Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Vaganski vrh na Velebitu

Výstup na Vaganski vrh na Velebitu

Výstup na nejvyšší horu v pohoří Velebit

28.4.2015 | Jan Schejbal

Patříte k lidem, kterým nic neříká tuctové lenošení na jadranských plážích a představa dovolené strávené u bazénu popíjením chlazených drinků je pro vás nepřijatelná? Velebit Přijímáte s nadšením výzvy, rádi se přibližujete svým limitům a láká vás drsná příroda?

Pokud tyto předpoklady splňujete a jste ve výborné fyzické kondici, pak pro vás máme tip na výšlap v chorvatském Velebitu. Vaganski vrh - nejvyšší vrchol tohoto pohoří, najdeme v jeho jižní části a nyní si přiblížíme cestu na samotný vrchol.

Jen pro zdatné a zkušené

Jak jsme již úvodem naznačili, nebude se jednat o žádnou procházku růžovým sadem. Připravte se na náročný, mnoha hodinový výstup, který na jeden záběr zvládnou za jediný den jen nejzdatnější jedinci.

Čtěte také: Pohoří Rilič, výlet na horu Sutvid se může změnit na blízké setkání s…

Na Vaganski vrh se lze dostat také v rámci hřebenového přechodu mezi Velkou a Malou Paklenicou anebo přímo od horské chaty Dom Paklenica. My si však popíšeme výstup přes soutěsku Mala Paklenica na vrchol a zpět přes kaňon Velika Paklenica, což je úmorná, ale o to více hodnotná trasa.

Výchozí bod Starigrad

Naše pouť začíná v hlavním přímořském centru Starigrad-Paklenica vzdáleného 3 km do osady Seline. V ní snadno nalezneme kostel, od kterého se po nenápadné silnici vydáme k zapadlé osadě. Z ní už budeme pokračovat po značené trase vstříc soutěsce Mala Paklenica.

Velebit

Připravte se na to, že v jednom místě budete muset šplhat po hladké skále jen za pomoci ocelového lanka a železného stupu. Na oplátku se vám naskytne nevšední pohled na úzkou soutěsku lemovanou až 400 m vysokými skalními stěnami. Za ní je značená část stezky ukončena a vy pokračujete k vršku Sveti Jakob. Lesním porostem borovic se vydáte k vrchu Veliko Močilo, jež je jedním z největších přírodních napajedel zvěře v oblasti.

Z výškového tábora až na vrchol

Po prudším stoupání k rozcestí následuje cesta k horské chatě Ivine Vodice. Tato chata je jediná v okolí a v minulosti sloužila chorvatské vojenské posádce. V ní nalezne útočiště až 12 nocležníků a je vybavena také kuchyňkou s nádobím. Jakmile dojdete ke křižovatce značených cest, krajina z nenadání dostane úplně jiný ráz. Pěšinu lemují kosodřeviny, teplota je o poznání nižší a vítr naopak silnější.

Podíváte-li se cestou do mapy, budete pod Vrcholem Malovan, který je dalším orientačním bodem trasy, očekávat jezera. Ty se však naplní jen při jarním tání sněhu a vy je pravděpodobně identifikujete jen podle slehlé trávy uprostřed horské kleče.

Dále pokračujete po hřebeni a po zdolání závěrečného stoupání se ocitnete na vrcholu své cesty, ve výšce 1 758 m n. m. Tento vrchol je vcelku plochý a nenápadný a poznáte jej podle malinké kamenné mohyly a orientačního sloupku.

Strmá cesta zpět jen pro odvážné

Pokud se nebudete chtít vracet po stejné trase zpět, berte na vědomí, že budete muset jít po neznačené stezce, prodrat se nízkým porostem a pak opatrně scházet strmým klesáním až na okraj suťové kotliny.

Rovněž zvažte riziko, které sebou nese minulost oblasti, v podobě nenalezených min. Chorvatsko sice vynaložilo mnoho prostředků, aby oblast byla pro turisty bezpečná, ale mimo značené stezky jdete na vlastní riziko. Cestou byste měli narazit na místní horaly, kteří by vás mohli nasměrovat k turistické chatě Dom Paklenica. Jedná se o frekventovaný turistický uzel ve výšce 550 m n. m.

Velebit

Odtud je možné vydat se do jeskyně Manita peč či k vodopádu v kaňonu Velika Paklenica. Ovšem po předchozím pochodu na to už nebudete mít s největší pravděpodobností ani pomyšlení. Výchozí bod vaší výpravy - Starigrad, už je nedaleko za osadou Marsovići.

Jak se na túru připravit

Rozhodně přípravu nepodceňte. Na cestu se vydejte velmi brzo ráno. Cesta ze Starigradu na Vaganski vrh může trvat 8 až 9 hodin. Další 4 hodiny sestup přes Dom Paklenica zpět do Starigradu. Bez objemných zásob tekutin, alespoň 4 litry na osobu, cestu vůbec neriskujte.

Určitě si vezměte oblečení jak pro náročný výšlap v úmorném vedru, tak pro hřebenový pochod v chladivém větru a něco nepromokavého. Kvalitní obuv je základem, neboť obzvláště zpáteční sestup bude velice náročný na klouby, vydáte-li se jinou než značenou stezkou. Nezapomeňte ani na lékárničku, v této chráněné krajinné oblasti lze snadno narazit na jedovatou zmiji růžkatou.

Vaganski vrh v pohoří Velebit, turistická mapa

+ Velebit (1), Výstup na Veliki Zavižan, Chorvatsko
+ Vystoupejte s námi na Vojak, nejvyšší horu pohoří Učka
+ Chorvatská pobřežní hřebenová transverzála
+ Chorvatské hory (2), turistika v okolí Crikvenice
+ Velebit: Výstup na Veliki Vitrenik, Chorvatsko
+ Malá a Velká Paklenica: "Odpočinková" túra z Malé do Velké Paklenice, turistika v Chorvatsku
+ Počasí v Chorvatsku online, Chorvatsko - základní informace, ambasáda ČR
+ Kempy v Chorvatsku, seznam chorvatských kempů; kontakty, provozní doba
+ Hvar, lezení nejen nad mořem; Chorvatsko
+ Od mora do lona hôr bicyklom, Chorvátsko

Hory Julské Alpy (2), přechod Julských Alp
Hory Výstup na Dom, aklimatizace na Allalinhorn a Weissmies
Hory Přední skála; skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (3)
Hory Höhenweg Sengsengebirge (1), rakouská hřebenovka Sengsengebirge
Prášilské jezero Vysoké Tatry, ubytování Majláthova chata Hrad Helfštýn Krušné hory Zbojnícka chata Lesní bouda Kvarky Bouzov Balcarka Beckov Maroko Punkevní jeskyně Polárka Vartovka Wildspitze Štiavnické vrchy Cirrus Hrad Gýmeš Slunce Batohy Praděd
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…