Poslední aktualizace: 30.3.2023 , svátek má

Túra na Gerlachovský štít na Slovensku

Výstup na nejvyšší horu Slovenska - tatranský dotek

30.6.2015 | Leoš Bařina

V loňském jsem se prošel po Lysé a Sněžce a tak mě to uchvátilo, že jsem si pohrál s myšlenkou, jaký by to byl pohled z výšky 2 655 m na ostatní brášky a sestřičky Gerlachu. Začal jsem zjišťovat co nejvíc informací a koncem roku byl přesvědčený, že do toho půjdu naplno. Osobní přesvědčení bylo shodit několik přebytečných kilogramů, abych zbytečně netáhl batoh navíc.

Vrchol Gerlachu

Díky hnusné únorové chřipce, kdy jsem za týden sundal pět kilo, pevně jsem se rozhodl pokračovat v trendu a ještě nějaký kilo odhodit. Změnil jsem stravu a skutečně až do dne výstupu měl o osm kileček méně než na začátku. Byl to první a nejdůležitější krok, abych v březnu podal na foru outdooru inzerát se záměrem dobýt nejvyšší horu Slovenska.

Zrození expedice

Na můj inzerát se ozval Jarda (neboj top secret) a začali jsme rozebírat mou myšlenku. Tento zkušený lezec původně chtěl jít s námi, ale termínově jsme se bohužel nesešli. Ovšem (a za to jsem nesmírně vděčný) pokračovali jsme v diskuzi a jeho nemálo rad mi hodně pomohlo se alespoň teoreticky připravit.

Čtěte také: Ceník tatranských túr s horskými vůdci - Gerlachovský štít, Vysoká aj.

Oficiálním druhým členem se stal Luboš, který reagoval jen pár dnů na moje laso. Do té doby absolvoval několik tatranských hřebenovek. Od té chvíle začala fyzická příprava včetně organizace celé akce.

Horský vůdce

Tak tady to byl tvrdý oříšek. Začal jsem vyhledávat a oslovovat zejména české horolezce, protože (nechci se dotknout slovenských chlapců ze spolku) jsem nenašel příznivé reference na spolok vodcov a hodně lidí mě od nich odrazovalo. Neměl jsem zkušenost v tomhle směru a proto jsem brouzdal po Česku.

Kdy už se mi rýsovala konkrétní představa s kým bych se do tohoto výšlapu pustil, zaujaly mě stránky horského vůdce Juraje z Bratislavy. Z naší komunikace jsem vycítil, že to může být ta správná sázka. Nikam mě netlačil, spoustu rad a typů na ubytování mě přesvědčilo, že tento bezva kluk nás může vytáhnout až na vrchol.

Holka z Vysočiny

Byl již květen, příprava v plném proudu. S Lubošem, který je z Havířova, jsme si osobně potvrdili naší myšlenku a hlavně byli seřízení na stejný převodový stupeň túry. Vše směřovalo ke tříčlenné miniexpedici včetně Juraje, když se mi ozvala holčina z Třebíče, že by se k chtěla přidat.

Výstup z Velické doliny

Abych se přiznal, a později jsem to i Alči řekl, moc se mi sestavu nechtělo měnit. Přesto jsme se sešli a po dohodě s Lubošem jsme se rozhodli tuto děvčicu vzít pod svá křídla. No měla odvahu…

Ubytování

Téměř dva měsíce dopředu jsme se domluvili, že první noc strávíme na Sliezskom dome (69 E) v turistické třídě a druhou noc v krásném apartmánu Familia Smokovec (53 E). Sliezsky dom nám poskytl startovací výstřel a skvělou kuchyni včetně příjemné obysluhy. Famila Smokovec za přijatelné peníze zase komfortní vybavení po zdrujícím dni.

