Poslední aktualizace: 9.2.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Velký Choč (1 611 m), výstupová trasa z Jasenové

Túra na Velký Choč (1 611 m), výstupová trasa z Jasenové

Trasa na Velký Choč od severu

19.11.2012 | Otakar Brandos

Velký Choč je dominantním vrcholem Dolního Liptova i Oravy. Jeho typická vápencová homole je snadno identifikovatelná z řady okolních i vzdálenějších pohoří. Výstupovou trasu na Velký Choč, nejvyšší vrchol Chočských vrchů jsme na těchto stránkách sice již popsali, dosud jsme se ale nedotkli výstupové trasy od severu (severozápadu) z obce Jasenová.

Oravská Magura od Jasenové

V jednom z předchozích článků jsem napsal, že výstupová trasa z Jasenové není příliš zajímavá. Snad pod dojmem výstupu po sousední, zeleně značené, trase z Vyšného Kubína či díky nepříliš dobrému počasí, které znemožňovalo výhledy. Však jsem také v diskusi dostal pořádný "kartáč", že to není pravda. Nyní se tak pokusím o rehabilitaci trasy, která je, přestože jsem dříve napsal opak, pěkná a výstupu hodná.

Čtěte také: Veľký Choč, Chočské vrchy a turistika

Na červeně značenou trasu nastupujeme v obci Jasenová (555 m) z autobusové zastávky na silnici E75, která spojuje Dolný Kubín a Ružomberok. Je pěkný a teplý zářijový den, babí léto je v plném proudu. Na severu dominuje výhledům Oravská Magura, jejíž hřebeny jsou však zatím v mracích. Předpověď ale slibuje vyjasnění, proto výstup na Velký Choč riskneme.

Přes Zábralie na Drapáč

Cesta zprvu vede kolem silnice E75 jižním směrem, na nejbližším vršku však značka prudce mění směr a míří vlevo k lesu. Vrch Velkého Choče, jenž máme po levé ruce, je zatím v mracích. Slunce ale dává tušit, že se s touto oblačností během dopoledních hodin popere. Ještě jedno ohlédnutí ke Kubínské holi (dokonce je vidět střechu Chaty na Kubínské holi) a k vápencovým skaliskům Tupá skala a Ostrá skala (814 m) a již se cesta noří do lesa.

Tupá skala a Ostrá skala Louka zvoucí k posezení, pod rozcestím Drapáč

Po severovýchodním úbočí vrcholu Bralo (817 m) se dostáváme na pěkné louky u rozcestí Zábralie. Otevírá se odsud pěkný výhled na vrcholovou skalnatou homoli vrchu Bralo a na několik soukromých chat.

Další cesta vede po strmém suťovitém chodníku. A stále lesem jen s občasnými výhledy směrem k Malé Fatře a Oravské Maguře. Po dalším skutečně výživném stoupání se chodník opět napřimuje a les rozestupuje. Objevuje se pěkná louka, pravděpodobně dřívější pastvina. Na kraji lesa leží pěkný kmen, jenž zve k posezení. Ideální místo na svačinu (snídani).

Hřeben Malé Fatry Malá Fatra a Oravská Magura Malebná Malá Fatra s Rozsutci

Po krátkém odpočinku vyrážím dále. Zadní voj stále nedorazil. Protože nejdou až na vrchol a trasu si zkrátí z rozcestí Drapáč, pokračuji vzhůru. Na konci louky se chodník prudce stáčí doleva a opět strmě míří vzhůru. Až k rozcestí Drapáč (1 147 m), na kterém se zleva připojuje zelená značka z Vyšného Kubína. Na vrchol Velkého Choče zbývá asi 1 h 20 minut. Trasa se dá zkrátit traverzem na louky Stredná poľana, odkud se dá sestoupit do Valaské Dubové.

Velký Choč a dech beroucí výhledy

Protože je času dost, sil je dostatek a počasí se opravdu vybralo, pokračujeme dále. Vzhůru na Velký Choč. Po malých mýtinách krásným travnatým chodníkem ukusujeme ze zbývající porce výškových metrů. Brzy se objevuje i vršek Choče. Z jedné ze starých pastvin s malými smrčky a keři jalovců se otevírají fantastické výhledy k Malé Fatře. Jako na dlani mám Stoh, Velký Rozsutec i Malý Rozsutec. Opravdu nádhera.

