Poslední aktualizace: 18.10.2021 , svátek má

Zimní Kysucké Beskydy na sněžnicích

Přes zimní Velkou Raču na Przegibek a Bendoszku Wielkou na sněžnicích

27.2.2018 | Petr Krčmář

Další na sníh skoupá zima nás nutí vyjet kousek dál. Oproti minulým létům, kdy jsme preferovali Slovensko, letos volíme Źywiecki Beskid (Kysucké Beskydy a Oravské Beskydy, pozn. red.). Chaty rezervujeme dopředu a modlíme se, aby vyšlo počasí. To vypadá slibně a tak balíme. Beru bágl z garáže a zjišťuji, že se mi v něm zahnízdily myši. Znechucen vyklepávám exkrementy a vystříkávám ho dámským deodorantem - bez většího úspěchu.

Kysucké Beskydy v zimě

Ráno 17.2. vyrážíme směr Rycerka Górna a po poledni začínáme stoupat na chatu Wielka Racza. Cesta nahoru je z velké části projetá, takže za necelé dvě hodiny si užíváme výhledy z vrcholu na Malou Fatru, Choč, Tatry a Beskydy. Pak jdeme do chaty. Ceny 30 zlotých za noc a za jídlo okolo 20 zlotých jsou velmi příznivé. A tak si užíváme polské pohostinnosti. Žurek, bigos a svařené pivo, to je něco, čemu se nedá odolat. Za dvě hodiny doráží na chatu Tom a Tobík, kteří přišli ze slovenské strany. Zítra by mělo být krásně, tak se všichni těšíme, celkový dobrý dojem kazí jen všudypřítomná myšina z mého batohu.

Ráno nás šokuje. Dohledností na 80 metrů. Pánové se v předpovědi trošku sekli. Přesto má cesta svoje kouzlo. Sestupujeme z Velké Rače po státní hranici a po chvíli nasazujeme sněžnice. Cesta je sice prošlapaná, ale dá se jít vedle a i ve stopě je to s nimi lepší. Po sestupu cesta traverzuje pod hřebenem. Většinou se jde smíšeným lesem, občas se objeví místo s výhledem - kdyby nějaký byl.

Čtěte také: Hřebenovka Kysuckých Beskyd, Beskydský Karpattrek (5)

Vychutnáváme zimu, jakou jsme letos ještě nepoznali. Malej Tobík táhne za sebou boby a dolů sjíždí. Když ho míjím, nabízí, že mi vytáhne batoh. "To nejde" vysvětluji "trénuji na Kavkaz". "A já trénuji na Prčice" odpovídá. Cesta se začíná zvedat až na Javorinu, kde pod sebou vidíme kousek Oravy. Pak ještě přejdeme vrchol Kikula a sestoupíme k chatě Na Przegibku, kde nás přivítá obvyklá polská pohostinnost.

Kysucké Beskydy v zimě Kysucké Beskydy v zimě

Ráno nás budí sluce. Chtěli jsme sestoupit k autu, ale rozhodujeme se, vhledem k počasí, vyběhnout na vrchol Bendoszka Wielka. Po krátkém stoupání jsme pod neuvěřitelně velkým vrcholovým křížem. Společné foto, doutníček a sestupujeme. Tady poprvé na 100 % využíváme sněžnice, protože cesta není vůbec prošlapaná. Někdy kolem oběda jsme u auta. Odvážím Toma a Tobíka na vlak, pak se vracím pro rodinu a mizíme domů.

Kysucké Beskydy v zimě Kysucké Beskydy v zimě Kysucké Beskydy v zimě Treking.cz - diskuze
Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů