Poslední aktualizace: 18.10.2021 , svátek má

Výšlap do Poodří podél řeky Odra

Podél řeky Odra ze Studénky do Suchdolu nad Odrou

9.1.2017 | Otakar Brandos

CHKO Poodří je vděčným cílem túr Ostraváků i obyvatel velké části severní Moravy. Vždyť CHKO Poodří začíná doslova u bran Ostravy a proti proudu Odry se táhne kolem Studénky a Kunína až k Novému Jičínu a Jeseníku nad Odrou.

Meandr na řece Odra

V říjnu jsme s kolegy prošli nejjižnější část CHKO Poodří a přilehlou část Nízkého Jeseníku kolem Oder, nyní máme v plánu střední část Poodří mezi Polankou a Suchdolem nad Odrou. Máme jeden den volna, počasí přeje a Poodří se nám jeví jako nejbližší a nejpraktičtější cíl výšlapu.

Čtěte také: Turistika v Moravské bráně, Poodřím na Pohoř a Olšovou v Nízkém…

V obvyklé sestavě - David, Aljoša a má maličkost - míříme motoráčkem Českých drah do Studénky. Ano, té stanice, která se nechvalně zapsala dvěma vážnými železničními neštěstími. Nyní tady již stavaři nejsou a doufáme, že na přejezdu nebude parkovat další magor s kamiónem.

Dub u Odry

Kamión na trati naštěstí nestál, takže do výchozího místa dnešního výšlapu přijíždíme vpořádku i na čas. Počasí je mrazivé, jinovatka nestačila ještě roztát. Ale na sluníčku je docela příjemně. Po modré turistické značce míříme mezi domy k Odře. První zastávkou je památný Dub u Odry, jehož košatá a až 39 metrů široká symetrická koruna se zvedá do výšky okolo 31 metrů. Strom je to pořádný. Obvod kmene tohoto solitérního dubu letního (Quercus robur) je nějakých 490 cm a stáří téměř 300 let.

Odra

Další cesta nás přivádí k jezu u Studénky a na rozcestí Sladká díra (235 m). Nic sladkého tady ale nenacházíme, takže po krásných lužních loukách míříme raději dále k jihu. Z korun stromů a z uctivé vzdálenosti nás sledují věčně hladoví kormoráni (Phalacrocorax carbo) a volavka popelavá (Ardea cinerea). Tedy druhy, které zdejší rybáři nemají příliš v lásce.

To se již blížíme k železničnímu mostu, po kterém vede lokální trať na letiště v Mošnově a do Kopřivnice. Následují další krásné louky s opravdu fotogenickými jedinci vrb. Nemohu odolat, ty vrby prostě musím mít také… To se již dostáváme k snad nejvíce fotogenickému meandru Odry na dnešní trase. Nakonec malý náhled je v úvodu tohoto krátkého povídání.

Bartošovický mlýn a Bartošovický luh

Přes rozcestí Bartošovice (236 m), s krátkou zacházkou k pěkně opravenému Bartošovickému mlýnu, pokračujeme nyní krátce k severozápadu a později k jihozápadu. V dáli vidíme ladné linie hřebene Nízkého Jeseníku s vrchem a rozhlednou Olšová u obce Pohoř, kde jsme byli minule.

Lužní krajina u Odry Fotogenická vrba

Začíná pofukovat chladný větřík a po obloze se divoce honí cirry. Ono se asi opravdu večer počasí zhorší. A to jsem se těšil, že si vychutnám prosincového superúplňku, který následuje hned po tom listopadovém. Co naplat… Míjíme další krásné solitérní duby a naše kroky nás přivádějí do blízkosti Pustějova k jednomu z mrtvých ramen Odry. Jeho hladinu pokrývá slabá, ale souvislá vrstvička ledu, která pozdněpodzimní krásu tohoto mrtvého ramene jen podtrhuje.

Cirry

Přes rozcestí Pustějov, rybník (218 m) se dostáváme k Přírodní rezervaci Bartošovický luh, která je významným biotopem. Útočiště zde nacházejí, v okolní intenzivně obhospodařované krajině vzácné, četné druhy rostlin i živočichů. Rozloha Bartošovického luhu je 298 hektarů. Vertikální profil této přírodní rezervace připomíná placku. Vždyť maximální výškový rozdíl tady činí 37 metrů (237 - 274 m).