O kousek výše narážím na zimní trasu do Valaské Dubové. Konečně je vyznačena. V zimě jsem na Choči sice ještě nebyl, ale vždy jsem si říkal, nehrozí-li na turistické trase pád lavin… Výhledy jsou opět o něco jiné, nyní se otevírají pohledy i více k jihu směrem k Velké Fatře. Krásně je vidět Borišov, Kľak, Kopu i nápadný vápencový Šíp. A úplně vzadu i hřeben Martinských holí.

Velký Rozsutec a Malý Rozsutec Velká Fatra a Martinské hole Vrchol Choče na dohled

K vrcholu Choče je to již jen kousek. Nějaká ta skaliska, krátký úsek odjištěný řetězem, kosodřevina, další fantastické výhledy a již je tu vrchol Velkého Choče (1 611 m). Počasí se opravdu vybralo a tady krásně svítí Slunce.

Jeden úsek je dokonce zajištěn řetězem…

Jako na dlani máme celý Liptov s modrou hladinou Liptovské Mary, hřeben Nízkých Tater i Západních Tater. Západní Tatry jsou ale zatím v mracích, snad se to ještě zvedne. Na severu je vidět Babí hora a Pilsko v Oravských Beskydech, na západě pak celá Malá Fatra a dokonce Lysá hora v Beskydech.

Na jihozápadě a jihu se táhne hřeben Velké Fatry, Kremnických vrchů a dokonce je vidět pohoří Vtáčnik. Desítky a stovky vrcholů, ne všechny tady lze jmenovat. Navíc na vrchu čeká naše skupina a dorazil dokonce Lukáš, kterého znáte z řady článků, které byly zveřejněny na tomto serveru. Dáváme vrcholovku a kocháme se úžasnými výhledy, kterým může na Slovensku konkurovat jen málo vrcholů.

Stredná poľana a Valaská Dubová

Po kochočce a focení je čas sestoupit. Loučíme se s kolegy, loučíme se s krásnými výhledy, které nám byly odměnou za namáhavý výstup. Nyní nás již čeká sestup do civilizace. Během sestupu na rozcestí Stredná poľana ještě zamávám Malému Choči (1 465 m), na který se dostaneme až někdy příště. Dnes jej můžeme obdivovat pouze zpovzdáli. Nízké Tatry, Velká Fatra i Malá Fatra nám dělají společnost až na Strednú polanu (1 248 m), která je rovněž kouzelným místem. Byť jen s omezenými výhledy k Nízkým Tatrám.

Liptovská Mara Západní Tatry a Chočské vrchy Sestup z Choče Jižní úbočí Velkého Choče

Krátká zastávka u útulny nazvané Hotel Choč a procházka po místech, kde před II. světovou válkou Hviezdoslavova chata. Po této krátké zastávce následuje sestup po skutečně prudkém chodníku s množstvím kluzkých balvanů a blátíčka. Tady sluneční paprsky nedosáhnou.

Zobrazit místo Velký Choč, Chočské vrchy na větší mapě

Přes Tesné skalky opouštíme přírodní rezervaci Choč, jejíž rozloha činí 1 428,05 ha. Po široké cestě se pak dostáváme do obce Valaská Dubová, kde ve známé Jánošíkově krčmě dáváme polévku a závěrečné pivo.

Jižní úbočí Velkého Choče se skalisky Stredná poľana Suťové kužele, Tesné skalky Valaská Dubová

+ Podzimní přechod Chočských vrchů
+ Přes Predný a Zadný Choč na vrchol Velkého Choče a Malý Choč, turistika v Chočských vrších
+ Prosieckou dolinou na Prosečné, Chočské vrchy
+ Chočské vrchy, levné ubytování - chaty, salaše, útulny
+ Prosiecká dolina, Chočské vrchy

Velky Choc (Honza, 26.12.2016, 19:13 )
Zdravím, rád bych v pulce ledna 2017 s přítelkyní vyrazil na Velký Choč, pokud to počasí dovolí. Fyzicky na to máme, spíš nemám představu o tom jak to tam bude asi se sněhem, jestli budou nutné sněžnice? S mačkami/nesmekami počítáme. Jaká trasa je podle Vás nejschůdnější v zimě? Díky moc

Hory Za kameny a skálami Novohradských hor
Hory Za hradby Rosengartenu, turistika v Dolomitoch
Hory Na Kubínskou holi za kvílení orkánu, okruh Oravskou Magurou
Sněžka Slovenský ráj Roháče, ubytování Barborka Jeseníky, ubytování Červená Lhota Téryho chata Říp Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Čertovo jezero Beskydy Pieniny Vysoké Tatry Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok