Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má

Trasa: Turbopřechod hor v okolí Považské Bystrice

aneb vážíme si Pováží

8.8.2011 | Radomír Hruška

Máme málo času, ale přesto se nám podaří domluvit krátký čundr v blízkosti českých hranic. Bylo to koncem loňského podzimu, rána byla mokrá a studená, stromy barevné a les voňavý spadaným listím. V plánu bylo několik geologických rarit mezi městy Púchov a Považská Bystrica a pak část hřebenovky Súlovských skal.

Gotická brána

Původně nás mělo být šest, pak pět a nakonec sedíme dva (já a Michal) v autě a uháníme směr Púchov, kde vyzvedneme další dva (Peťo a Moriss), kteří přicestovali vlakem.

V Púchově se ukáže jako velký problém najít hospodu, ale nakonec slavíme úspěch v jedné pizzerii. Poté se přesunujeme přes čtvrť Nové Nosice a kempujeme na provlhlé louce za vesnicí.

Po ránu je slunečno, ale vlhko. Prozatím neznačenou asfaltkou kráčíme podél železniční trati do Nosic. Projdeme podchodem pod tratí a po půl kilometru narazíme na modrou turistickou značku a dál půjdeme po ní.

Po chvilce vystoupáme na hráz vodní nádrže Nosice. Kluci jsou v úžasu, přecházíme hráz a divoce fotíme technické dílo, které zkrotilo divoký Váh. Přehrada se dříve jmenovala Priehrada mládeže, je vybudovaná v letech 1949 - 1957 a slouží jako ochrana před povodněmi. Výška hráze je 36 metrů, hloubka vody na druhé straně hráze až 18 metrů. Na ploše 5,7 kilometru čtverečních je zadržováno až 36 milionů m3 vody.

Nejmladší slovenské lázně

Přecházíme téměř 500 metrů dlouhou hráz a posloucháme vlaky, jejichž rachot se nese od železnice po hladině. Na druhé straně přicházíme do výběžku pohoří Javorníky, kde leží lázně Nimnica, které jsou nejmladší lázně na Slovensku.

Výhled z Holíše na Klapy a přehradu

První zmínka o obci je už z počátku 15. století, ale léčebný pramen byl objeven až roku 1953 při hloubení základů hráze. Dělníky překvapila slaná voda a brzy se objevily léčebné účinky. Stavitelé hráze se nakonec rozhodli pramen zakomponovat do svého projektu a využít přehradu i k rekreaci. Lázně byly otevřené roku 1959.

První kopec

My se proplétáme skrz pavučinu cestiček a u pramene se osvěžujeme léčivou vodou. Někteří z nás si léčí kocovinu z včerejší oslavy setkání v Púchově, ale nakonec opět nahazujeme batohy a začínáme po modré stoupat na první kopec Holíš (Holíše).

Súlovské vrchy, mapa

Nejprve jdeme mírně do kopce do sedla s Božími muky, poté se noříme do křovin a brzy začínají první skalky. Poměrně strmým a trochu skalnatým terénem dosahujeme 533 metrů vysoký kopec, ze kterého se otevírá jeden z nejkrásnějších výhledů ve slovenské části Javorníků.

Na západě se táhnou Bílé Karpaty, na sever je zřetelně vidět hlavní hřeben Javorníků, jižním směrem leží spletité Strážovské vrchy a na východ se tyčí Manín. Přímo pod námi je pak nádherný výhled na Nosickou přehradu a za ní se tyčí dominantní a skalnatý vrchol Klapy, kam vedou naše další kroky.

Upohlav a Udiča

Nejprve ale klesáme skalnatým terénem do lesa, kde je až neuvěřitelně strmý svah, takže část sjíždíme doslova po zadku. Brzy jsme v sedle pod Holíšem a dál jdeme po loukách k nejbližší křižovatce turistických tras, kde se dáme po žluté doprava (modrá turistická značka vede dál ke hřebeni Javorníků až na Portáš). My procházíme malebnou vesničkou Upohlav a poté ve větší dědině Udiča si dáváme i jídlo v hospodě.

Klapy

Peťo zde opět málem zapomene foťák a pak vyrážíme na náročné stoupání na Klapy. Tento vrchol odtud vypadá jako miniatura Kriváně, no a dá se říct, že má i něco z jeho náročnosti. Strmě a zdlouhavě stoupáme nejprve po lesní cestě, pak skalnatou Velký Manín pěšinou po ostrém hřebeni a po dlouhé době konečně dosahujeme vyhlídkového místa. Vrchol je tvořen vícezrnným vápencovým slepencem, je chráněn přírodní rezervací a je dominantou celému okolí. Z vrcholu je omezený výhled směrem v Považské Bystrici a na její dlouhý dálniční most přes celé město.

Klesneme z vrcholu do sedla Klapy a dáme se po modré značce doprava k Bystrici. Cesta je zdlouhavá, jdeme převážně lesem po kamenité lesní cestě, což je nepříjemné, ale horší je, že brzy nastupuje asfalt. V Považské Bystrici si dáváme pivko a k večeru se zvedáme a začínáme stoupat po žluté značce směrem k Velkému Manínu. Jde to špatně, jsme už docela unavení, nohy jsou ztuhlé a stoupání je utrpení. Za tmy přicházíme na louku Ondrejová pod Velkým Manínem, rychle vaříme a jdeme spát. Tento den jsme si dali opravdu do těla.

