Poslední aktualizace: 12.4.2022 , svátek má

Putování s bivakem přes Bílé kameny, Skály a Rabštejn na Skřítek

24.4.2019 | Otakar Brandos
Výhledy z Bílého kamene

Hanušovická vrchovina, ač pohoří relativně nevysoké, skýtá poměrně pestrou paletu výletů, túr i vícedenních treků. A na dobu letošních Velikonoc, kdy na hřebenech našich nejvyšších pohoří ještě ležel sníh, to byl cíl veskrze ideální. Hanušovická vrchovina, oděná do úchvatné směsice všech možných i nemožných tónů zelené barvy, již plně žila jarem. Lesy rezonovaly ptačím zpěvem, v podrostu to kvetlo, šustilo, bzučelo. Ideální čas na jarní toulky.

Nejvyšším vrcholem pohoří, které dosahuje rozlohy 793 km2, je Jeřáb (1 003 m), jediná tisícovka Hanušovické vrchoviny, stojící poněkud ve stínu Hrubého Jeseníku. Další významné vrcholy dosahují výšek jen okolo 700 až 900 metrů. A právě ty byly cílem našeho velikonočního putování.

Trochu jsme se zasekli na Skřítku. Ráno mě Míša, 10letá dcera, nedočkavě budí a nyní má ukrutný hlad. Naštěstí to spraví velký kuřecí řízek se strašně "zdravou" přílohou - hranolkami. "No, jestli to sníš, tak nevyjdeš ani na Bílé kameny." Snědla, ale na původně plánovaný nanuk již místo nezbylo… A navíc - ať děláme co děláme, vždy vycházíme s úderem poledne…

Konečně můžeme vyrazit. Od motorestu Skřítek míříme k jihu po modré turistické značce. Přehoupneme se přes rozcestí Pod Bílým kamenem (863 m) a kousek za ním modrou značku opouštíme. Míříme k prvnímu dnešnímu vrcholu, který nese jméno Bílý kámen (948 m). To ovšem po neznačených pěšinách. Na hřeben, na nějž máme namířeno, žádná turistická značka nevede.

Bílý kámen

Procházíme hustým lesem, tu a tam kličkujeme a přelézáme padlé kmeny. Vrchol se ale nezadržitelně přibližuje. Objevují se první skalky a výhledy východním směrem. Pak známá skalní řada a již je tady samotný vrchol. A kupodivu tady nejsme sami, překvapujeme dvě svačící turistiky, které také zamířily na tento krásný a opuštěný hřeben.

Míša vytahuje plyšáky, kteří s námi na vandr také museli - Zajíček se Žirafkou, coby služebně nejstarší, a zajíček, číslo nevím kolik, zvaný Fialka. No jo, ať si Chata Rabštejn také užijí kruhových výhledů… Počítáme, kolik, že to vlastně vidíme pohoří: Hrubý Jeseník, Králický Sněžník, Orlické hory, pochopitelně Hanušovickou vrchovinu a Nízký Jeseník. Tedy pět. A kdyby nebyl tak silný opar, tak by jich jistě bylo sedm - Moravskoslezské Beskydy a Podbeskydská pahorkatina. Na Králickém Sněžníku a na hřebeni Jeseníků je ještě bílo. Do sněhu se nám ale o velikonočním volnu nechtělo. Raději jsme zvolili jarní podmínky. Sněhu máme za zimu již dosti…

Černé kameny a Skály

Na sluníčku se sedí sice příjemně, ale musíme vyrazit dále. Dnes nás ještě čeká pěkných pár kilometrů. Míříme na Černé kameny, další mohutnou skalní řadu, která se skrývá v lesích na severovýchodním hřebeni vrchu Černé kameny (956 m). A za vrchem následují další skalky, které se, snad, jmenují Bílé kameny. Myslím ale, že ve zdejších toponymech panuje v dnešních online mapách poněkud zmatek.

Chata Alice dole po levici je neklamným znamením toho, že se blížíme k dalšímu krásnému vrcholu. Ten nese výstižné jméno Skály (929 m). Však na jeho vrchu jsou velké skály, plotny, věžičky a dole kamenné osypy. Dlouhá skalní řada při pohledu od jihozápadu připomíná velbloudí karavanu. A na vrcholu jsou krásné rovné skalní police, na kterých se tááák krásně leží.

