Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Túra na horu Tarnica v pohoří Bieszczady

Túra na Tarnicu, nejvyšší horu v Bieszczadzkem Parku Narodowem

26.1.2014 | Jiří Krčmář

Máme tu pátek 17. 5. 2013 a konečně vypadá počasí k světu, a tak společně s Adélkou a Kubou vyrážíme směr polsko-ukrajinské hranice na místo, kde člověk ještě tolik přírodu nepoznamenal a žijí tu poslední zbytky divoké zvěře ve volné přírodě. Tímto místem jsou Bieszczady (Bieszczadzki Park Narodowy). Je to jedno z posledních míst v Evropě, které si zachovaly ráz "Divokého západu".

Bieszczady

Geologické podloží této části Karpat tvoří pískovce a břidlice, tedy horniny flyšového pásma. Na hřebenech a ve vrcholových partiích se často objevují kamenná moře. Více jak 60 % povrchu Bieszczad pokrývají lesy, zejména jedlo-bukové a bukové.

Zachovaly se dokonce původní staré karpatské bučiny, na které můžeme narazit zejména v oblasti tzv. Puszcza Bieszczadzka nad řekou San, která je hlavní sběrnicí vody v tomto pohoří.Vedle těchto dřevin je ale poměrně hojně rozšířena i olše, javor a také smrk.

Čtěte také: Bieszczady, výstup na Tarnicu

Z největších šelem si jmenujme medvěda (Ursus arctos), kterého je tady asi 30 kusů a pak zubra, který byl do této oblasti dovezen z Bělověžského pralesa. Rovněž musím zmínit vlka obecného (Canis lupus), kterého žije v Bieszczadech velice silná populace čítající asi 300 kusů. A nesmím zapomenout na rysa (Lynx lynx).

Bieszczady Bieszczady

Horní hranice lesa zasahuje do výšky 1 100 až 1 150 metrů. Nad ní jsou již jen horské louky, jejichž flóra je neobyčejně bohaté. V Bieszczadech bylo zaregistrováno přes 900 vyšších cévnatých rostlin, z toho 30 východokarpatských endemitů. Vedle toho tady roste na 250 druhů mechů (více na stránkách Karpaty.net).

V roce 1991 byly Bieszczady zahrnuty do celosvětové sítě biosférických rezervací. Na dnešním rázu této horské oblasti se ve velké míře podílela i poslední světová válka. Během ní a zejména po ní (v letech 1944 - 1946) se velká část obyvatel (zejména ukrajinského původu) vystěhovala do Sovětského svazu. Nakonec tady zůstalo 84 zcela opuštěných vsí, takže více jak 80 % území zůstalo neobýváno. V současnosti je bezesporu jednou z největších turistických atrakcí v této oblasti Bieszczadská lesní dráha.

Bieszczady, výstup na Tarnicu Bieszczady, výstup na Tarnicu

Vyrážíme v pátek večer a přes Glucholazy, kde překračujeme hranice do Polska, se těšíme dobrodružství, které jsme si naplánovali. Cesta utíká a po opravdu kvalitních (ne jako u nás) dálnicích se přibližujeme svému cíli. Posledních 50 km je trochu tankodrom, neboť silnice zde jsou hodně děravé, ale co zde také čekat, vždyť jsme skoro na Ukrajině.

V cíli Wolosate jsme kolem 7:30 a těšíme se, až si trochu odpočineme. Venku je chladno, ale i tak si uděláme pohodlí a natáhneme se venku na lavičkách. Probuzení není zcela nejlepší, neboť nás čeká kontrola místních celníků.

Tarnica

Sebrali nám všechny doklady včetně od auta a zmizeli. Po 1 hodině přichází a vrací nám vše v pořádku. Vyptávají se, kde máme zajištěné ubytovaní, a nechtějí pochopit, že chceme spát v horách. Rozčilují se, že to není možné a budou vysoké pokuty, jak nás ochránci chytí, a že to není bezpečné. Vysvětlím jim, že jsme na to připraveni a tak nám se zamračeným výrazem popřejí hodně štěstí a radí, abychom se opravdu dobře na noc skovali, neboť pokuty jsou astronomické.

No a my osedláni batohy s focením a spaním, můžeme vyrazit směr Tarnica (1 346 m), nejvyšší hora tohoto pohoří. Jen pro info můj batoh vážil se vším 27 kg a tak sem věděl, co nás čeká.

Cesta je zezačátku příjemná a jde se loukou mezi volně pobíhajícími koníky. Děláme s nimi pár fotografií a pokračujeme k vrcholu. Cesta je krásně zpevněná. Ovšem až na vrchol hodně prudká. A tak čím blíže vrcholu tím častější zastávky a batoh dolu ze zad. Cestou jsou překrásné výhledy a tak se kocháme a přejeme si vidět medvěda, rysa, vlky, zubry…

Na vrcholku Tarnice je šílený vítr, ale krásné výhledy. Je zde velký kovový kříž, viditelnost až daleko do vnitrozemí Ukrajiny. A tak fotíme a při tom pomalu plánujeme, kde se dobře vyspíme, a kam zamíříme zítra.

Čekáme na západ Slunce a po jeho zdokumentování se stěhujeme kousek pod vrcholem do námi zvoleného místa na spaní. Rychle, než se setmí, stavíme stany a večeříme. Dáváme borovičku a slivovici, abychom se v noci méně báli medvědů a po bilancování dnešního super dne, venku pod hvězdami, kolem 23:00 jdeme spát.

Bieszczady v podvečer Bieszczady po západu Slunce

Ráno chceme vstávat na východ Slunce a tak dávám budík na 4:30. Noc, proběhla v pořádku bez nechtěné návštěvy zdejšího parku a tak jsme živí a zdraví přežili noc na Tarnici. Jen Kuba s Ádou měli problém se stanem, neboť jim celý zvlhnul a tak měli mokro. Příště již neberou stan z Tesca, ale pořizují si nový a určitě se lépe vyspí. Toto jsou ale zkušenosti, které se nikdy a nikde neztratí.

Chodník v Bieszczadech

Tak sice moc nevyspalí, ale nadšeni krásným ránem pokračujeme dále, v našem pochodu na horu Halicz (1 333 m). Vycházíme opravdu brzy, něco kolem páté hodiny, a už teď víme, že nás čeká hodně slunečný den. Nijak neženeme a dokumentujeme krajinu a vyhlížíme zvěř.

Na vrcholu Halicz jsme kolem poledne a je opravdu už velké teplo, až nepříjemné. Cestou potkáváme pár turistů, kteří také nelenili a přivstali si. Ti první, tipuji, že museli vycházet už kolem 3. hodiny ranní.

No a z Halicze, už pomalu sestupujeme a víme, že to máme k autu asi 4 hodiny cesty. Docházíme na hranici s Ukrajinou a dáváme pauzu. Já jdu s Kubou vyfotit alespoň patníky na památku a na koho nenarazíme? Je to opět celník, který na mě řve, že zde se nesmí být a fotit už vůbec ne. Tak alespoň jednu fotku jsem stihnul a jsem rád.

Dali jsme se do řeči a hned věděl, že jsme ti Češi, co mají auto na parkovišti ve Wolosate. Myslím, že jsme byli pod dokonalou kontrolou.

Hranice Eurosojuzu v Bieszczadech

Čeká nás poslední část cesty a ta je ze všeho nejmíň příjemná a to dojít po kamenité cestě v pořádném horku a pěkně osedláni na parkoviště k autu. Je to opravdu úmorné a tak co chvilku odpočíváme a těšíme se na auto. Kolem 13. hodiny z posledních sil docházíme k autu a dáváme zaslouženou pauzu.

No a už nás čeká jen cesta domů a spoustu zážitků, které nám nikdo nevezme a neseme si je v sobě. Kuby a Ády to byl první takový výlet se spaním v horách. Bylo to velké poznání, jak těžké je vyfotit divokou zvěř, volně žijící, a jiné a jiné.

