Poslední aktualizace: 6.9.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Přes prameny řeky Mur na Weinschnabel

Přes prameny řeky Mur na Weinschnabel

Alpský výstup v nejvýchodnější části Národního parku Vysoké Taury (Hohe Tauern) okolo tajemného krasového pramene

5.9.2022 | Roman Waldhauser
Pod pramenem řeky Mur (1898 m)

Řeka Mur (též Mura) patří mezi významné rakouské řeky a se svojí celkovou délkou 444 km (údaje o délce jsou často mírně odlišné) je o něco delší než naše Vltava. Pramení ve výšce 1 898 m ve Vysokých Taurách v horské skupině Ankogel pod vrcholem Mureck (2 402 m) ve spolkové zemi Salcbursko. Často uváděný údaj o prameni v Radstadtských Taurách je mylný a nepravdivý.

Řeka na svém toku vytváří nádherná alpská údolí Lungau a Murtal, protéká druhým největším rakouským městem a zároveň hlavním městem spolkové země Štýrsko (Steiermark) Grazem (Štýrským Hradcem). Dále řeka protéká územím Slovinska, tvoří hranici mezi Slovinskem a Chorvatskem a také mezi Chorvatskem a Maďarskem, kde se východně od města Varaždin vlévá do Drávy.

Náš výstup začíná brzy ráno u nejvýše položeného veřejného parkoviště proti proudu řeky Mur v nadmořské výšce asi 1 550 metrů pod malou pasteveckou osadou Muritzen. Po široké cestě stoupáme okolo nádherné horské kapličky Muritzen Kapelle, odkud je pohled do bočního horského údolí na dřevěné stavby Muritzenu na potoce Muritzenbach.

Cesta rychle utíká a brzy stojíme u horské chaty ÖAV Sticklerhütte v nadmořské výšce 1 750 m na rozhraní alpských skupin Radstädter Tauern (Radstadtské Taury) a Hohe Tauern (Vysoké Taury). U horské chaty končí oblíbená dálková cyklostezka Murradweg o délce 457 km, vedoucí podél řeky Mur. Výše proti proudu řeky až k prameni se již může pokračovat pouze pěšky. Od chaty se jde po úzké pěšině krásně širokým a zeleným údolím s pastvinami a stády krav. Zde se již tok malé říčky Mur občas překonává korytem po kamenech, ale stoupání mělkým údolím je mírné a od chaty jsme za necelou hodinku u pramene.

Pramen řeky Mur (Murursprung) je nádherné místo, které tvoří mohutná vyvěračka ve vápenném mramoru pocházejícího z druhohor (jura). Mramory a vápence o současné mocnosti 10 až 50 m zde vyplnily velkou zlomovou linii a byly následně sevřeny starými horninami (rulami, žulami a břidlicemi) při alpských tektonických pohybech. Vznikly zde následně podmínky ke vzniku krasu na opravdu nečekaném místě s jeskynním systémem, ponory, závrty a mohutnou vyvěračkou.

Neskutečně ledová voda vyvěrá přímo pod malou skalní stěnou a ani v dnešním horkém letním dni v ní naše nohy dlouho nevydrží. Prohlížíme si desku s informacemi o prameni a řece a po dlouhé pauze začínáme stoupat vysoko do hor.

Prudká značená stezka (Wanderweg 711) nás vede mezi kamennou sutí a později i velkými balvany do horského sedla Schmalzscharte (2 444 m). Těsně pod sedlem je nádherně položený vysokohorský samoobslužný Albert - Bivak (2 420 m) se šesti místy pro spaní na palandách. Veškeré vybavení bivaku bylo v perfektním stavu a v dnešní den byl dokonce neobývaný. Děláme dlouhou svačinovou pauzu a se zájmem si prohlížíme útulný vnitřek stavby. Po přestávce překonáváme horské sedlo a pokrčujeme vysokohorskou cestou Zentralalpenweg 02.

Cesta mírně klesá a ve skalnatých srázech traverzujeme vysoko nad parádním tmavě modrým alpským jezerem Unterer Schwarzsee (2 221 m) s naměřenou hloubkou vody 56,7 m. Vzdušné úseky jsou sice jištěny lany, ale bez výbavy si to člověk docela užije. Naštěstí je pěkné a suché počasí a exponované úseky nejsou přehnaně dlouhé.

Po náročnější části už stojíme u menšího, ale výše položeného jezera Oberer Schwarzsee (2 339 m) s naměřenou hloubkou vody 23 m. Stoupáme prudce po ledem velmi ohlazeném skalním podloží a tento táhlý a strmý úsek se nám zdá nekonečný. Náš dnešní cíl je vrchol Weinschnabel (2 754 m) a jeho malý dřevěný kříž se najednou ukázal téměř před námi.

Pod pramenem řeky Mur (1898 m)

Na skalnatém vrcholu za krásného letního počasí odpočíváme a užíváme si neskutečné horské panorama. V hloubce pod námi je velká přehrada Kölnbrein v závěru údolí Maltatal a shlížíme tedy již na území Korutan. Blízké zaledněné vrcholky Ankogel (3 249 m) a Hochalmspitze (3 360 m) jsou největšími dominantami východní části Vysokých Taur a pohled si náležitě vychutnáváme.

