Poslední aktualizace: 2.11.2018 , svátek má

Výstup na Vápeč a Baske v Strážovských vrších

Strážovské vrchy a turistika

16.2.2008 | Karel Hartl

Strážovské vrchy jsou rozsáhlé jádrové pohoří patřící do Fatransko - tatranské oblasti. Vyznačují se neobyčejně pestrým povrchovým reliéfem a značnou výškovou členitostí. Geologická stavba pohoří je velmi pestrá, převažují vápence a dolomity.

Vrchol Vápeče

Strážovské vrchy mají specifický vzhled, nejsou tvořeny souvislým hřebenem, ale jednotlivými masívy, které jsou rozčleněny kaňonovitými dolinami. Převládajícím porostem území jsou buky. CHKO Strážovské vrchy byla vyhlášena v roce 1989, má výměru 30 979 ha a nejvyšším vrcholem je Strážov (1 213 m).

Naše trasa povede z Horné Poruby po červené značce na vrchol Vápeč. Dále pak po modré značce k chatě Homolka, přes sedlo Košariská, sedlo Trtavka, Zrazový vrch na vrchol Baske. Odtud po žluté značce do Dolné Poruby a neznačenou cestou zpět do Horné Poruby.

Vzhůru na Vápeč

Je sobota 26. ledna 2008 něco po deváté hodině a s manželkou vycházíme z obce Horná Poruba (420 m) po červené značce směrem na Vápeč. Hned za obcí se naskýtá nádherný pohled na tento vrchol, dost připomínající Malý Rozsutec na Malé Fatře. Napravo míjíme vodárenský objekt.

Výstup na Vápeč

Po vstupu do NPR Vápeč je stoupání v bukovém lese čím dál strmější. Čekají nás zde závěje, ale ne sněhové, jak by se v lednu dalo očekávat, nýbrž z nafoukaného listí. Na rozcestí Nad Hornou Porubou se k nám připojuje modrá značka, taktéž z Horné Poruby (kratší varianta), žlutá značka z Iľavy zde končí.

V jedné ze serpentin míjíme studánku s dřevěnou lávkou až vyjdeme do sedla mezi vrcholky Vápeče. Malá jeskyně pod západním vrcholem může sloužit jako ukrýt při nepohodě. Vápeč (956 m), vápencovo - dolomitová bradlová dominanta nabízí fantastický kruhový rozhled. Kolem defiluje líbezná krajina kuželovitých vršků a skalnatých útesů. Je označován za nejkrásnější vrchol Strážovských vrchů!

Na vrcholu se nachází mohutný kříž, těsně pod vrcholem vrcholová kniha. Vrchol Baske, kam chceme dnes dojít, se nám zdá strašně daleko. Obloha je zatažená, pofukuje, teplota se pohybuje okolo nuly a na zemi je sněhový poprašek.

K chatě Homolka

Z Vápeče sestupujeme serpentinami velmi prudce spadajícím jihovýchodním travnatým svahem, posléze křovinatým porostem až se dostaneme do smíšeného lesa. Sněhový poprašek a zmrzlá zem nám zde činí trochu potíže, naštěstí máme teleskopické hůlky, které jsou nám velkou oporou. Po chvíli nás opouští červená značka, která odbočuje do obce Kopec a my pokračujeme po značce modré.

Po vyjití z lesa se na louce nachází dřevěný přístřešek s lavičkami, stoly a ohništěm. Pokračujeme lesem, loukami, občas po hraně mezi skalkami s krásnými výhledy. Jakmile vystoupíme z lesa a přímo před námi se rozprostírá kuželovitý vrchol Homolky (907 m) je již nedaleko chata Homolka. Vrchol modrá značka míjí zleva a k chatě docházíme chvíli po poledni a svačíme.

Trtavka, chata Baske

Po krátké přestávce přecházíme silnici vedoucí z Iľavy do Valaské Belé, zleva míjíme lyžařské vleky a ocitáme se v sedle Košariská (795 m). Střídavě lesem a po loukách docházíme k výhledovému vrcholu Záhradčie (820 m). Obloha se začíná pozvolna protrhávat, chvílemi se objevují i sluneční paprsky, nefouká, teplota stoupá až na 8 stupňů a na zemi leží asi tří centimetrová sněhová peřinka. Rázem je krajina mnohem veselejší. Po krátkém klesání následuje sedlo Trtavka pod stejnojmenným vrcholem Trtavka (837 m).

Ze sedla Trtavka sestupuje vlevo žlutá značka do obce Čierna Lehota, my ale pokračujeme stále po značce modré, ostřeji doprava, mírně z kopce. Napravo stojí za zhlédnutí výhledy na vrcholy Vápeč a Homolku. Sotva co vejdeme do lesa, přeskakujeme potůček, u kterého se nachází i pramen vody. Následuje opravdu prudký výstup po lesní cestě svahy Česané hory (808 m), kterou mineme z jižní strany, stejně jako vrchol Peršové (826 m). Odtud již máme na dohled vrchol Baske.

Strepkov vrch, Strážovské vrchy

Na rozcestí Zrazový vrch (829 m) se k nám připojuje žlutá značka z obce Dolná Poruba, kterou budeme posléze sestupovat. Při stoupání na Baske se objevuje i starý sníh. Z Baske (955 m) jsou omezené výhledy vzrostlými stromy. Kousek od vrcholu stojí turistická chata, která je kupodivu otevřená. Při svačině u rozcestníku dostáváme pozvání, ať se jdeme dovnitř ohřát, něco vypít a povykládat. My s díky odmítáme, přeci jenom už byly tři hodiny odpoledne a tma se blíží. Máme před sebou ještě kus cesty.

Horná Poruba

Sestupujeme zpět na rozcestí Zrazový vrch a odtud prudce dolů bukovým lesem severními svahy Peršové na rozcestí Pod Končinou a do Dolné Poruby (427 m). Při setupu z Baske se obloha úplně vyjasnila. V Dolné Porube se stále držíme žluté značky až dojdeme k rozcestí u zdejšího kostela. Tady začíná malé dobrodružství, pomalu se stmívá a my máme auto přes kopec v Horné Porube. Žádná značená cesta do Horné Poruby nevede, následuje hledání v mapě, orientuji se zejména podle vrcholů Vápeč a Hoľazne (901 m).

Považský Inovec, Strážovské vrchy, Súlovské vrchy, průvodce

Asi 200 m za kostelem se dáváme doleva (hlavní cesta v obci se lomí doprava) a poté pokračujeme rovně. Cesta se mění v lesní pěšinku v borovicovém lese, ostře stoupající vzhůru. Podle mne bychom měli jít správně, Lence se to ale moc nelíbí a trochu protestuje, už je i unavená. V lese je čím dál větší tma a my držíme stále přímý směr. Poté co jsme se ocitli na loukách pod vrcholem Hoľazne jsme zachráněni.

Dáváme se doprava, mírně dolů, k cestě vedoucí z Homolky do Iľavy. Chvíli pokračujeme po cestě dolů, již za svitu čelovek. Po pravé straně vidíme osvětlenou obec Horná Poruba. Jakmile narazíme na rozcestí Pri Hornej Porube – Hradská, dáme se doprava po červené značce a v šest večer dorážíme k autu v Horné Porube.

• Obtížnost túry: střední
  • Délka túry: 7 h 45 min
  • Celková délka túry: 8 h 45 min
  • Vzdálenost: 30 km
  • Převýšení: 1 500 m
  • Mapy: 119 Strážovské vrchy – Trenčianske Teplice 1:50.000 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska č.listu 120,121 1:50 000 VKÚ Harmanec

Skvelá trasa (Brunovský Rastislav, 18.02.2008, 12:59 )
Okolie doverne poznam, krasne vyhlady pocas celej trasy, vrelo odporucam. Ak je slnecne pocasie tak je to na nezabudnutie. Kto rad foti, odporucam aj na jesen, ked sa farbi priroda. Nejake foto a panoramy z tohto okolia najdete aj tu http://rbr69.multiply.com/