Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Hora Svinica aneb tatranský Matterhorn

Hora Svinica aneb tatranský Matterhorn

Výstup ze Slovenska? Blbost, z Polska je to správně!

11.10.2010 | Otakar Brandos

Svinica (2 301 m) je impozantním vrcholem západního okraje Vysokých Tater tvoříc dominantu doliny Zadná Tichá i Gasienicowa. Svinica je oblíbeným a často navštěvovaným vrcholem, za což vděčí zejména blízkosti horní stanice lanovky na Kasprovem vrchu a populární Orlí stezky.

Vysoké Tatry ze svahu Svinice

V minulosti jsme byli nuceni na Svinici nastupovat ze slovenské strany z Podbanského a nebo studniček. Výstup Tichou dolinou, která je velice dlouhá a dá sama o sobě zabrat je neúměrně dlouhý a většina turistů jej během jednoho dne nezvládne. Vždyť délka túry je něco přes 40 km při převýšení více než 1 500 metrů.

Dnes díky Schengenu a snadné dostupnosti polské části Tater můžeme na Svinici od severu. Tady jsou výstupové trasy citelně kratší. No a pokud bychom využili lanovky na Kasprov vrch, pak se jedná o skutečně krátkou túru.

Na tuto túru je rozumné nastoupit v Kuźnicích a nebo na Kasprovem vrchu. Protože jsme ale turisté, popíšeme si první variantu. Od spodní stanice lanovky se na Kasprov vrch vydáme po žluté TZ do krásné krasové doliny Jaworzynka. Vstup do doliny střeží velké skalisko zvané Cyganka.

V závěru doliny chodník mění prudce směr a začíná strmě stoupat k jihu (vpravo) po svahu vrcholu Kopa Magura (1 704 m). Po zhruba 70 minutách se dostáváme na rozcestí s modrou TZ, po které pokračujeme vpravo přes sedlo Przelecz miedzy Kopami (1 499 m) po široké polaně s četnými staveními k chatě Murowaniec (1 500 m).

Od chaty budeme pokračovat po zelené a žluté TZ po západním okraji Gasienicowe doliny pod hřebenem Uhrocie Kasprowe do Ľaliového sedla (1 952 m), kterým prochází hranice mezi Východními a Západními Tatrami. Procházíme Sestup (výstup) je zajištěn řetězy kolem malých ples po pravé ruce. Tato nepatrná plesa se jmenují Jedyniak, Samotniak a poslední Dwoiśniak. U upraveného pramene vody zhruba na úrovni jednoho z lyžařských vleků se od naší zelené odpoutává žlutá TZ směřující k vrcholu Kasprového vrchu.

Chodník se na hřeben dostává strmým výšvihem východně od zmíněného sedla. Od chaty Murowaniec je to na hřeben asi 1 a 1/4 h. Na hřebeni se napojíme na červeně značený chodník a pokračujeme po krásném travnatém hřebeni k jihovýchodu (vlevo) přes nevýrazný vršek Skrajna Turnia (2 096 m) a po jižním úbočí vrcholu Pośrednia Turnia (2 128 m) do Svinického sedla (2 051 m). Otevírají se odsud fantastické pohledy na Litptovské kopy i na Červené vrchy. Neobyčejně fotogenické. Zejména na podzim, když se horské stráně pokryjí barvami všech odstínů rudé a modříny na protějších svazích ukáží celou barevnou paletu žluté. Krásné je tady ale každé roční období…

Zadni Staw Polski, Kôprovský štít a Kriváň Liptovské kopy vpodvečer, v pozadí Nízké Tatry

Ze Svinického sedla nás čeká poměrně strmý výstup. Nejprve po poměrně příjemném kameny Turistický průvodce vyskládaném chodníku, později po vyhlazených a sutí pokrytých skalních plotnách. Ty jsou ale naštěstí odjištěny řadou řetězů, které se táhnou až k samotnému vrcholu Svinice (2 301 m).

Namáhavý výstup ze sedla nám zabere zhruba další 3/4 hodinu. Zato ale budeme na vrcholu odměněni nádhernými výhledy, které osobně řadím k těm nejkrásnějším v celých Tatrách. Nejen proto, že odsud přehlédnu mé zamilované Západní Tatry téměř celé, ale protože se odsud otevírají letecké pohledy do Gasienicowe doliny i Doliny Pieciu Stawów Polskich a na řadu štítů Vysokých Tater.

Za hezkého počasí dohlédneme k Babí hoře a Pilsku v Oravských Beskydách, na Temniak a dokonce na Veľký Choč v Chočských vrších, Baranec (2 184 m) i Bystrou (2 248 m), Kriváň (2 494 m), Gerlach (2 655 m) a Belianské Tatry. Více viz rozhledová růžice na straně 156 v tištěném turistickém průvodci.

Pokud jsme se již nasytili výhledů, nezbývá, než začít pomýšlet na návrat. Pokračujeme po červené TZ k východu poměrně obtížným skalním terénem. Nejtěžší úseky jsou odjištěny stupadly a řetězy. Přes vrchol Gasienicowa Turnia se dostaneme po asi 3/4 h do sedla Zawrat, kde začíná Orla Perć. V sedle Zawrat musíme odbočit doleva a po modré TZ začít sestupovat do Gasienicowe doliny.

Po hodině sestupu strmým Zawratowým žlebem se zprava připojí žlutá TZ z Kozí dolinky. Přicházíme ke krásnému plesu zvanému Czarny Staw Gasienicowy, jenž obcházíme po upraveném chodníku podél východního okraje. Velice fotogenické. Po půlhodině jsme na rozcestí na severozápadním okraji plesa, ze kterého je to na chatu Murowaniec slabá půlhodina po široké lesní cestě.

Západní Tatry a dnes nepřístupné Tomanovské sedlo Hvězdná obloha ze Svinice Svinica v zimě Hřeben s Orlí stezkou v zimě

Od chaty Murowaniec se nazpátek můžeme vydat po stejné cestě, po níž jsme sem přišli, a nebo zvolit druhou a pokračovat do Kuźnic po modré TZ po hřebeni Skupniów Uplaz přes vyvýšeniny Wysokie (1 287 m) a Boczań (1 209 m).

• Obtížnost: Středně těžká a náročná túra, která zčásti vede v exponovaném vysokohorském terénu, umělé jistící pomůcky
  • Délka túry: minimálně 7 - 9 hodin
  • Převýšení: 1 300 m
  • Základní trasa: Kuźnice - Schronisko Murowaniec - Ľaliové sedlo - Svinica - Zawrat - Czarny Staw Gasienicowy - Murowaniec - Kuźnice

Svinica, turistická mapa

Hory Výstup na zapomenutý Trzydniowiański Wierch za neobvyklými tatranskými výhledy