Poslední aktualizace: 3.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Rozhľadňa Zákopčie na Marťákovskom vrchu

Turistika: Rozhľadňa Zákopčie na Marťákovskom vrchu

Turistika s malými deťmi v Javorníkoch

24.5.2015 | Jana Bilešová

V rokoch 2009 až 2011 za Čadcou na hrebeni Javorníkov vyrástla na Marťákovskom vrchu v nadmorskej výške 854 m n. m. nová kamenná rozhľadňa Zákopčie. Jedného jarného dňa koncom apríla sme sa s oboma deťmi vydali preskúmať ju.

Pohľad naspäť pri stúpaní na hrebeň

Autom sa dopravujeme z Kysuckého Nového Mesta cez Čadcu a Rakovú asi po 30 minútach jazdy do časti Zákopčie, U Rulcov. Hoci priamo až ku rozhľadni turistická značka zatiaľ nevedie, nebráni to v návšteve rozhľadne. Je niekoľko turistických značiek, ktoré vedú do jej blízkosti.

Alternatívy prístupu ku rozhľadni

Pre kratší peší prístup ku rozhľadni môžete zvoliť žltú turistickú značku vedúcu z časti Zákopčie, U Holých. Po značke prechádzate cez malebnú osadu Blažkovú, kde sa napojíte na červenú turistickú značku vedúcu po hrebeni Javorníkov až na Petránky.

Čtěte také: Z Čadce do Turzovky, kysucký trek přes Javorníky

Nad Petránkami sa na odlesnenom Marťákovskom kopci týči rozhľadňa Zákopčie, a tak bez problémov ku nej vyjdete. Dlhšou alternatívou tejto trasy je túra po červenej značke už priamo z Čadce cez Husárik, Chotárny kopec, osadu Blažková na Petránky.

Na hrebeni sa napojila modrá značka

Inou kratšou alternatívou je modrá značka z časti Zákopčie, Majer. Okrajom osady Krajkovci vyjdete na hrebeň a cez osadu U Trnkov pokračujete po modrej značke až pod rozhľadňu.

Z Kysuckého Nového Mesta sa môžete na rozhľadňu vydať po dlhšej modrej turistickej značke cez Tábor, Majtánky a cez osadu Mičekovci prísť až na Vrchrieku. Odtiaľto je to už iba kúsok na Petránky po červenej turistickej značke.

Vyrážame zo Zákopčia, U Rulcov

Vzhľadom na malé deti my pre peší prístup ku rozhľadni Zákopčie volíme najkratší výstup z časti Zákopčie, U Rulcov, najprv po miestnej ceste okolo osady U Trnkov, ktorá je vo výške 740 m n. m. Na miestnom smerovníku U Rulcov je udaný iba názov osady U Trnkov a informácia o modrej značke na hrebeni (vyššie spomínaná kratšia alternatíva). Odhadujeme, že na rozhľadni by sme mali byť tak za hodinku a niečo, pri malých deťoch rátame podľa skúseností s dlhším časom.

Auto parkujeme neďaleko malého miestneho kostolíka. Stúpanie, ktoré nás čaká, nie je veľmi namáhavé, zvládnu ho bez problémov aj malé deti. Spočiatku ideme po asfaltovej ceste a míňame niekoľko pôvodných dreveníc popri ceste. Obdivujem ich prirodzenú architektúru, s ktorou sú zasadené do okolitej krajiny tak, že nekolú oči. Na niekoľkých miestach na stromoch vidíme starú modrú turistickú značku.

Na hrebeni traverzujeme kopček pred nami, za ním je rozhľadňa Príroda sa prebúdza

Pred nami je väčšia skupina turistov, ktorí majú očividne ten istý cieľ cesty ako my. Za poslednými drevenicami cesta prechádza medzi lúkou zľava a lesom sprava. Pod cestou dolu zurčí potok. Práve teraz je obdobie, keď tu kvitne záružlie močiarne. Spod zeme sa predierajú a na jarné slnko vykúkajú aj ďalší poslovia jari - žlté podbele. Deťom ukazujeme kvietky a zastavujeme sa. Deti si chcú všetko ohmatať a poobzerať zblízka.

