Poslední aktualizace: 26.1.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Venušiny misky a Smolný vrch z Velké Kraše

Túra na Venušiny misky a Smolný vrch z Velké Kraše

Nahlédnutí pod pokličku ledovcové dílny v Žulovské pahorkatině

29.1.2019 | Otakar Brandos
Venušiny misky

Venušiny misky patří k turisticky nejatraktivnějším cílům Žulovské pahorkatiny. Pohoří sice malého rozlohou, ale velkého přírodními zajímavostmi. Bodejť by ne, když zdejší krajinu formoval kontinentální ledovec, který se do našich končin líně doplazil v poslední době ledové. V Žulovské pahorkatině se tak můžeme setkat s typickým ledovcovým reliéfem, nunataky i bludnými balvany. A Venušiny misky, respektive Smolný vrch, vše spojují vjedno.

Na Venušiny misky, resp. na Smolný vrch vyrážíme z Velké Kraše od motorestu Hukovice, který se na tři dny stal naší dočasnou základnou. Cestou vyzvedáváme Michalčinu sestřenici s kamarádkou a v "průvodu" šesti lidí vyrážíme na procházku po okolních vrších. Hlavním cílem jsou ovšem Venušiny misky, na které jsme se již pár let domlouvali.

Louky za Velkou Kraší

Než projdeme vesnicí podél říčky Vidnávka, uplyne fůra času. Tady mají psa, o kus dále koně, na jedné zahradě se za kachnou táhne houf malinkatých a žlutě zbarvených kachňat, tady jsou zase koťata, která se schovávají v hustém podrostu statného stromiska… To víte, s dětmi tu drobotinu minout nemůžeme.

Skaliska na Smolném vrchu

Konečně jsme na turistickém rozcestí ve Velké Kraši a na zelené turistické značce. Kolem místního koupaliště a přes louky pod oblými vršky s výškou jen okolo 290 až 305 metrů se dostáváme k chatě Habina (255 m) v údolí Černého potoka. Mají sice ještě zavřeno, ale díky ochotnému majiteli dostáváme přece jen něco k pití. Je konec prázdnin a stále poměrně horko.

U chaty Habina

Lesní cestou pokračujeme vzhůru pod vršek vysoký jen 353 metrů, jehož jméno je mi bohužel utajeno. Žádná z map jej blíže nepředstavuje. Koukám, že k vrchu směřuje slabě prošlapaná stezka. Jdeme to omrknout, co kdyby se z vrchu otevíraly nějaké výhledy. Ne, neotevřely se. Ale narazili jsme na zatopený lom se strmými skalními stěnami. S Míšou jej celý obcházíme. Kouzelné místo. Zbytek "expedice" nás čeká dole u vody. Na koupání to ale asi nebude. Voda je chladná, asi tady bude pěkná hloubka.

Sedělo by se příjemně, ale musíme pokračovat. Naplánovaná túra má sice jen něco přes 12 kilometrů. Se všemi našimi zacházkami přes 15 kilometrů. A když připočtu různé čumendy, je to na celý den… Sejdeme dolů na zelenou značku. Borový les je rychle vystřídán lesem bukovým.

Jedna ze skalních misek

Přes rozcestí Smolný (335 m) se vyhoupneme na vršek Smolného vrchu (404 m), který se nápadně vypíná nad okolní krajinu. Ještě nápadnější musel být v době ledové, kdy se jeho holé skály tyčily nad okolí ledovec. Ano, Smolný vrch byl v tomto období nunatakem. Nakonec slovo nunatak má inuitský původ a značí "hora v ledu".

A konečně jsou tady Venušiny misky, které vznikly v důsledku chemického působení srážkové vody, zvětrávání a kulovité odlučnosti žuly budující masív Smolného vrchu. Skalní misky a další podobné útvary mají různé velikosti. Ty největší z nich dosahují průměru několika metrů. Většina má ale jen něco okolo metru a méně. Vznikaly v období pleistocénu a holocénu.

Jeskyňka

Vrcholové skalisko s Venušinými miskami je upraveno jako skalní vyhlídka. Je ohrazena kovovým zábradlím a přístup je usnadněn několika, do skály vytesanými, stupy.

Venušiny misky dostaly své pojmenování díky nadpřirozeným bytostem - Venušiným lidičkám (Venusleute), kteří tady měli podle pověstí žít v děrách a v jeskyních. Spatřit je bylo toliko po setmění. Skalní misky tito tvorové využívali ke koupání, praní nebo k vaření. Dnes jsou Venušiny misky součástí přírodní památky Smolný vrch o výměře 3,9 ha (rok vyhlášení 1970).

Skalní město na Smolném vrchu

Zajímavosti Žulovské pahorkatiny, může vás zajímat

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně (1)

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

27.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Chlieviská, nejvyšší horu Žiaru: Z Kláštora pod Znievom přes hrad Zniev a bez turistických značek na Závozy a Fačkovské sedlo / Fotogalerie k článku

Po sestupu z Duté skaly do Vrícka a dokoupení zásob jsem měl v plánu návrat na hřeben Malé Fatry. Jenže vše bylo nakonec jinak. Když již přijel autobus, sjíždím dolů do Kláštora pod Znievom (495 m). Dokupuji pečivo, sýry a …

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …

Ve skalách jsou skvělé prolézačky, což musíme vyzkoušet. A několikrát zopakovat. Prošmejdíme i okolí, kde se nachází množství dalších skalních útvarů. Mrazové sruby, roztodivná skaliska se zajímavým mikroreliéfem, skalní převisy a dokonce malé jeskyně. To vše nabízejí vrcholové partie Smolného vrchu. Hotové skalní město. Okolní hustý smíšený les s převažujícími porosty borovice lesní (Pinus sylvestris) a buku lesního (Fagus sylvatica) se může pyšnit i fragmentem reliktního acidofilního boru s výskytem vzácného střevlíka druhu Cychrus attenuatus.

Pod Smolným vrchem, cestou na Venušiny misky

Nazpět se vydáváme po stejné trase. Původně jsem chtěl podniknout okruh přes rybníky Horní a Dolní Křemen a vrch Jahodník (379 m), avšak pro řadu pozemků obehnaných elektrickými ohradníky jsem od tohoto záměru upustil. Třeba někdy v zimě, kdy na pastvinách nebude tak živo… Cestou nazpět se ještě zastavujeme na formě s koňmi, omrkneme expozici bludných balvanů a minizoo u motorestu Hukovice. Cestou domů (druhého dne) pak ještě navštěvujeme Velké mechové jezírko nedaleko Rejvízu.

Expozice bludných balvanů ve Velké Kraši

Trasa na turistické mapě.