Poslední aktualizace: 28.1.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Pohoří Velebit, horský trek v Chorvatsku

Pohoří Velebit, horský trek v Chorvatsku

Trek pohořím Velebit v Chorvatsku jsme si opravdu užili, túra po Premužićově stezce

16.11.2018 | Jan Schejbal

Už je to nějaký ten pátek, co jsme společně s kolegy z práce podnikli jednu výpravnou, přesto však pohodovou a nanejvýš zábavnou cestu za krásami chorvatských hor. Do našeho hledáčku se dostalo pohoří Velebit. Mnozí z nás už Velebit s jeho nejvyšší horou Vaganski vrh navštívili, pro mne to ale byla premiéra. Jak to všechno dopadlo?

Za krásami Chorvatska

Součástí pohoří Velebit jsou rovnou dva národní parky - Národní park Severní Velebit a Národní park Paklenica. Velebit je také sám o sobě od roku 1978 začleněn organizací UNESCO do světové biosférické sítě. To by bylo, abych se sem nepodíval také já - coby zkušený dobrodruh a milovník nejrůznějších trekových výzev.

Velebit

Naše cesta začínala v přímořské obci a skromné vesnici Sveti Jure, která byla dřív pojmenovaná jako Jurjevo. Právě odtud vede místní, poměrně udržovaná silnice, kterou můžete projet i za pomocí automobilu.

Z vesničky jsme se po silnici dostali až na hlavní hřeben do sedla Oltari, které je umístěno v nadmořské výšce 1 018 m. Tady jsme si všimli silnice, která místní silničku spojuje s trasami z vnitrozemí. My ale pokračovali dále. Dostali jsme se na další vrchol. Tentokrát šlo o kopec Zavižan, který najdete v bezprostřední blízkosti chaty Planinarski dom na Zavižanu.

Pokud si chcete odpočinout, máte pro odpočinek ideální podmínky. My ale neměli na odpočinek pomyšlení, a proto jsme se vydali na průzkum zdejší botanické zahrady, kterou najdeme asi patnáct minut cesty od chaty Zavižan v údolí Modrić, pod Velkým Zavižanem.

Nejkrásnější úsek cesty rovnou před námi

A pak už nás - zkušené cestovatele - čekal vůbec ten nejzajímavější a nejkrásnější úsek cesty. Vydali jsme se na Premužićovu stezku, která je v celé své kráse dlouhá neuvěřitelných 50 kilometrů. Vybudovali ji tady ve 30. letech minulého století a dodnes představuje významnou tepnu při výstupu na samotný nejvyšší vrchol pohoří Velebit.

Podél stezky jsme si všimli vzácných rostlin a endemitů, se kterými jsme se mohli setkat jenom tady. Během výstupu stezkou jsme zahlédli Kvarnerský záliv s jeho ostrovy Ráb, Sveti Grgur, Goli, Krk, Cres a Lošinj.

Paklenica

Poté naše cesty vedly k sedlu Veliki Alan (1 412 m) s turistickou chatou. Tady se stezka dostává do středního Velebitu, kde už je přeci jen fauny tak nějak poskrovnu. Stezka, byť sebevíc zajímavější a krásnější, se ale blíží ke svému závěru.

Horské středisko Baške Oštarije, rozkládající se na nejvyšším bodě silnice z přímořského Karlobagu do vnitrozemského Gospiće, ale naším cílem nebylo. Pokračovali jsme totiž jižním směrem po hřebeni tzv. Velebitskou vysokohorskou stezkou (Velebeitski planinarski put), kde se nám naskytl pohled na soutěsku Velka Paklenica se stejnojmenným národním parkem.

První, ale určitě ne poslední trek

Protože jsme si během naší cesty chtěli užít nejen hor, ale také koupání v průzračném moři, rozhodli jsme se pro návštěvu Karlobagu a Zadaru a absolvovali jsme i jeden lodní výlet na ostrov Rab , který nás uchvátil svou nedotčenou přírodou a přítomností mnohých robinsonád, ve kterých si budete připadat opravdu jako v ráji. Tady naše cesta končila. Věřím ale, že byť byla pro mne první, rozhodně nebyla poslední.

Jednoducho - paráda. (Borek, 17.11.2018, 19:07 )
Tak čo dodať.

Další túry v chorvatských horách, může vás zajímat

Venušina sopka Úplňky Chata Vyškovec Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Brankovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Nimbostratus Softshell

7.11.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Pekelné Štiavnické vrchy; putování po vyhlídkách, jezerech, památkách a vrcholech sopečného pohoří / Fotogalerie k článku

Rozkaz zněl jasně: nízké kopce a hlavně dostatek "záchytných" bodů. A protože jsem letos na jaře a opět …

6.11.2018 / Tomáš Osinek
Outdoor vybavení · Digitální fotoaparát na výlety. Jaký vybrat, aby s vámi udržel krok a nevzdal to už pod kopcem?

Hledáte nový digitální fotoaparát, který můžete brát s sebou na všechny výšlapy? Nejlepší volbou …

5.11.2018 / Jiří Fiedler
Trek · Siněvirský národní park a západní Horhany, Ukrajina 2018 turisticky

Po loňských zkušenostech z Černé Hory jsme se rozhodli vyrazit na vandr opět dál než na Slovensko …

5.11.2018 / Ubytování
Útulna Krömerova bouda, luxusní útulna v Jizerských horách

Krömerova bouda zvaná také Kröme …

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Bohumír Bouška
Naše vrcholy · Šumava, hora Milec s vyhlídkou Liebeshöhe - tip na výlet v Železnorudské hornatině

Železnorudská hornatina nabízí mnoho zajímavých míst, ke kterým jistě patří i hora Milec …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

31.10.2018 / Ubytování
Bouda na hoře Jizera, tip na bivak na druhé nejvyšší hoře Jizerských hor

Těsně pod vrcholem Jizery, druhé …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temnosmrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …

23.10.2018 / Miroslav Hřeben
Trek · Trek přes Fagaraš (2): Proč to dělat pomalu, když to jde rychle

Teplá večeře, pár piv a normální postel dodaly tělu přeci jenom trochu více síly než noc strávená někde v …