Cesta

Bylo 24. června a Audi zařechtala směr Mikulov - Tatranská Polianka. Po české vrchovině jsem se v Novém Městě nad Váhem napojil na D1. Při míjení Čachtického hradu jsem si vzpomněl na Elizabeth a její apetit. Do Žiliny běželo vše jako po másle. Ovšem úsek do Ružomberku kazí trošku dojem do jinak nesrovnatelného rozdílu české a slovenské D1.

Cesta na Gerlach

Bílé Karpaty a Tatry vám hodně zpříjemní cestu ke sjezdu na Štolu, 9 km od Popradu. Cesta do Tatranské Polianky vám poskytne neskutečné panorama včetně toho fešáka, který budí respekt už z auta. Bohužel nás přivítalo deštivé počasí. Po vyzvednutí Luboše z vlakové stanice jsme si zavolali k povolení cesty ke Sliezkemu domu. Máme čekat 20 min na auta co jedou dolů.

Po 25 minutách se rozhoduji vjet na lesní cestu s vědomím, že se však v nejhorším někde vyhneme. No jo, ale kde… Projíždíme úzkou cestou, po které se prochází skupinky turistů s holemi i bez nich. Konečně zastavujeme na parkovišti hotelu. Vítá nás úžasné Velické pleso s nádherným vodopádem a teplotou vzduchu kolem nuly. Prostě paráda.

Po únavné cestě domlouváme vířivku s pivkem a debatujeme co vzít na sebe. Ač mě Luboš přesvědčuje, že se zapotíme, volím vzhledem k teplotě a větru softshellové kalhoty s podšívkou, termo triko krátké, dlouhé, mikinu a bundu odolnou větru.

Výstup - Sliezsky dom

Čas 4:30 ukazuje řinčící budík. V noci jsem se nevyspal. Do okénka pokoje celou noc bubnoval vichr a já uvažoval, zda to celé byl dobrý nápad. Jestli to neotočit. Zima, vichr… první pochybnosti. Snídaně je v mém případě velkým otazníkem, protože můj zažívací trakt při ranních cestách je nespolehlivý. Takže vynechávám a jak se později ukáže, je to chyba , která mě mohla stát všechno.

Cesta na Gerlach

V 5 h se poprvé setkávám s Jurajem. Nejdříve se míjíme, fotky opět zkreslují. Vzhledem k tomu, že na recepci ještě nikdo jiný není, odhodlám se ho pozdravit. Jeho ahoj naznačuje toho správného člověka, kterého jsem hledal. Pár prvních rad a vyrážíme za naším cílem.

Velická próba

Od hotelu si v ranním tempu šlapeme po chodníčku kolem Velického plesa. U rozcestí potom obcházíme Velický vodopád. Tady nás předběhly dvě skupinky trénovanějších lezců. Juraj nás uklidňuje, že nikam nespěchá a je tu pro nás a naše tempo.

Asi za hodinku (neorientuji se časem) jsme na úpatí Velické próby. Dohnali jsme jednu skupinku, která končí navazování. Naše první zkušenost se sedákem a lanem způsobuje, že se nemotorně navlékám do sedáku, do kterého mi musí nakonec pomoct Juraj. Ještě menší potíž mám s helmou, ztratil se mi připínák. Juraj ho pohotově nahradil karabinou.

Juraj na nás koukl a určil pořadí já, Alča a poslední Luboš. Z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny si celou dobu v hlavě přehrávám větu: na traverzu jde poslední vždy ten nejlepší. Tak si na chvíli odpovím, že to asi nebudu. V průběhu výstupu si, ale odpověď najdu…

Cesta na Gerlach

A jde se vzhůru. Stěna asi 15 metrů nám poprvé dává zabrat a já v tu chvíli přemýšlím, že jestli to půjde tak celých 7 - 8 h tak to nedám. Lano se mi celou dobu motá zleva doprava a zpátky. Chvíli jsem rychlý a táhnu i Alču, chvíli zase jsem pomalý a Juraj mě šponuje lano.

