Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Výstup na Velký a Malý Javor na Šumavě

Malé Javorské jezero a turistika na Šumavě

24.8.2013 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová a autor článku

Nevím po kolikáté již projíždím kouzelnou silničkou z Bavorské Železné Rudy do Lohbergu. Je u ní několik parkovišť, ze kterých lze nastupovat k nádherným výstupům na hory hraničního hřebene Královského hvozdu, od Jezerní hory (1 343 m n.m.) až po Malý Ostrý (1 266 m n.m.). A to platí i o hřebeni na bavorské straně, jež se táhne od Velkého Javoru (1 456 m n.m.) k západu. Cílem této cesty je nejvyšší hora Bavorského lesa a Šumavy, Velký Javor, ze kterého chceme přejít na jeho menšího bratříčka, Malý Javor (1 384 m n.m.), sestoupit k Malému Javorskému jezeru a vrátit se na parkoviště.

Velký Javor, Wagnerova hlava

První část cesty autem máme za sebou a zaparkujeme u dolní stanice lanovky na Velký Javor. Ještě jsme nikdy lanovku nevyužili a tak si v dnešním horkém dni trochu ulevíme a ušetříme síly na další cestu. Nová lanovka je kabinková, stojí na 44 sloupech a její celková délka je 964 metrů.

Čtěte také: Velký Javor, túra na vrchol Velkého Javoru

Horní stanice je o 342 metrů výše a celá cesta k ní trvá 4 minuty. Provoz začíná v 9.00 hodin a cesta nahoru stojí 8,5 eura. Tak rychle do narůstající fronty na jízdenku a po několika minutách se již díváme z horní stanice na údolí pod námi. Počet návštěvníků s příjezdem každé kabinky rychle narůstá. Dosti jich míří k chatě pod stanicí, k níž je možné sjet i výtahem, ale větší část se vydává cestou k vrcholu.

Vrchol Velkého Javoru je poměrně rozsáhlá planina, ze které vystupují čtyři vrcholové skály. Grosser Arber, Bernstein, Richard Wagner - Spitze a Ostspitze. Kromě skal jsou na vrcholu vojenské objekty v podobě velkých kopulí. Ty jsou dvě a k mému velkému údivu se začíná stavět další a to v místech hezké louky, kde rostly hořce a další vzácné druhy zdejší květeny.

Velký Javor, vrchol VelkýJavor, pohled na Malé Javorské jezero a Malý Javor

Mám dojem, že německý způsob ochrany přírody je hodně podobný tomu našemu. Velký Javor je v podstatě dosti smutný příklad, jak by hora neměla vypadat. Ale nechme úvah a než se vrcholová část promění ve "Václavák" tak si můžeme ještě užít nádherných výhledů do všech světových stran.

Zastavujeme se u kapličky sv. Bartoloměje a vystupujeme na první skalisko. Je již docela slušně obsypáno lidmi. Je odtud hezký pohled k východu a jihu na velkou část pohoří. Hluboko pod námi je vidět část hladiny Velkého Javorského jezera. Odtud již v poměrně slušném zástupu míříme na vrchol. Ten je označen velkým křížem a je tu malá fronta na vrcholovou fotografii. I to jsme zvládli a jdeme k Wagnerově hlavě. Tady je lidí o něco méně a tak si vychutnáváme pohled na zelené koberce lesů a horské hřebeny na jihu.

Velký Javor, skály na severní straně vrcholu Velký Javor, pohled na Malé Javorské jezero

Posledním zastavením na vrcholu je místo na severní straně hory s výhledem na Malé Javorské jezero, hřeben Královského hvozdu a pohoří Hoher - Bogen. V modravé dálce jsou vidět obrysy hor Českého lesa. Za lepší viditelnosti to je prostě pohádka. Na západě, nejblíže k nám, je náš další cíl, Malý Javor.

Začínáme sestupovat do sedla mezi oběma vrcholy. Lidé zmizeli jako mávnutím kouzelného proutku. Jsme sami a trochu se věnujeme zdejší flóře. Kvetou žluté hořce, ještě v poupatech jsou velmi vzácné hořce panonské. Přes dva metry již mají modrokvěté mléčivce alpinské a štíhlé lupiny. Jestřábníky tvoří celé koberce červených květů. "Rozkvetly" i plavuně, dřípatky se zdobí již jen semeníky. Skoro metrové borůvčí je sice plné borůvek, ale jen v zelené barvě.

Malý Javor, pohled na hřeben Královského hvozdu Malý Javor, pohled od východu

Stezku střídá horská silnice a po pár desítkách metrů tu je zase lesní pěšinka. Jsme na dně sedla a začínáme stoupat. Les trochu řídne a před námi se vynořuje chata (Chamerhütte). A je tu problém, zda zajít na pivo teď nebo až po výstupu na vrchol? Rozhodujeme se pro druhou možnost.

Malý Javor, vrbovka úzkolistá

Úzká pěšina se šplhá po příkrém svahu. Probíhá tu těžba dřeva a světe div se, stejným způsobem jako u nás. Překračujeme traktory rozrytou cestu a šplháme nahoru. Výškový rozdíl mezi chatou a vrcholem je sice jen kolem 80 metrů, ale zdá se být nekonečným. Najednou tu je malá loučka s trsy vrbovky úzkolisté a nad ní skála s křížem. Jsme na vrcholu čtvrté nejvyšší hory celého pohoří, Malém Javoru (1 384 m n.m.).