Po dlouhém odpočinku se vydáváme na zpáteční náročnou cestu po zcela stejné trase a víme, co nás tedy čeká. Vše ale dobře zvládáme a po krátkém odpočinku u bivaku a pramene pelášíme už zase po široké cestě od chaty Sticklerhütte k parkovišti, kam přicházíme za pořádného soumraku. Na cestě od pramene Muru až na vrcholek Weinschnabel jsme nepotkali nikoho a ani na zpáteční cestě nebylo živé duše. Dlouhý letní den v horách se opravdu povedl a se spoustou zážitků odjíždíme zase do jiné alpské oblasti.

Tip na závěr: V obci Muhr, která je první obcí po proudu řeky Mur od jejího pramene, se nachází informační centrum se skvělou stálou výstavní expozicí o neživé i živé přírodě řeky Mur s názvem "Zurück zum (M)Ursprung" se zaměřením na oblast pramene. Vstup je zdarma.

29.8.2022 / Otakar Brandos
Chaty · Horská chata Lucký vrch ve Žďárských vrších - jediná "válečná" turistická chata na Vysočině

Horská chata na Luckém vrchu, která stojí v nadmořské výšce 739 metrů, byla turistům do užívání předána v roce 1941, pouhý rok po zahájení výstavby, tedy v průběhu druhé světové války. Chata Lucký vrch, kdy s …

22.8.2022 / Otakar Brandos
Trek · Okružní trek v Oravských Beskydech (2) - přes Mosorny Groń a Zawoju na Jalovecké sedlo a Slanou Vodu | Fotogalerie k článku

Schronisko (chata) na Hali Krupowej (1 192 m) je konečně tady. Ze zápraží se otevírají fantastické výhledy na východní část Tater, jednotlivé vršky Vysokých a Belianských Tater mám jako na dlani. Od Kriváňě až po …

20.8.2022 / ESO2211
Vesmír · Teleskop ESO/VLT zachytil působivý kosmický tanec. Tvar galaxie NGC 7727 je asymetrický a neuspořádaný

Dalekohled VLT Evropské jižní observatoře vyfotografoval následek mohutné kosmické kolize - obří galaxii NGC 7727, která vznikla spojením dvou menších galaxií. Proces jejich sloučení započal asi před miliardou let a …

10.8.2022 / Otakar Brandos
Rozhledny · Rozhledna na vodojemu v obci Kunovice. Skvělá vyhlídka nejen na Hostýnské vrchy

Rozhledna v obci Kunovice byla zbudována na místním vodojemu na návrší Na Páně ve výšce asi 434 metrů nad mořem. Kunovická rozhledna, postavená na novém vodojemu na severním okraji obce, byla turistické veřej …

7.8.2022 / Otakar Brandos
Příroda · Ptáci: Křivka obecná (Loxia curvirostra) - jedinečný pták z čeledi pěnkavovití (Fringillidae)

Křivka obecná (Loxia curvirostra) je v našich končinách vskutku nezaměnitelný druh ptáka z čeledi pěnkavovití (Fringillidae). To díky jeho zahnutému, dalo by se říci že papouščímu, a na koncích zkříženému zobá …

27.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Okružní trek v Oravských Beskydech (1) - přes Babí horu na sedlo Krowiarki a Schronisko na Hali Krupowej | Fotogalerie k článku

Schronisko PTTK na Hali Krupowej je jedinou z chat, kterou jsem v Oravských Beskydech nenavštívil. Na Babí hoře i v jejím okolí jsem se již motal vícekrát, ale zmíněná chata byla vždy mimo plánovanou trasu. Až nyní, v …

26.7.2022 / Pavel Čupr
Treky · Jak jsem chtěl v zimě přejít Rodnei v Rumunsku. Jak jsem pak hledal Drákulův hrad, příběh z roku 1977

Léto 2011. Šlapeme na Goverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jdeme od jihu, po hřebeni. Když se otočím, vidím za zády několik horských hřebenů, které jsou již v Rumunsku. Přemýšlím co to může být za hory. Maramu …

17.7.2022 / Otakar Brandos
Testy · Fenix HM65R, recenze nabíjecí čelovky. Světelný výkon až 1 400 lumenů a dosvit přes 150 metrů

Čelová svítilna Fenix HM65R do rodiny dosud testovaných čelovek vhodných pro outdoorové aktivity tak úplně nezapadá. Je poněkud těžší a nezvyklou konstrukci se dvěma nezávislými reflektory. Přesto bych …

Pohoří · Vysoké Tatry aneb nejvyšší hory v Karpatech. Geomorfologický okrsek Tater mezi Svinicí a Jahňacím štítem

Vysoké Tatry jsou pouhým geomorfologickým okrskem Tater, tedy jen malou částí celku Tatry. A ačkoliv dosahují Vysoké Tatry rozlohy pouhých 341 km2, ze kterých 260 km2 připadlo Slovensku a 81 km2 Polsku, soustře …

10.7.2022 / Radomír Hruška
Treky · Všechny barvy chorvatského Velebitu. Trek nejdelším pohořím bývalé Jugoslávie (1)

Chorvatské pohoří Velebit je svébytnou kapitolou mezi balkánskými horstvy. Na jednu stranu je velmi dobře známé kupříkladu dvojicí soutěsek v národním parku Paklenica, na stranu druhou však nabízí i naprosto …

7.7.2022 / Otakar Brandos
Trek · Velká Fatra botanická a medvědí safari. Květnové putování jižní části pohoří za největší karpatskou šelmou (2) | Fotogalerie k článku

Medvěd měl doslova svatou trpělivost, nafotil jsem na 50 snímků. Z toho bude řada dost dobře použitelných. Vracím se na salaš Smrekovica, budím Míšu a ukazuji ji nové fotky. No kdyby si nelehla zpátky do spacá …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky