Poslední aktualizace: 12.4.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Velký Manín (891 m), túra v Súlovských vrších

Velký Manín (891 m), túra v Súlovských vrších

Túra na nejvyšší horu Súľovských vrchů

30.4.2008 | Otakar Brandos

Vystoupit na nejvyšší vrchol Súľovských vrchů můžeme z více směrů. Toto rozložité zalesněné návrší se nachází na jižním okraji Súľovských vrchů v blízkosti města Považská Bystrica.

Velký Manín

Na túru tedy nastoupíme v Povážské Bystrici u vlakového nádraží. Od něj pokračujeme vlevo přes cestu po zelené značce. Na velké světelné křižovatce se zprava připojí žlutá turistická značka. Tady je nutno přejít přes hlavní cestu vlevo, kolem kostela a asi po 20 minutách budeme podcházet pod mostem. Na křižovatce za mostem odbočíme vlevo a pak následně vpravo do kopce (po 25 minutách).

Po chvíli asfaltka skončí. Odsud pokračujeme do malého travnatého náspu kolem zahrad. Projdeme malým lesíkem a následně zahrádkářskou kolonií. A opět lesem až na rozcestí lesních cest (asi 1 hodina). Odsud se otevírá pohled na impozantní masív Velkého Manína.

Porosty jsou tvořeny statnými buky

Po chvíli opouštíme les a opět se otevírá výhled na Velký Manín. Tady cesta odbočuje vpravo a vede kolem remízku dále na vozovou cestu, po které bychom přišli na rozcestí se zelenou značkou a naučným chodníkem (dalších asi 35 minut).

Tady doporučuji využít neznačené varianty, kterou znají domorodci. Nebudeme odbočovat vpravo, ale přes pole budeme pokračovat rovně pod sloupy elektrického vedení. Následuje strmější výstup do sedýlka mezi Velkým Manínem (891 m) a travnatou kótou na jižním úbočí tohoto vrcholu. Z něj se otevírají pěkné pohledy do okolí, domorodci oblíbený bod (např. velké táborové ohně při pálení čarodějnic).

V travnatém sedle odbočíme doleva a budeme pokračovat po dobře viditelné cestě a následně pěšině po výrazném hřebínku. Výstup je poměrně strmý, cele vede krásným bukovým lesem. Během výstupu se objevují menší skalky, zejména těsně pod vrcholem, kde se cesta poněkud napřimuje. Místní vápencové podloží vytváří vhodné podmínky pro růst řady vápnomilných kytek. Silně to tady koncem dubna připomíná bylinný pokryv na Pálavě o měsíc dříve.

Následuje poslední výšvih a již jsme na samotném vrcholku Velkého Manína s vysokou kamennou pyramidou. Vrchol je zalesněn a tudíž bez jakýchkoliv výhledů. Z vrcholu dále pokračujeme k severu k severnímu vrcholu. Po sestupu z jižního a vyššího vrcholu narazíme na žlutě značený TZ, který nás spolehlivě přivede do sedla pod severním vrcholem Velkého Manína.

Vrchol Velkého Manína

Jako druhou variantu výstupu lze zvolit zelenou značku z obce Záskalie v závěru Manínske tiesňavy. Pokračujeme mezi domy a pak doprava na louky k remízkům, podél kterých se dostaneme do lesa. Po levé ruce se nám otevřou pěkné pohledy ke Kostolecké soutěsce. Tady po dobře patrném chodníku kolem upraveného pramene vody a s lavičkou k rozcestí se žlutou značkou z Povážské Bystrice, které se sbíhají u dnes již neexistující informační tabule "Muflon". Naučná stezka tak zůstala bez své naučné složky…

Odsud pokračujeme vcelku mírným (mimo závěru) stoupáním do sedla mezi hlavním (jižním) a severním vrcholem Velkého Manína. Z tohoto sedla se lze dostat k malé chatce Severák. Určitě ale doporučím odbočit doprava na severní vrchol, ze kterého se otevírají fantastické a doslova letecké pohledy na protější Malý Manín, Súlovské skály s hradem Súľov i do hluboké Manínské tiesňavy.

Malý Manín ze severního vrcholu

Ze sedla budeme k hlavnímu vrcholu pokračovat vlevo, tedy k jihu. Z rozcestí, po asi 700 metrech, za nímž žlutá TZ začíná prudce klesat vede na vrchol dobře patrná, ale neznačená cestička na samotný vrchol Velkého Manína (asi 12 minut). Po návratu z vrcholu budeme z malé mýtiny sestupovat k západu dolů v četných serpentinách.

Pozor, na konci dubna byl chodník špatně průchozí kvůli popadaným stromům po nedávné větrné smršti. Cchodník se místy ztrácí, proto pokud terén důvěrně neznáte, použijte pro sestup raději druhou z popsaných výstupových tras. Bloudění ve velice strmých úbočích této nádherné hory určitě není nic příjemného.

Škrapová pole na strmých úbočích Kvetoucí les

Na konci serpentin (20 minut) musíme odbočit doprava na lesní cestu a po asi 10 dalších minutách opět doprava z cesty na chodník. V těchto místech se otevírá pohled na Malý Manín. Po dalších 10 minutách se dostaneme k minerálnímu prameni s dobrou železitou vodou. Tady pokračujeme po prostředním (nejširším) z tří chodníků a po dalších 5 minutách projdouc kolem uzavřené chaty jsme u kempu a na cestě směřující z Považské Teplé přes Manínskou soutěsku do obce Záskalie.

• Obtížnost túry: středně těžká túra
  • Délka túry: 3 a 1/4 h
  • Celková délka túry: 4 a 1/2 až 5 h
  • Celkové převýšení: výstup 600 m, sestup 550 m
  • Základní trasa: Považská Bystrica - Veľký Manín (2 h 5 min) - Manínska tiesňava (3 h 10 min)