Ani na Skalách nejsme, kupodivu, sami. Potkáváme další dva turisty. Dnes je na tomto opuštěném hřebeni opravdu "nával". Tedy oproti minulému roku, kdy jsem tady nepotkal ani nohu. Opět se kocháme fantastickými výhledy ke Králickému Sněžníku, městu Šumperk a k Orlickým horám. Jihozápadnímu obzoru vévodí mohutný Kamenný vrch (964 m) s malou rozhledničkou, na kterém jsem spal vloni. A Michalka má opět hlad. No hotový otesánek… Na druhou stranu - na čerstvém vzduchu vždy vyhládne.

Hvězda a chata Rabštejn

Ze Skal jsem chtěl sejít rovnou k jihu, ale zdá se, že bychom se museli prodírat přes hromadu popadaných stromů. Opět tady asi pořádně foukalo. Vracíme se proto na rozcestí a o kousek nazpátek odbočujeme doleva na lesní svážnici, po které se bez problémů dostáváme na zelenou turistickou značku. Po ní pokračujeme na rozcestí Hvězda s malým turistickým přístřeškem. A poprvé potkáváme houfy lidí korzujících mezi Skřítkem a Rabštejnem.

Snídaně v trávě s plyšáky…

Z Hvězdy pokračujeme po červené turistické značce k jihovýchodu. Obcházíme Vinnou horu (889 m) a užíváme se hezkých výhledů jižním směrem na oblé hřebeny pokryté fantasticky zbarvenými, převážně bukovými, lesy. Ty jarní barvy jsou úžasné, slovy se nedají popsat.

Za jednou z táhlých zákrut se najednou otevírá pohled na Přední a Zadní skály (803 m), na kterých se rozkládá známý hrad Rabštejn. Jednalo se o jeden z největších a také jeden z nejvýše položených hradů na severní Moravě. Pokud ne vůbec nejvýše položený. Marně totiž v paměti pátrám po nějakém výše položeném hradě.

Co tak hrad Obřany v Hostýnských vrších? Bývá označován za jeden z nejvýše položených hradů na Moravě. Ale ten stojí v nadmořské výšce jen okolo 704 m. Nebo blízký hrad Skalný (709 m), Výstup na vyhlídku na Rabštejně nejvýše položený hrad v Hostýnských vrších. Ani hrad Edelštejn na Zámeckém vrchu (702 m) nedaleko Zlatých Hor na Rabštejn nestačí. Ale to jsme již vlastně na historickém území Slezska. Předčil by jej zaniklý hrad Fürstenwalde na Zámecké hoře (854 m) u Vrbna pod Pradědem, ale ten již také, nemýlím-li se, patří mezi slezské hrady. Takže hrad Rabštejn patrně ten primát na Moravě držet bude. No, mám námět na další článek…

Konečně jsme u chaty Rabštejn (709 m). Je zde pěkný nával, místo u stolu ale chytneme. Dáváme něco k pití a raději ten mumraj opouštíme. Máme totiž namířeno k bivaku pod Větrným vrchem. To však koštuje ještě dalších šest kilometrů… Hrad se skálami si necháme na zítřejší den, stejně se na Rabštejn chceme vrátit.

Bivak

Po modré turistické značce pokračujeme přes rozcestí Pod Rabštejnem (677 m) ještě asi dva kilometry, než přesedláme na cyklotrasu č. 6261. Pak jen hezky po vrstevnici dalších 3 a 1/2 km k hezkému turistickému přístřešku na táhlém hřebeni Větrného vrchu (918 m).

Nacházíme se vysoko nad údolím říčky Oskava. Michalka s sebou táhne čtverečkovaný papír. Místo ohně si tak dáme, než se úplně setmí, jedno kolo lodí. Neříkejte, že tu hru neznáte. Všechny lodě jdou postupně ke dnu, jen s poslední lodí se nám to nějak zašmodrchává a plave, a plave… Ale co, hlavně že máme super střechu nad hlavou.