Jsme nad stěnou a první funění. Další pasáž do sedélka je pro mě přijatelná a stihnu vyfotit kamzíky na protější skále. Nálada je dobrá i vzhledem ke sluníčku… Těsně u přechodu do Gerlachovského kotle (ten ještě nevidím, jsem asi tři metry pod převisem) pronáším větu pana Komárka: Je tu ale krásně… V tu chvíli je vše ještě v pohodě a já si dávám náplast na první bolístku rozřízlého prstu. První sousto ovesné tyčky.

Ve Velické próbě nás stihla předběhnout ještě skupinka z Polska, což nás nikterak nerozhodilo. Naopak, máme klid. Nikdo před námi, ani za námi.

Gerlachovský kotel, Kotlový štít

Z vrcholku Velické próby sestupujeme po ještě chodníčku, který se pomalu ztrácí. Traverzujeme stěnami, střídají se horolezecké pasáže s úseky, kde jdeme klasickou chůzí, nahoru dolů až ke Štrbině Kotlového štítu. Ještě v klidu docházíme na Kotlový štít a poprvé na nás zamává Gerlach. Zdá se být kousek, ale ještě nevím, že nás čeká hodně velká dřina. Dáváme si pauzu a já si podruhé kousnu (teprve) do ovesné tyčinky. Tekutiny nevynechávám.

Vrchol vrcholů

Hora začíná být čím dál složitější, skalnaté exponované úseky… traverzujeme. Musíme si pomáhat rukama a nohy hledají vhodné nášlapné body, které mě udrží. Vše je složitější, protože v této době je místy sníh a kameny jsou namrzlé. Při jednom menším schodku mě boty neudrží a sjedu po namrzlé skále asi metr, při čemž brzdím rukama.

Vrchol Gerlachu na dohled

Podaří se mi zastavit ve výklenku za cenu podrané pravé ruky. Jsem rád, že nevisím. Je to o trpělivosti a opatrnosti. Na Alču doléhá při jednom traverzování krize. Je menší postavy a má problémy s došlapováním. Těch 10 - 15 centimetrů ji chybí. První psychicky náročná pasáž.

Dostáváme časový skluz. Přesto předbíháme Poláky, kteří mají problémy. Počasí je zatím bezva. Přecházíme nad Batizovskou dolinou, obcházíme skalní pilíře, sestupujeme úzkými namrzlými štěrbinami. Konečně jsme na úpatí finálového stoupání k vrcholu.

Juraj zvýšil tempo a na mě doléhá chybějící obsah energie v podobě stravy. Jedna celá tyčinka je do této chvíle hodně málo. Dochází mi síly a i díky pomalejšímu tempu jsem schopen ještě lézt. Koukat kamkoliv jinam než před sebe mi dělá problém.

Je to neuvěřitelné, ale po čtyř a půl hodině jsme na vrcholu. Je mi špatně, točí se mi hlava, vrávorám, ale jsem šťastný i když to z fotek nevypadá. Počasí ještě chvíli drží, takže se kocháme. Je to fantazie. Odměna za trpělivost a odhodlání. Křičím VIKTORIA!!!!!!

Batizovská próba

Kolegové mi děkují za načasování termínu… no je to o štěstí a my ho máme. Fotky, zápis do knihy a 15minutová pauza s přípitkem slivovice, kterou jsem tam vytáhl sebou. Odpočívám, lepím rány od zmrzlých kamenů a dostávám do sebe celou energy tyčku, kterou jsem si šetřil… i když pozdě, postaví mě zase na nohy.

Juraj říká, že dolů je to jednodušší… asi nás chtěl povzbudit. Já ho podporuji s teorií z článků. Přesto mi vrtá v hlavě odpověď Juraje, že nás čeká 4hodinový sešup dolů. Za tím musí něco být. A ono taky bylo.

