rostou", tak se prý dají kosit kosou. Tolik tu roste praváků.

Cesta se postupně zvedá a po pár serpentinách jsme na místě zvaném U Kříže (413 m). Je zde postavený altán a u cesty dřevěný kříž, který připomíná: "V roce 1663 táhli Turci na Vídeň. Turecký vezír dovolil tatarskému vojsku, aby si svůj žold uhradilo loupežemi na Moravě. Dravý nepřítel pálil a vraždil zdejší obyvatelstvo. Místní lidé před touto běsnící hordou hledali útočiště v těchto lesích. Ti, kterým se nepodařilo ukrýt, byli povražděni nebo odvlečeni do otroctví. Během šestidenního řádění Tatarů na Moravě bylo odvlečeno do otroctví na dvanáct tisíc obyvatel." Ať je to Ždánický les, nebo Chřiby, tak všude "kráčela historie" a je dobře, že se staré události připomínají.

Ždánický les Ždánický les

Opouštíme zelenou značku a dál nás po hřebenu povede značka červená. Stále po "asfaltu" po dvou kilometrech na nejvyšší bod pohoří vysoký jen 423 m " U Slepice". Naše putování není krajinově zajímavé. Ještě, že není les v listí, to bychom neviděli nic. Takto se díváme "do lesa" a místy jsou průhledy i ven z lesa, ale těch je moc málo. Zato se dozvídáme hodně o té starší historii, která je podrobně popsaná.

Název U Slepice vznikl tak, že revírník zde našel slepici, která v dutém stromě vyseděla kuřata. Na tomto místě vystavěl v osmnáctém století hájovnu a pojmenoval ji U Slepice. Říkalo se, že po bitvě u Slavkova byla hájovna ruskými vojsky zničena, ale v roce 1810 byla postavena nová.

Ždánický les

Cesta pokračuje po povlovném hřebeni, stále po asfaltu. A konečně několik vyhlídkových míst. Vlevo východním směrem a daleko je vidět Strážovský kopec. Cestě po které jdeme se dříve, ještě než byla asfaltová říkalo Těšanka. A kolem cesty jsou většinou za drátěným plotem vrty. I když je zde Přírodní park od roku 1994, tak se zde těží prý velmi kvalitní ropa a zemní plyn.

Na Prostředním vrchu (412 m) se připojuje k červené značka modrá a ty nás přivádí po půl km Červenému kříži (410 m). Ten stojí u silnice, která protíná pohoří. Ždánice - Bučovice. Je zde i autobusová zastávka. Ještě jeden kilometr nás doprovází červená k místu U Široké cesty (386 m). Dál budeme sledovat jenom značku modrou. A opět trochu povídání. O loupežnících Ždánického lesa.

Jmenovali se "Jonášovo tovaryšstvo". Vůdcem této tlupy, čítající až třicet členů, byl Janáč a jeho syn Siróček nebo taky Mladý. Získávali živobytí loupežením. Působili zde v letech 1416 - 1419. Později byli polapeni a souzeni hrdelním právem v Jihlavě.

Nechme loupežníky loupit a dál po modré a stále po asfaltu se po dvou kilometrech zastavujeme U Zlatého jelena (362 m), kde je památník na lesníka Julia Weihla. A velká kamenná mohyla s deskou na dobu "partyzánskou" s podrobným popisem o oddílu Olga, který tu působil v roce 1945.

Po dalším kilometru jsme U Andělíčka (379 m). Na cedulce čteme, že toto místo, dle Mouřínovských pamětníků, získalo svůj název pravděpodobně po dřevěném sloupku, který zde stával odnepaměti, asi sto metrů od tohoto místa vedle cesty směrem na Archlebov. Byl na něm vyřezán reliéf anděla. Zmizel na počátku druhé poloviny dvacátého století.

Název této lokality může mít také spojitost s tím, že tudy procházelo nejedno procesí ke známému poutnímu kostelu v Žarošicích. Ty jsou odsud 5,5 km po žluté značce. Pověst nezůstala současnosti nic dlužna. Na místě stojí dřevěný kůl se dvěma obrázky s andělíčky a další tři jsou součástí sloupu.

Do cíle našeho putování to je ještě deset km, tak znovu na modrou a tentokrát jsme potěšeni, že od rána jdeme po normální cestě, bez asfaltu. V lese přibylo bříz a připadáme si jako v ruském lese. Jejich bílé kmeny přímo "svítí" mezi ostatními listnáči.

Ždánický les

Vlevo od nás míjíme staré vojenské objekty. Proslýchá se, že tam bývali "rakeťáci". Pravda je však vzdálená třicet roků zpět. Přecházíme další silnici, která protíná hřeben pohoří. Kyjov - Slavkov a místo zvané Těšanka (402 m). Znovu tvrdá cesta, která po jednom km končí a užíváme si přírodního terénu.

Vpravo jsou tří ještě ledem pokryté rybníky. A ten největší čtvrtý, zvaný Nový rybník, přecházíme po hrázi, kde je poslední sloupek Na Horáčku (256 m). Značka se tu stáčí prudce doprava. Pěšina lesem nás dovede k oplocence, tak kolem ní nahoru (je zde částečně vyšlapaná stezka) dál kolem oplocenky a první cestou doleva. Když bude zelená vegetace, tak se značka těžko najde. Odtud pohodlně při okraji lesa až do Kobeřic u Brna.