Velký Manín

Autobus zazděný v Manínské soutěsce

Ráno z Morisse vylezlo, že musí být druhý den ráno v práci. Rychle tedy balíme a začínáme strmě stoupat neznačenou pěšinou přímo na Velký Manín. Cesta je strmá, ale brzy se ukazují krasové jevy jako závrty a škrapy, takže máme co pozorovat.

Bohužel očekávaný výhled z nejvyššího vrcholu Súlovských vrchů se nekoná, takže se občerstvujeme vrcholovým pivem a hned jdeme zase dolů. Napojujeme se na žlutou značku a v mnoha serpentinách klesáme k Manínské tiesňavě. Tady se konečně ukazují nádherné výhledy na Pováží. Po cestě se osvěžujeme v zapáchajícím železitém prameni a brzy jsme na dně soutěsky.

Manínska tiesňava

Manínská tiesňava je úzká soutěska mezi kopci Malý a Velký Manín. Jde o nejužší soutěsku na Slovensku, která je průjezdná pro motorová vozidla. Je eldorádem pro horolezce, je krásná a bohužel plná aut. Procházíme tedy skrz a při čtení informací z tabulí naučné stezky riskujeme sražení autem. V nejužším místě sledujeme průjezd autubusu přes dřevěné pražce.

Pokračujeme po silnici skrz další soutěsku Kostolecká tiesňava, kde se nachází jeden z největších skalních převisů na Slovensku - známá jako "Střecha Slovenska". Soutěska je proražená antiklinála a střecha je právě její střed, který byl vyerodovaný do tohoto tvaru.

Vrchteplá, Súľov, Súľovský hrad

V blízké hospodě si dáváme oběd a následuje zdlouhavý přesun po silnici do Vrchteplé. Držíme se červené značky a stoupáme nádhernými loukami s krásnými výhledy do sedla nad vesnicí a poté lesem klesáme k Súlovu. Tento den musíme opravdu spěchat, chceme navštívit Hlbocký vodopád a Moriss musí do práce… Cestou se proto moc nezdržujeme, pod Súlovem pouze navštívíme altánek a dáme si krátkou pauzu.

Střecha Slovenska

Následuje strmý, ale krásný výstup po zelené značce přes Súlovský hrad. Pod ním se napojujeme na červenou značku a jdeme po krásné hřebenovce Súlovských skal (podrobně popsané v dalších článcích). Překonáme vrchol Brada a brzy dorazíme k rozcestí v sedle Roháč. Tady trochu spočineme a už se stáčíme po zelené značce do soutěsky k Hlbockému vodopádu.

Hlbocký vodopád

Pěšina v roklině je strašně zarostlá, připadám si jako v rumunských Karpatech v pohoří Capatinii, kde jsme už také podnikli trek. Přes údolí leží spousta popadaných stromů, začíná se stmívat a tak spěcháme dolů. Po čase se soutěska zužuje a my musíme kráčet téměř potokem. Znenadání musíme odbočit doleva do svahu a obcházíme nějaké skály, abychom se asi po 800 metrech vrátili k potoku. Už jsme pod vodopádem, ale chybí nám Peťo.

Asi půl hodiny na něj čekáme a v okamžiku, kdy se chceme vrátit, se Peter zjevuje u nás. Přiznal se, že nezaregistroval odbočku, šel dál soutěskou, nakonec se brodil potokem a lezl po skalách, kde dříve vedla zajištěná stezka. Poté se vrátil a odbočku objevil až na druhý pokus. Z toho plyne, že je nutné dobře sledovat značení.

Cesta přímo soutěskou kolem krásného vodopádu je schůdná pouze směrem nahoru (je ale zakázaná z důvodu ochrany přírody). Hlbocký vodopád má asi 10 metrů na výšku, takže sestup po skalách kolem něj je stejně poněkud nebezpečný.

Pod vodopádem se roklina rozšiřuje a my brzy jdeme po široké lesní cestě. U prvního domu ve vesnici Hlboké nad Váhom opouštíme značku a vydáváme se neznačenou pěšinou doleva do sedla, které překonáme a klesáme do vesnice Hrabové. Je odtud lepší spojení vlakem zpět k autu. V sedle nás zastihla už tma a sestup vede blátivou a nepříjemnou cestou.

Někde v Číně… Nádhera Súlovských skal Brada ze Súlovského hradu

Nejprve obejdeme zemědělské objekty, poté projdeme vesnicí a už za tmy přicházíme zničení k hospodě u cesty. Nemohli jsme vynechat. Dáme si pár piv, necháme si patřičně ztuhnout nohy a poté se dáváme doleva asi 500 metrů k železniční stanici Bytča. Těchto 500 metrů bylo zcela jistě nejnáročnějších z celé cesty.

Za dnešní den jsme si skutečně mákli, takové puchýře jsem neměl ani po několikatýdenním treku. Každopádně to byl jeden z nejlepších vandrů na Slovensku, prošli jsme krásnou a pestrou krajinou, potkali dobré lidi a užili si dost srandy, která na čundrech chybět nesmí! Zapomenutý kout Slovenska v místech, kde Váh proráží hory lze opravdu jen doporučit.