Noc byla klidná. Ani mlsné myši nás nepřišly navštívit. Ráno je poměrně chladno, ale brzy se chůzí zahřejeme. Míjíme několik krmelců a hromad vytěžených stromů. I zdejší lesy úpí pod nálety kůrovce a nájezdy těžařů. Na rozcestí se žlutou turistickou značkou si pak dáváme, hezky stylově, snídani v trávě.

Přestože housky se salámem, které jsem mazal včera ráno, jsou již trochu oschlé, chutnají náramně. Nakonec hlad je nejlepší kuchař… I plyšáci, kteří jsou po chladné noci poněkud zkřehlí, si na sluníčku slastně lebedí…

Rabštejn a Skřítek

Po snídani se vydáváme nazpátek na Rabštejn. Nejprve po lesní cestě na rozcestí Rabštejnský potok (610 m) a pak přes říčku Oskava po zpevněných cestách a zkratkou na Rabštejn. Už po ránu je tu poměrně živo, proto bez otálení míříme rovnou na hrad. Ve skalách se již pilně leze, my míříme k nejvyššímu bodu - na vyhlídku na výrazném skalním ostrohu ve výšce 803 metrů.

Skály na Rabštejně

Z kdysi hrdého hradu Rabštejn, který je prvně písemně připomínán již roku 1318, toho mnoho nezbylo. Zbytky hradeb a základy paláců přesto návštěvníkovi dávají dostatečnou představu o rozměrech a dispozici pevnosti. Rabštejn utrpěl zejména za 30leté války, kdy byl (roku 1645) dobyt švédskými vojsky. Po roce 1693 je hrad uváděn jako pustý.

Konečně jsme pod vyhlídkou. Shazujeme batohy, vystoupáme po žebříku úzkou skalní puklinou až na úžasnou vyhlídku. Chata Rabštejn je hluboko pod námi, jako na dlani máme Jeseníky s vrcholy jako Mravenečník, Dlouhé stráně, Vřesník, ale i Vozka, Keprník a Vysoká hole. Králický Sněžník se nám schovává za hřebenem Černých kamenů, ale Orlické hory, Hanušovickou vrchovinu i Nízký Jeseník máme jako na dlani. Opravdu nádhera.

Další túry v Hanušovické vrchovině, může vás zajímat

15.4.2019 / Otakar Brandos
Poradna · Přírodní repelenty proti klíšťatům: Ochrana před drobnými, ale nebezpečnými roztoči

Klíště obecné (Ixodes ricinus) sice patří mezi drobné roztoče z čeledi klíšťatovití (Ixodidae), avšak i přes svou malou velikost 3,5 až 4,5 mm (u samečků jen 2,2 až 2,5 mm) dokáže nadělat velké nepříjemnosti. Klíště obecné se živí …

11.4.2019 / Markéta Hroudová
Trek · Lúčanská Malá Fatra aneb "ta druhá Malá Fatra". Srpnová hřebenovka v liduprázdných horách / Fotogalerie k článku

"Kde budete spať?" oslovil nás pán s velkým batohem a ještě větším foťákem na vrcholu malofatranského Kľaku. Výhled Lúčanskou Malou Fatru ukazoval typické Karpaty. Hřebeny a hřebínky, lesy, paseky, sem tam …

10.4.2019 / ESO 1907
Vesmír · Astronomové pořídili první snímek černé díry: ESO, ALMA a APEX přispěly k průlomovým pozorováním obří černé díry v centru galaxie Messier 87

EHT (Event Horizon Telescope) - skupina osmi pozemských radioteleskopů rozložená po celé Zemi - byl vytvořen proto, aby zachytil obraz černé díry. Dnes, v několika dohromady koordinovaných tiskových konferencích …

9.4.2019 / Bohumír Bouška
Turistika · Jaro na hradě Práchni, tip na výlet v okolí Horažďovic

Hrad Prácheň (512 m n. m.) se nachází přibližně 4 km na jihozápad od města Horažďovic. Stojí na vysoké skále, nad řekou Otavou. Při pohledu do minulosti se dozvíme, že se jedná o místo přímo posvátné. Původně …

8.4.2019 / Jolana Snížková
Trek · Přechod pohoří Piliš - turistika v národním parku Dunaj-Ipoly v Maďarsku