Tipy na výlet v Ždánickém lese, může vás zajímat

12.3.2019 / Vít Pohanka
Cestování · Canyonlands

Stewart Lee Udall byl mormon. Narodil se v roce 1920 v rodině významného právníka a předsedy Nejvyššího soudu státu Arizona, studoval krátce na univerzitě. Po vypuknutí 2. světové války, narukoval k letectvu, i když …

10.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Malé Karpaty - okolí Dobré Vody. Pohodová túra ve slovenských horách

V Malých Karpatech je mnoho míst, které stojí za návštěvu. Já bych rád dnes představil hezký a hlavně opět nenáročný výlet, který vás zavede do okolí obce Dobrá Voda. Trasu, kterou zde popíšu, je možné si rozdělit do …

6.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Starohorské vrchy turisticky. Pozdně letní a podzimní procházky z Donoval a Korytnice / Fotogalerie k článku

Starohorské vrchy stojí tak trochu bokem turistického zájmu. Tak trochu ve stínu vyšších Nízkých Tater či atraktivní Velké Fatry, vyplňujíce zhruba prostor mezi známým lyžařským střediskem a sedlem Donovaly …

4.3.2019 / Radomír Hruška
Cestování · Omán: Dějiny, vstupní formality, hory, pouště a památky Ománu (2)

Další cesta vede k městu Seeb a poté směrem přímo k jihu do města Bidbid a Izki. Už těsně za Seebem začíná dálnice prudce stoupat do Hadžárských hor, aby v Izki dosáhla rovinatější polopouštní ráz. Kromě toho jde o oblast …

28.2.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Myjavská pahorkatina - víkend na kopanicích, turistika v málo známých končinách Slovenska

Pokud máte zájem zajet si některý jarní nebo letní víkend na pěkný dvoudenní čundr a nemáte právě potřebu zdolávat velká převýšení, nebo se toulat v nekonečných lesích, můžete se s klidem vydat do turisticky stále …

26.2.2019 / Hynek Skořepa
Turistika · Sněhem nejvyššími partiemi Drahanské vrchoviny - na sněžnicích na Skalky (735 m)

Zdá se, že se nám na pár dnů ještě vrátí docela pořádná zima. Na přechod centrální části Drahanské vrchoviny na běžkách či sněžnicích, jaký se mi po letech podařil koncem letošního ledna, už ale nejspíš nedojde. V nadmořských …

22.2.2019 / Otakar Brandos
Blog · Stezka Valašska na Pustevnách: Úžasný chodník, bez kterého nelze žít a nebo další likvidace přírody?

Se stezkami v korunách stromů se v posledním desetiletí v České republice asi roztrhl pytel. Na přelomu roku 2018 a 2019 přibyla do rodiny těchto stezek zatím poslední. Jmenuje se Stezka Valašska a nachází se v Moravsko …

22.2.2019 / Karolína Chmelařová
Cestování · Národní park Biogradska Gora aneb koncentrovaný půvab Černé Hory

Biogradska Gora patří mezi pět národních parků v Černé Hoře. Při cestování po tomto koutu Balkánu je ideálním místem, kde se na chvíli zapomenout v ryzí přírodě a zvolnit po vzoru obyvatel místních salaší. Načerpáte …

22.2.2019 / Ján Brtko
Blog · Pastier. Príbeh z nízkotatranských holí

Začiatok tohto príbehu siaha ďaleko do minulosti a od nášho prvého stretnutia pod Veľkou Chochuľou v Nízkych Tatrách, ktorá sa nad našou dedinou vypína ako Matterhorn, uplynulo už temer polstoročie. Na prelome …

21.2.2019 / Josef Hebr
Cestování · Schönbrunn. Prohlídku zámku by si neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně

Zámek Schönbrunn je natolik fascinující a pozoruhodná historická a kulturní památka, že by si jeho prohlídku neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně. A jako pozoruhodný objekt má za sebou i stejně pozoruhodnou historii …

18.2.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Medvěd? Na Slovensku 1 200, v Evropě až 50 000 kusů! Rozšíření medvěda hnědého (Ursus arctos) ve volné přírodě v jednotlivých evropských zemích

Medvěd hnědý (Ursus arctos) je vděčné téma. Po Valašsku se na podzim minulého roku toulal jeden medvěd, kterého po dlouhé týdny pronásledovaly a stresovaly štáby snad všech českých televizí i deníků hlavního proudu …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky
Ždánický les

Jako první nás přivítala bílá fasáda a červená střecha místního kostela. Za námi zůstalo 26,5 km pochodu po Ždánickém lese. Představy byly trochu jiné, že si užijeme víc přírody, že nás značky povedou horskými chodníčky, že nebudeme potkávat nákladní auta naložená vytěženým dřevem (a těch bylo), že nepůjdeme v přírodě kolem fabriky, kde se upravuje ropa, že bude po cestě daleko víc výhledů.

Ale, trasa je bezvadně značená s mnoha možnosti si ji upravit (zkrátit). Dozvěděli jsme se hodně o historii míst, kterými jsme prošli. Trasa je vynikající pro kolaře (č. 473, nepotkali jsme žádného). Navíc má výborné dopravní spojení a to i při dokončení. Z Kobeřic jede autobus do Slavkova, kde spoje navazují na vlak. Hned naproti nádraží točí Budvar a tak čekání na vlak nebude tak dlouhé.

Ždánický les Ždánický les Treking.cz - diskuze

I na kole ke to tam fajn. (Borek, 18.03.2019, 11:22 )
lehký terén, dobré cesty.