Batizovský žlab - sešup

Sestupujeme po asi 4metrovém řetězu a docela nás to baví sjíždět po zadnicích. V tu chvíli netušíme, že si tento způsob oblíbíme natolik, že skoro prošoupeme kalhoty. Nekonečná cesta dolů po kamení, naštěstí ne už namrzlých, ale za to se zapřenými dlaněmi. Zápěstí dostává zabrat. Chvílemi si připadám jako gymnasta. Svah je ovšem hodně strmý a na zadku jsme snad pořád.

Sněhová pole

První sněhové políčko mě ještě tak neděsí. Přicházíme ke strmé hraně a Juraj dává pauzu. Sedám si, spolknu kousek tyčinky a rozhlížím se. Zjišťuji, že za hranou nic není. Najednou přijde to, co do teď jsem myšlenkou ani nezavadil… není tu cesta. Slaňovat? To snad ne.

Hlavou mi poprvé blikne, že tohle nemusí dopadnout dobře. Moje váhová kategorie vzhledem k tomu, že jsem třetí na laně a hned pod Jurajem může zachránit Alču s Lubošem, ale v mém případě uklouznutí může způsobit fatální strhnutí všech ostaních.

Pocit štěstí ze zdolání vrcholu střídá strach o život. Tady u té hrany a nejblíže u hranice mého chápání. Juraj mě probouzí, že jdeme na kramle. Luboš a Alča už tam jsou. Vůdce mi vysvětluje, abych na poslední kramli v první půli zajistil karabinu. Drž se kramle, skoby nebo skály. Vždy je něco k zachycení.

Super. Neodvážím se kouknout kde ta poslední kramle je a přemýšlím jak se vůbec na ně dostanu. Sešup dolů je děsivý. Naštěstí samotná činnost nohou mě zapojí natolik se soustředit kam šlápnu, že myšlenky jsou pryč. Alča má problém v mrtvém bodě kde není kramle ani skoba. Nemůže došlápnout, Luboš jí pomáhá. Scházíme od kramlí a pokračujeme sestupem po zadku. Do této chvíle jsme mysleli, že máme nejhorší za sebou…

Přichází Batizovská próba a začíná mě být svět ukradanej. Chci vidět svou dceru. To je můj vrchol dne. Juraj nechá rozhodovat Luboše kam půjdeme. Schází vlevo. Vůdce nás vrací, že přetraverzujeme sněhové pole. Svah, který má odhadem 500 - 700 m… nevím, ale je to šupec.

U Batizovského plesa

Nejdřív musíme přejít exponovanou stěnu přes kterou dojdeme na kraj pole. Juraj dělá nášlapy ve zledovatělém svahu a já tuším, že tohle bude na nás moc. Juraj se propadl ve sněhu, já jdu jako první k němu. Asi dva kroky od něj zjišťuji, že proti svahu na levé noze nevydržím při přenesení celé váhy.

Zničehonic vůdce trhá lanem a já končím po pás ve sněhové propasti. Nad hlavou mám lavinový svah… super pocit. Za mnou visí na laně Alča s Lubošem, které jsem vzal asi sebou. Juraj říká, že to sjedem po zadku dolů až ke kamenům… Zbláznil se… Tohle už nedávám. Jedeme dolů, Juraj nás jistí a najednou je to legrace a úžasný zážitek… Kluk od Dunaje nás dostal.

Jsme v Batizovské dolině. Sundáme sedáky a čeká nás hodina a půl pochod kolem Batizovského plesa po kamenném chodníku až ke Sliezskemu domu… Nohy mám jak loutka. Přicházíme k hotelu. Jsem šťastný. Nejen z vrcholu, ale že jsem zpátky dole.