Všímam si, že v hornej časti lúky, blízko lesa, sa na lúke objavujú prvé nálety. Uvidíme, ako budú tieto miesta vyzerať o niekoľko rokov. Všade naokolo sa príroda prebúdza, všetko sa začína postupne zelenať. Jar mám zo všetkých ročných období najradšej, keď po zime, ktorá býva na Kysuciach dlhá, konečne prichádza prvé slniečko.

Odbočujeme z cesty a v krátkom stúpaní postupujeme cez lúku až nahor, podobne, ako turisti, ktorí išli pred nami. A sme hore.

Na hrebeni na modrej turistickej značke

Na hrebeni sa zľava pripája spomínaná modrá turistická značka zo smeru Zákopčie, Majer. Drevený smerovník hovorí o necelom kilometri ku rozhľadni Zákopčie nad Petránkami. To naozaj nie je ďaleko. Zastavujeme sa a obzeráme si prvé výhľady, pozeráme sa naspäť do údolia pod nami. Potom sa na hrebeni otáčame smerom doprava a pokračujeme po spevnenej ceste. Vpravo tesne pod cestou, po ktorej kráčame, vidieť poniže strechy osady U Trnkov, ktorou teraz priamo neprechádzame.

Nad Zákopčím, v pozadí Moravsko-sliezske Beskydy

Rozhľadňu Zákopčie zatiaľ nevidieť. Traverzujeme blízky kopček, ktorý je zalesnený, a tak rozhľadňu zakrýva. Naberáme ďalšie výškové metre. V diaľke sa na obzore ukazuje známa silueta Lysej hory Moravsko-sliezskych Beskýd. Nad Zákopčím, skadiaľ sme vychádzali, sa vo vyšších častiach objavuje osada Zákopčie, U Polievkov.

Za kopčekom sa objavuje lúka, na jej vrchu by mala byť rozhľadňa. Vystupujeme ešte kúsok vyššie. Čoskoro sa pred nami napravo objavuje najprv strecha rozhľadne, potom celá kamenná veža. Cieľ nemáme ďaleko. Obidve deti cupitajú ku rozhľadni po svojich.

Na rozhľadni Zákopčie

Rozhľadňa Zákopčie bola postavená podľa návrhu architekta Stanislava Mikovčáka. Pán Mikovčák je autorom aj rozhľadni na Bobovci nad Starou Bystricou. Pri stavbe bol použitý rovnaký stavebný materiál - miestny kameň a drevo. Rozhľadňa na Bobovci je kruhová, táto na Zákopčí má spodnú časť štvorhrannú.

Pri rozhľadni Zákopčie

Vyhliadková plošina je sprístupnená celoročne, krytá strechou. Na vyhliadkovú plošinu sa dostanete po točitom schodisku. Pri rozhľadni je postavený aj krytý drevený prístrešok pre peších turistov, cyklistov alebo bežkárov v zime. Na vonkajšej stene rozhľadne je upevnená malá kamenná tabuľa o autoroch a histórii rozhľadne.

Vychádzame po schodoch na vyhliadku, sme zvedaví na výhľad zhora. Ten je z rozhľadne kruhový, v blízkosti mu nebráni žiaden les ani vyšší kopec, a tak sa je na čo dívať. Na obzore v smere na juhovýchod vidieť hrebeň Malej Fatry, kde sú ešte posledné zvyšky snehu. Zľava spoznávame malofatranských bratov - Malý a Veľký Rozsutec, špičku Stohu, najvyšší Veľký a jeho nižšieho brata Malý Kriváň.

V popredí za rozhľadňou asi 20 minút pešej chôdze sa nachádza vrchol spomínanej Vrchrieky. Viac vľavo vidieť cez lúky prístupovú cestu ku rozhľadni od osady Blažková smerom na Petránky. Samotnú osadu Blažková nevidíme - je nižšie položená a zakrývajú ju lesy. Vzadu na obzore sa týči Veľká Rača, dominanta Kysuckých Beskýd. V smere na severozápad vidíme masív Moravsko-sliezskych Beskýd s dominantnou Lysou horou. Ak sa pozeráme na sever, odkiaľ sme zo Zákopčia vyrážali, spoznávame osadu u Polievkov. Hoci samotný Marťákovský vrch je odlesnený, výhľad z rozhľadne určite stojí za to.

