Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má

Itálie: Tessinské Alpy, vysokohorská turistika

Na skok v Tessinských Alpách

8.1.2010 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Tessinské Alpy se rozkládají na území Itálie, v oblasti Piemontu a Švýcarska, v kantonu Ticino. Jižní hranicí je jezero Lago Maggiore, se svými 212 km2 je v pohoří největší. Západní okraj je hranicí Italie a Švýcarska. Východní hranicí je řeka Ticino a na severu končí dolinami Valle Leventina a Val Bebretto.

Sedlo B.tta di Muino 1974 m.n.m.

Pohoří je poměrně hodně zaledněné a dělí se na několik skupin. V severní části je i nejvyšší hora Tessinských Alp, Basodino 3 274 m n.m. Na východě na tuto část navazuje nižší Cristallina. Na severovýchodě výšky jdou opět přes 3 000 m, nejvyšší Pizzo Campo Tencia má 3 072 m n. m. Masivy Maggi a Verzascas leží v jižní švýcarské části. Na území Itálie na západě je skupina Pioda di Crana, které již chybí velehorský charakter.

Val Vigezze

Viola biflora - violka dvoukvětá

Významné je údolí Val Vigezze, které protíná celé pohoří od východu na západ a jižně od něho je poslední skupina Lauresca, která je také územím národního parku Valgrande.

Turisté tuto část Alp zatím většinou vynechávají, i když se jedná o pohoří velmi krásné a navíc zde převládá slunečné počasí vlivem středozemního teplého podnebí. Najdeme tu mnoho jezer, kromě již jmenovaného třeba Lago di Vogorno, Lago del Sambuco a další. Z řek jsou nejvýznamnější Maggia, Melezza, Verzasca či Cannobino. Velmi zajímavá a poměrně druhově bohatá je zdejší flóra. Tolik stručné seznámení a jde se do hor.

Naše toulání po Itálii se blížilo ke konci, když jsme se rozhodli zkrátit si cestu domů údolím Val Vigezzo. Již začátek překonal očekávání a bylo jasné, že se zde zdržíme. Z několika nabídek jsme si vybrali dobře vybavený a levný kemp u vesničky Prestinone a plánovali, na kterou stranu vyrazit. Ráno, místo sluncem zalitého údolí, nás probudila průtrž mračen a tak jsme den věnovali výletu po okolních městech a sledovali šedočerná mračna, jak se trhají o špice hor nad údolím.

Obrat nastal další den a obloha plná hvězd dávala naději, že by to mohlo vyjít. Vystoupání o skoro tisíc výškových metrů jsme přenechali lanovce. Její délka je kolem 3 km a z výšky 880 m n. m. nás přepravila nad hranici lesů. Piana di Vigezzo je konečná s výškou 1 706 m n. m. a kromě stanice je zde několik domů a hostinec. Překvapením byla cena tam a zpět, za pouhých 10 EUR. Kabina byla poloprázdná, kromě nás jeli nahoru dva pastevci, jejich pes a starší muž s dlouhou holí.

Zobrazit místo Tessinské Alpy na větší mapě

Lago di Muino a Cima Trubbio

Stojíme na cestě obklopeni ze všech světových stran horami, na kterých se ještě bělá sníh. Vycházíme k jezeru Lago di Muino. Kolem nás všechno kvete a cesta pomalu stoupá po svahu hory Cima Trubbio (2 086 m n. m.). Nekonečné koberce pěnišníků barví okolní svahy do červené. Jmenovat jen kvetoucí druhy by zabralo hodně místa. Mochna zlatá vyniká zářivě žlutou, pozadu nezůstávají jestřábníky a štírovníky. Trochu skromnější violka dvoukvětá obsadila každé vlhčí místečko.

Tessinské Alpy, Cima Trubbio 2 064 m Tessinské Alpy na jih od údolí Val Vigezzo Tessinské Alpy, Cima Alta 2082 m

Masožravé tučnice tady kvetou modře

S přibývající výškou přibývá i barev. Tajemné masožravé tučnice tady kvetou modře. Několik druhů růžových primulí se choulí ve skulinách skal a svoji nádheru rozložila na kamenech silenka bezlodyžná. Dosahujeme sedla B.tta di Muino (1 974 m n. m.) a batohy jdou na zem. Na západ vidíme několik špic s nejvyšší M. Loccia di Paver (2 127 m n. m.). Na východě trůní Cima del Samsone (2 086 m n. m.) a na severu nekonečnému pásu vévodí celá v bílém Monte Rosa (4 634 m n. m.).

Cima Alta

Hory jižním směrem jsou poněkud nižší a méně ostré a přesně určujeme M. Bassettu (1 672 m n.m.), ostatní jen hádáme. V údolí za sedlem je menší sněhové pole. Vládnou zde opět pěnišníky a květena se hodně proměnila. Modré hořce, fialové dřípatky a u tajícího sněhu stovky šafránů. Za sněhem cesta opět mírně stoupá. Žluté kuklíky a vzácná bělokvětá forma hořce nás zpomaluje, ale to je již před námi opuštěná salaš a pod svahem Cima Alta (2 064 m n. m.) se třpytí voda jezera.

Silene acaulis - silenka bezlodyžná Tessinské Alpy, svah s pěnišníky

Celkem jsou tři a z prvního se řítí do údolí větší potok. Vůbec jsme nikoho nepotkali a kromě stáda kraviček vysoko na svahu a několika motýlů nikde nic. Přes vrcholky se protahuje několik mračen a tak je čas na zpáteční cestu. K našemu údivu potkáváme na sněhovém poli školní výlet a za hodinku již popíjíme kávu, jako jediní hosté v hospodě u lanovky. Nu a lanovkou sjíždíme sami.

Tessinské Alpy, pohled k severu v pozadí M. Rosa 4 634 m n.m. Lotus sp.- štírovní Tessinské Alpy, údolí pod jezery

Je večer, v hospůdce kempu rozebíráme nad sklenkou červeného vydařený den a posloucháme šumění deště. Myslím, že jsme objevili dobře přístupné pohoří s mnoha nádhernými kouty a bezvadnými hostiteli. Italové jsou zkrátka fajn a to nejen v horách, snad se s jejich někdy až přílišnou ochotou budeme setkávat, pokud zdraví dovolí, i nadále.

Info

Ještě zbývá několik poznatků, bez kterých to v horách nejde. Značení je výborné a nelze jej přehlédnout, údaje jsou uváděny v hodinách. Cesty až na nějaké výmoly jsou udržované. K výletům nám stačily mapky, které jsou všude k dispozici zdarma a oblast Piemontu za poznání stojí. Silnice jsou velmi dobré, ale v horách trochu užší s mnoha zatáčkami. Nocovali jsme pouze v kempech a ty jsou dobře vybavené. Pizza a vínko nepotřebují reklamu a tak ještě jednou: nashledanou krásná Itálie.

Kuk Geografické rekordy České republiky
Hory Vysoký kámen (773 m) - nejzápadnější skalní vyhlídka Krušných hor
Sahara Přírodní a kulturní zajímavosti Maroka (3)