Sliezsky dom

Alča s Lubošem si dávají jídlo, já potřebuji hned dostat do žil taurin. Neváhám s předraženým Redbullem. Potřebuji dvě hodiny na zmrtvýchvstání. Děkujeme Jurajovi za neskutečný zážitek. Chci s ním další akci a on povídá: Leoš, s tebou kamkoľvek…

Nový Smokovec

Přemísťujeme se do Smokovce. Ubytování, sprcha… Otevírám šáňo, whisky, pivo. Jsem nejšťastnější táta na zemi. Uvidím dceru i díky celé partě. Opíjíme se, svěřujeme si pocity… Luboš chtěl NAJÍT SÁM SEBE. Alča našla své skryté a neobjevené možnosti. Já posunul hranici strachu. Banální věci jako by mě míjely. Usínáme…

Členové expedice

Juraj - vůdce z Bratislavy, který mě nezklamal a jsem hrdý na čuch při výběru. Poznal kdy je potřeba zabrat, ale v rámci možností. Superkluk, se kterým půjdu i já kamkoliv. Radil, ukazoval, nespěchal. Dííííííky kámo.

Luboš - hřebenový borec, který zvládl výstup s chladnou hlavou. Emoce má v sobě. Kluk, na kterého se můžeš spolehnout s pravou Havířovskou povahou. Díííky chlape.

Alča - klobouček holka. Bojovala s handicapem v podobě své výšky. A to nebylo snadné. Srovnala to a ve finále ukázala své zkušenosti z dálkových pochodů, kdy závěr šla v tempu Juraje. Srdíčko, vůle a odvaha… Dííííky holka.

Já (Leoš) - hodnocení nechám na druhých…

Náklady

• Cesta autem - 1 600 Kč
  • Vjezd Sliezsky dom - 15 EUR
  • Ubytování (3) - Sliezky dom turistická izba 69 EUR, Smokovec apartmán 53 EUR
  • Vůdce - 246 EUR

Trasa

• Sliezsky dom - Velická dolina - Velická próba - Gerlachvský štít - Batizovský žlab
  • Délka výstupu: 9,5 h

PS: Tento článek je spíše příběh, ve kterém jsem snažil popsat jak samotný výstup tak i pocity. Většina článků vypadá jako turistický výšlap. Není. Pro amatéry jako naše parta bez zkušeností mohlo dojít k tragedii. Věřím, že tento příběh pomůže ostatním nepodcenit fyzickou a psychickou přípravu.

Vzkaz pro zkušené. Jsou to mé dojmy a fakta mohou být mírně odlišná od skutečných bodů, kde jsme se nacházeli. Jenže tam nahoře si vše nestihneme zapsat a jsme rádi, že se něčeho držíme. Takže pokud najdete chyby kdekoliv, omlouvám se. Považujte tento příběh jako zprávu z jedné cesty.

Turistická mapa, Gerlachovský štít

+ Gerlachovský štít, Vysoké Tatry
+ Výstup na Gerlachovský štít, Vysoké Tatry a vysokohorská turistika
+ Gerlach s vodcom, Vysoké Tatry
+ Gerlachovský štít aneb jak si v horách raději nepočínat!
+ Vysoké Tatry - výstup na Baranie rohy a Širokou vežu
+ Opomíjený Furkotský štít? Vysoké Tatry
+ Výstup na Slavkovský štít, Vysoké Tatry
+ Výstup na Kôprovský štít, Vysoké Tatry
+ Slavkovský štít odměňuje širokým výhledem
+ Výstup na Kriváň (2 494 m), Vysoké Tatry
+ Vysoké Tatry - Kriváň (2 494 m)
+ Výstup na Predné Solisko (2 093 m), Vysoké Tatry
+ Výstup na Rysy (2 499 m), Vysoké Tatry
+ Monkovou dolinou z vápencového světa do žulového

Vzkaz (Leoš, 01.07.2015, 22:37 )
Kluci co jste asi nečetli do konce a máte zřejmě o mě strach.Nebojte se, v horách se Vám bude dva měsíce klidně dýchat, protože se teď budu věnovat cyklistice....

Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…