Jsem moc rád, že jsem měl tu čest tento park navštívit a myslím, že vstup 7 zlotých, který se zde vybírá, je velmi malá částka za to co zde je možné vidět a poznat. Vím, že jsem tu nebyl naposled a na podzim se sem chystám znovu, to bude vše krásně barevné.

Na fotografování zvěře by to určitě chtělo nějaké povolení, aby bylo možné jít mimo trasy, a být tu minimálně měsíc. Nicméně příroda zde je tak krásná, že jsme se obešli i bez tohoto focení a jsem rád, že vám nikdo takové povolení nevystaví a zákazy a pokuty zde platí pro všechny.

Je to opravdu poslední místo, kde má tato zvěř, podmínky jaké panovaly kdysi, i na jiných místech, ale člověk je zničil. Posledním 100 zubrům a 40 medvědům přeji, ať zde vydrží co nejdéle a daří se jim rozmnožovat.

Nechci být idealista, ale doufám, že za pár let, zde nevyroste továrna na mobilní telefony, auta, markety a jim podobné blbosti, bez, kterých si dnešní život nedokážeme představit, a budeme se moci na tuto krásu podívat na vlastní oči, a ne pouze z fotogalerií.

Bieszczady Bieszczady

Přemýšlím, kolik takových míst, ještě kolem nás je, a musím hodně dlouho pátrat, abych vůbec na něco přišel. Přeji tímto i ochráncům tohoto parku, aby se jim dařilo v jejich činnosti, neboť jejich práce, je zde opravdu vidět.

Dále chci poděkovat skvělému týmu, který se mnou byl. Smekám klobouk, před Ádou, která na antibiotikách táhla 2 dny opravdu těžkej batoh a to do pořádných kopců, a za celou dobu sem neslyšel jediné rozzlobení. Je vidět, že společně s Kubou mají přírodu opravdu rádi, a přeji jim více takových výletů.

Byl to překrásný výlet pro nás všechny a já tímto děkuji národnímu parku Bieszczady za to, jaké výhledy a možnosti, nám během těchto dvou dní umožnily. Více na: www.jirikrcmar-photography.cz.

+ Bieszczady, na skok od Bukovských vrchů
+ Bieszczady - poľské poloniny
+ Kremenec přes vrcholy Mala a Wielka Rawka Bieszczady
+ Polské Bieszczady s Andrzejem, klenot Karpat
+ Pěšky z Bukovských hor do Bieszczad a zpět, Treking s Tilakem 2007; soutěžní článek č. 5
+ Bieszczady - poľské poloniny
+ Jaro v Bukovkách, putování nejvýchodnějším pohořím Slovenska
+ Bukovské vrchy s dětmi, přechod hřebene

Hory Už jste byli na Skorušine v zimě? Zimní turistika v Skorušinských vrších
Hory Jezerní hora, Svaroh a Ždánidla. Zapovězené cíle Šumavy
Hory Nejen o filmu Vlčí hory. Kde vlci dávají dobrou noc
Mechové jezírko Vysoké Tatry, ubytování Téryho chata Kamenitý Beckov Chata pod Suchým Kriváň Beskydy, ubytování Pieniny Lovoš Pulčínské skály Maroko Ještěd Sluneční erupce Soos Breithorn Kvarky Mont Blanc Chalupská slať Mohelenská step Stany Panská skála

Sněžnice - typy, konstrukce a použití sněžnic

Pro ty jež se v zimě rádi vydají po svých (ať už z jakéhokoliv důvodu rozhodli nepoužívat lyže - neumí nebo nechtějí lyžovat)…

Akutní horská nemoc, biomedicínské zvláštnosti pohybu ve velkých nadmořských výškách

O horské nemoci slyšel určitě každý, kdo se věnuje horské turistice, trekingu či horolezectví. Někteří ji možná zažili na vlastní kůži, ale kolik z nás ví, jak tato "nemoc" vzniká a jaké jsou její příčiny?…

1. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
2. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku
3. Slovenské hory Roklinou Suchá Belá, Slovenský ráj a turistické trasy
4. Slovenské hory Putování Slovenským rudohořím, přes Sihlianskou planinu, Klenovské a Balocké vrchy