Cez osady Marťákovci a U Trnkov na spiatočnej ceste

Pri spiatočnej ceste sme rovnakou cestou zíšli pešo pod rozhľadňu. Ďalej pokračujeme už inak, mimo značky sa podľa intuície dostávame do osady u Marťákovcov, kde sa napájame na modrú značku vedúcu z Petránok.

Rozhľadňa na dohľad Cesta zo smeru Blažková ku Petránkam pod nami Pohľad na hrebeň Malej Fatry Malofatranské Rozsutce a Stoh v detaile

Pokračujeme po vrstevnici po prešlapanej a dobre viditeľnej ceste do osady U Trnkov. Na okraji cesty rastie niekoľko gaštanov, ktoré práve začínajú rašiť a vyháňajú prvé sviežo zelené listy.

Lúky sú doslova posiate rozkvitnutými žltými prvosienkami, sme tu v správnom čase, ak chceme obdivovať ich krásu. Na lúkach je vidieť, že sú spásané. Míňame aj malú kaplnku. Nepokračujeme okolo kaplnky vyššie, ale cez osadu U Trnkov schádzame dolu, pričom využívame spevnenú cestu, po ktorej vychádzajú hore miestni obyvatelia alebo chatári.

Prvosienky

Spätný pohľad spod osady na krajné drevenice osady U Trnkov je veľmi pekný. Cestou dolu si všímame, že na okrajoch cesty sa nachádzajú oranžovou farbou označené palice. Zjavne slúžia na označenie kraja spevnenej cesty v zime pri veľkom množstve snehu.

U Trnkov II

Zakrátko prichádzame na okraj lúk, po ktorých sme dopoludnia vychádzali na hrebeň, a tak sa kruh uzatvára. Ešte kúsok a sme pri aute. Deťom dávame za odmenu napiť džúsu a my starší si dávame pivko. Je teplo, a tak padne naozaj vhod.

Pár slov na záver

Rozhľadňa na odlesnenom Marťákovskom vrchu (stretla som sa aj s názvom Marťákov vrch) je príjemnou zastávkou a výletíkom pre najmenších. V smere zo Zákopčia je cesta pre malé deti tak akurát. Ak máte staršie ratolesti s lepšou výdržou, môžete zvoliť niektorú z dlhších variant. Za dobrého počasia budete z rozhľadne odmenení ďalekými a širokými výhľadmi.

Zvyčajne koncom apríla býva každý rok na Marťákovskom vrchu alebo na blízkej spomínanej Vrchrieke turistická akcia Otvorenie 100 jarných turistických kilometrov. Vtedy je tu naozaj veselo, turistov neúrekom, opekačka je v plnom prúde. Nedá mi nespomenúť, že čapované pivko si vtedy môžete dať priamo pri rozhľadni a nemusíte ho niesť v batohu na chrbte.

Pod osadou U Trnkov

Ešte by som chcela pripomenúť, že ak máte radi výlety za rozhľadňami, s deťmi môžete navštíviť aj rozhľadňu na vrchu Bobovec nad Starou Bystrickou v Bystrickej doline. Takže neváhajte, príďte a objavujte krásy na Slovensku.

+ Z Karolinky přes Javorníček na Malý Javorník na sněžnicích
+ Kohútka má První Slovensko - české informační centrum
+ Javorníky, tipy na výlet a turistické trasy, horské chaty a levné ubytování na horách
+ Javorníky a Hornolidečská magistrála
+ Hřebenovka Javorníků na kole
+ Javorníky, ubytování - turistické chaty v Javorníkách, penziony, horské hotely a útulny, levné ubytování
+ Rozhľadňa na Stratenci, Javorníky
+ Korňanský ropný pramen, ropný pramen v obci Korňa u Turzovky

Hory Po hřebeni Považského Inovce do Piešťan, Považský Karpattrek (7)
Hory Rabštejn, úchvatná skalní vyhlídka v Hanušovické vrchovině
Hory Toulání po kotarech Strážovských vrchů, Považský Karpattrek (2)
Hory Velká Fatra na sněžnicích: Staré Hory, Krížna, Borišov, Čierny kameň, Rakytov, Teplá dolina
Čertovy skály Krkonoše, ubytování Majláthova chata Starý Jičín Krušné hory Turistická chata Betyna, bouda Kremnické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Pomezí Polárka Vartovka Wildspitze Pluto Cirrus Hrad Šášov Měsíc Turistické boty Hrad Trosky
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…