Jako cíl našeho prvního předjarního výletu jsme zvolili maďarské pohoří Piliš (Pilis). Plánovali jsme (i s ohledem na předpověď počasí, slibující u nás chladno) přechod ze slovenského Štúrova do Budapešti, nakonec …

3.4.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Hostýnské vrchy za jarní rovnodennosti: Dvoudenní vandr přes hrady Křídlo a Skalný, Svatý Hostýn a Tesák / Fotogalerie k článku

Vlaky jedou na čas, takže po dvou přestupech vystupujeme s úderem desáté v Hlinsku pod Hostýnem (295 m). Akorát včas, protože právě otevírají příjemnou restauraci Na Žebračce, kam zamíříme na startovní pivko a polévku …

2.4.2019 / Markéta Hroudová
Turistika · Bukovské vrchy - přes Pikuj a Bieszczady pěšky. Vandr kolem trojmezí Ukrajiny, Polska a Slovenska (2) / Fotogalerie k článku

Hřeben tady utvořil oblouk a i cesta se na chvíli stočila jakoby zpátky a vyšla z lesa, takže jsme najednou měli nádherný pohled na celou hřebenovku Bukovské poloniny. Před nějakou dobou tady asi hořelo, stromy byly ohořelé …

28.3.2019 / Dominik Novotný
Turistika · Jarní padesátka přes Úsovskou vrchovinu. Túra na Brníčko, Trlinu a moravský Blaník

Jarní období roku začalo, a právě to se nedá zpečetit ničím jiným než nějakou túrou v přírodě. Vzhledem k velmi příznivým předpovědím na víkend jsem již v průběhu týdne v hlavě vymýšlel, kudy bych se mohl …

27.3.2019 / Michael Svoboda
Turistika · Víkend na Považském Inovci - túra přes Gajdu na Marhát a Topolčanský hrad

Považský Inovec nepatří k příliš navštěvovaným pohořím na Slovensku a to je přesně to, co já osobně na horách vyhledávám. Dnes vám tu popíšu pěkný dvoudenní výšlap v jižní části tohoto pohoří, který jsme absol …

19.3.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Túra na Velký Javorník. Lašskou bránou v předjaří - z Veřovic kolem pramene Jičínky do Frenštátu pod Radhoštěm / Fotogalerie k článku

Západní okraj Moravskoslezských Beskyd zvaný Veřovické vrchy je vhodným cílem túr a procházek i v předjaří. Sníh rychle taje a objevují se první poslové jara - sněženky, petrklíče, babočky či žluťásci. Bylo by škoda …

18.3.2019 / Ubytování
Přístřešel Přístřešek u pramene Jičínky, další z bivaků v Moravskoslezských Beskydech

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

Vrcholové foto, sestup na chatu, hrachová polévka. A pak již jen asi 7kilometrový přesun k motorestu Skřítek přes sedlo Skřítek (870 m), kdy cestou děláme jen krátkou zastávku u altánku na rozcestí s cyklotrasou pod Černými kameny a u pramene říčky Oskava, která se po asi 50kilometrové pouti vlévá nedaleko Olomouce do řeky Morava.

Na Skřítku dostává Michalka za odměnu nanuk, o kterém básní od včerejšího odpoledne, a něco k pití. Asi 33kilometrový špacír v Hanušovické vrchovině se tak definitivně uzavřel. Jedna cesta tak sice skončila, ale nezoufáme. Brzy nás totiž čeká další vícedenní putování.

Hřebenovka Bílý kámen (Jesenický Vlk, 27.04.2019, 12:48 )
Od doby kdy mi tuto hřebenovku doporučil jeden kamarád tramp z Bruntálu, tak vždy chodím na Rabštejn touto trasou..odměna je klid a daléké nadhledy...ted už i s dětma.
Děkuji za inspiraci. (Dominik Novotný, 24.04.2019, 18:50 )
Parádní kopce pro parádní výlet. Zaujal mě hlavně hřeben kolem Černých kamenů, kam se asi nejspíše brzy vydám. Opuštěná místa člověka jako jsem já vždy nějakým způsobem lákají.