Zkratka

Značka pokračuje do obce Hladké Životice. To by byla ale zbytečná zacházka. Pole je zmrzlé, takže přechod zvolenou zkratkou není problémem. Zemědělci zde pole ale poorali až k samotné mezi nedaleko okraje přírodní rezervace, takže přechod po oraništi po dešti by musel být opravdu docela výživný… Naše počínání sledují srnky, které jsme vyrušili při jejich dopolední pastvě. Příliš pozornosti nám ale nevěnují, na přítomnost člověka jsou asi uvyklé.

Zamrzlé mrtvé rameno Odry Lesní cesta, Křivý potok

Za rozcestím Křivý potok (250 m) přecházíme silnici č. 57, která spojuje Hladké Životice a Kunín. Provoz není velký, takže přecházíme bez problémů zpátky na pěknou lesní cestu, která nás kolem silně meandrujícího Křivého potoka přivádí k železnici. Hlavní trati z Ostravy na Olomouc a Prahu či Brno. A máme štěstí, právě si to kolem nás hasí Pendolíno. To nám ale již zbývá do Suchdolu nad Odrou již jen kousek. Mlýnský náhon společně s modrou turistickou značkou nás spolehlivě přivádějí k cíli a sluníčko se skrývá mezi mraky a dnes již nevykoukne…

Poodří nezklame v žádnou roční dobu. Snad jen během povodní a při jarních rozlivech Odry by mohl být problém absolvovat. Jinak trasu dlouhou asi 17 km s převýšením pouhých 60 metrů zvládnou i rodiny s dětmi.

;-) (ELF, 09.01.2017, 19:13 )
Trasu jsme prošli několikrát v opačném směru. Vlakem do Suchdola a pak zpět na Ostravu. Doporučuji všem, kteří nepotřebují v zážitkům v přírodě obrovská převýšení, ale dokáží se "kochat" i rovinkou :-D. Prima prochajda na celý den.

+ Z Rýmařova na Rešovské vodopády a Rabštejn, trek Nízkým Jeseníkem a Hanušovickou vrchovinou
+ Nezapomenutelný dvoudenní trek za humny Ostravy? Vandr údolími Setiny a řeky Moravice…
+ Vánoční Rešovské vodopády, turistika v Nízkém Jeseníku
+ Poodří v zajetí rákosin a rybníků, túra z Jistebníku kolem Odry k přírodním rezervacím
+ Treking okolo řeky Odra, cesta od pramene ke státní hranici
+ Kruh se uzavírá, Jesenicko-králický sudetský trek (5)
+ Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
+ Rabštejn, úchvatná skalní vyhlídka v Hanušovické vrchovině
+ Ze Skřítku na hrad Rabštejn a zase zpátky, turistika v Hanušovické vrchovině
+ Nový hrad (Furchtenberk), utajený hrad nad řekou Morava v Hanušovické vrchovině
+ Severovýchodní výběžky Vítkovské vrchoviny, kopečky mezi Ostravou a Opavou
+ Rozhledna na Landeku - nejvýchodnější výhledový bod Českého masívu
+ Halda Ema a kopec Landek – nejvyšší body Ostravy
+ Polanská niva aneb první jarní den v CHKO Poodří
+ Poodřím na kolech
+ Větrné mlýny severní Moravy, turistické cíle a technické památky
Deklinace Boreč Chata Barborka Lichnice Modrý Kameň Prašivá Paprsek Hrad Sovinec Venuše Oortův oblak Mlok skvrnitý Dachstein Egerberk Leptony Velikonoce Mars Bouzov Únor, počasí Kamzík Proton Fotoaparáty Šerlich
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

1. Skály Prachovské skály: Skalní město Prachovské skály aneb Český ráj ve fotografii
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Mužské kameny, hora a skalní útvary v Krkonoších
4. Rozhledny Kopanina: Rozhledna v Českém ráji, Malá skála
5. Vesmír Mlhoviny, difúzní objekty hvězdné oblohy
6. Horské chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna