Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Slovenský ráj, rokliny Slovenského ráje

Turistika: Slovenský ráj, rokliny Slovenského ráje

Slovenská svatební cesta (4)

16.11.2007 | Kája a Lenča Hartlovi

Čtvrtý den naší svatební cesty jsme vyrazili na Spiš do Slovenského ráje. Měli jsme v plánu navštívit Dobšinskou ledovou jeskyni, jejíž zaledněné části tvoří jedinečný přírodní výtvor světového významu. Ta však byla bohužel v měsíci říjnu již uzavřená.

Peřeje, Zejmarská roklina

Z vesničky Stratená jsme tak vyrazili na odpočinkovou túru, z větší části po naučné stezce, přes Dedinky (795 m n. m.), Biele Vody, Zejmarskou roklinou na Geravy (1 072 m n. m.), dále pak Malým a Velkým Zajfem zpět do Stratené.

Zpočátku jsme procházeli kaňonovitou Stratenskou dolinou s tokem Hnilce až jsme došli k vodní nádrži Palcmanská Maša, na jejímž břehu leží rekreační oblast Dedinky. Okolo údolní stanice sedačkové lanovky na Geravy jsme vystoupali do sedla a posléze klesli do vesničky Biele Vody.

Zejmarská roklina

Odtud nás čekal výstup nádhernou Zejmarskou roklinou na Geravy. Zejmarská roklina je nejkratší ve Slovenském ráji, v exponovaných místech zabezpečená technickými pomůckami - žebříky, lávkami, stupačkami a řetězy. Vyskytuje se v ní vícero krasových jevů, mnoho vodopádů a dvě vydatné vyvěračky. Nejvýznamnějšími vodopády v roklině jsou Nálepkovy vodopády s výškou 22,5 m. Převýšení v Zejmarské roklině činí na délce 1 km 228 m.

Po průchodu Zejmarskou roklinou jsme se ocitli na největší krasové planině Slovenského ráje Geravy s délkou 5,5 km a max. šířkou 1,7 km. Na planině jsou vyvinuté typické formy povrchového krasu - úvaly, krasové jámy, suché doliny a škrapy. Okolo volně pasoucího se stáda koní jsme pokračovali na Predný Hýľ a poté zpět k horní stanici sedačkové lanovky na Geravy.

Po chvíli jsme již začali klesat Malým a Velkým Zajfem, krajinově působivou dolinou významnou i z hlediska zachovalosti přirozených mokřadních společenstev. Mokřady a slatě patří mezi nejohroženější ekosystémy. Od rozcestí Stratenská píla to byl jen kousek do vesničky Stratená, kde se naše putování Slovenským rájem uzavřelo.

Túra nám trvala 5,5 hod, měřila něco přes 20 km a převýšení činilo 600 m. Počasí bylo nejhorší za celý týden. Zataženo, bezvětří, celou dobu slabě pršelo. Na planině Geravy byla mlha, teplota se pohybovala od 2 do 4 stupňů. Průchod Zejmarskou roklinou byl ztížen velkým množstvím vody, chodník byl místy zcela pod vodou, ale o to vydatnější byly vodopády. Dokonale jsme vyzkoušeli nové oblečení od Tilaku a všechna čest, zůstali jsme v suchu po celou dobu.

Naj - naj!? (Funttomas, 19.11.2007, 23:08 )
Ťaľko hodnotiť, ktorá roklina Slovenského raja je najkrająia. Zdrľal by som sa superlatívov. Odváľne tvrdenie, ľe Zejmarská roklina je najkrająia v Slovenskom raji?, je akurát platné na juľnú časť NP Slovenský raj. Lebo je tam v podstate jediná turisticky sprístupnená roklina. Najväčąou planinou Slovenského raja nie je planina Geravy ale planina Glac, kde sa vytvorila väčąina roklín v NP.