Konečně ta správná divočina. Jižní svah hory je celý bez lesa. Jen rozhozené kameny a menší skály a mnoho vyvrácených stromů svědčí o tom, že to tady dříve vypadalo jinak. Otevírá se ale nádherný pohled k jihu a k východu, kterému vévodí Velký Javor. Ale i les na severním svahu není celistvý, mezi stromy je vidět Svaroh (1 334 m n. m.) a jeho kamenné moře. K západu je toho vidět nejméně.

Turistů sem asi moc nezavítá, potkali jsme se tu jen dva Němce. Ani se nám odtud nechce a jediným lákadlem, který nás posléze zvedá ze skály je orosená sklenice piva v chatě pod vrcholem. Sestup je poměrně rychlý. Na chatě je několik lidí a uvnitř příjemný chládek. Pivo mají Bavoráci skutečně výborné, i když o poznání dražší než u nás.

Malý Javor, vrchol Velký Javor, mléčivec alpský

A jde se dál, čeká nás sestup k Malému Javorskému jezeru, které je o celých 380 metrů pod námi. Jdeme cestou po východním svahu hory. Otevírají se nám nové pohledy jak na Královský hvozd tak na Velký Javor. Sluníčko docela pálí a tak vítáme vstup do lesa. Poslední úsek se jde po silnici, na které čím jsme blíže k jezeru stoupá počet lidí. Chata u jezera (Seehütte) je plná. Díky české obsluze máme docela brzy jídlo na stole.

Malé Javorské jezero (Kleiner Arbersee) je ledovcového původu. Leží v nadmořské výšce 918 metrů, jeho rozloha je 9,4 ha a hloubka se uvádí kolem 9 metrů. Dříve bylo o něco menší, ale po navýšení hráze se zvětšilo. Na rozdíl od dalších jezer v pohoří plují po jeho hladině tři ostrovy, které se odtrhly ode dna. Jezero má tvar protáhlého oválu ve směru sever - jih. Na jižní straně se vypínají svahy obou Javorů a nad západním břehem je hora Spitzberg (1 058 m n.m.).

Čas hodně pokročil a davy turistů odjíždějí vláčkem do Lohbergu. Nám ještě zbývá obejít jezero. Je to příjemná procházka s hezkými výhledy na hladinu jezera i na hory kolem. U jižního břehu se s jezerem loučíme a vybíráme pokračování naší cesty.

Malé Javorské jezero, pohled na Velký Javor Malé Javorské jezero, plovoucí ostrovy

Volíme cestu severovýchodním směrem, k chatě Mooshütte. Část se jde lesem a poté kolem velké louky s několika samotami. Odtud je velmi hezký pohled na oba Ostré, oba Javory a západním směrem na hřeben, který se táhne od Malého Javoru. Jdeme po prašné silnici až na rozcestí s cestou od Lohbergu. Poté stoupáme svahem směrem k východu do Brennes. Nato se vracíme po silnici k parkovišti a naše cesta je u konce.

Ušli jsme kolem 12 až 13 km s malým převýšením okolo 150 m. Ještě něco málo k značení cest: není tak dobré jako u nás a občas se člověk musí zamyslet, jak dál. A to je tak všechno.

+ Šumava, levné ubytování - horské a turistické chaty, boudy
+ Velký křemenný val - Grosser Pfahl
+ Černé jezero, držitel řady rekordů
+ Prášilské jezero, svědek doby ledové
+ Chalupská slať, největší rašelinné jezírko v ČR; Šumava
+ Cesta k jezeru Latschensse
+ Modrava a Roklan, ze světa lesních samot
+ Roklan a Luzný, novými turistickými přechody na Šumavě
+ Boubín za jelení říje
+ Poledník neboli Mittagsberg, rozhledna na Poledníku

Hory Přechod poloniny Boržava, treking v ukrajinských Karpatech
Hory Madeira - květináč Atlantiku, 200km přechod v horách Madeiry
Hory Ostrovské skály alias Volské kameny a Tiské stěny, česká skalní města (9)
Chopok České středohoří Beskydy, ubytování Kamenitý Hazmburk Kvarky Chata Borišov Štefánička Šumava, ubytování Baranec Červené piesky Maroko Hanuše Měsíc Beckov Galaxie Vihorlat Morské oko Lužické hory Helfštýn Fáze Měsíce Ostaš a Hejda

Vybavení na treky a turistiku; co sbalit do batohu na hory na vícedenní túru?

Tatry

Pro úspěšné a pohodové absolvování vícedenních treků je vedle psychické odolnosti a fyzické kondice důležité i vhodné…

Vysypáno z batohu anebo co s sebou na túru do Tater?

Jen si vzpomeňte, když jste s turistikou začínali vy. Možná jste také tápali, co s sebou na jednodenní túru vzít a co naopak nechat doma. Teprve zkušenostmi jste postupně nabírali potřebné znalosti a dnes vám vše připadne…

1. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
2. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
3. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby
4. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
5. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz