Poslední aktualizace: 6.1.2021 , svátek má

Pozdně letní a podzimní procházky z Donoval a Korytnice

6.3.2019 | Otakar Brandos
Starohorské vrchy

Starohorské vrchy stojí tak trochu bokem turistického zájmu. Tak trochu ve stínu vyšších Nízkých Tater či atraktivní Velké Fatry, vyplňujíce zhruba prostor mezi známým lyžařským střediskem a sedlem Donovaly, Hiadeľským sedlem, bývalými lázněmi Korytnica, starou bánskou osadou Špania Dolina a Starými Horami.

Přitom Starohorské vrchy, 13. nejvyšší pohoří Slovenska, jsou opomíjeny neprávem. Jejich travnaté hřebeny, skalní vyhlídkové vrcholy i hluboká údolí s řadou památek či minerálních pramenů mají co nabídnout. Bez problémů se v nich dá naplánovat i vícedenní toulačka s batohem na zádech a spaním pod hvězdnou oblohu.

Starohorské vrchy jsem sice v minulém roce navštívil pouze dvakrát, ale rád na ty příjemné procházky vzpomínám ještě dnes, na sklonku zimy. Nejprve v srpnu jsem absolvoval V sedle Hadlanka flákací trasu z Donoval pod Kozí chrbát (1 330 m) - nejvyšší horu pohoří, která je mimochodem o sedm metrů vyšší než Lysá hora, nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd - a do Moštenice. O měsíc později pak druhou procházku z Korytnice na Donovaly v rámci Týdne VHT.

Při druhé návštěvě počasí tolik nepřálo. Bylo pod mrakem a poměrně chladno. Jaký to kontrast s modrou oblohou a sluníčkem při minulé návštěvě. Korytnica-kúpele (825 m) skýtá poměrně žalostný pohled. Kdysi vyhlášené lázně, do kterých v ještě dávnější minulosti jezdil úzkorozchodný vláček z města Ružomberok, se pomalu rozpadají, byť altány, ve kterých vyvěrají zdejší vynikající minerální prameny, jsou i dnes udržovány. Avšak rozpadající se a zarůstající lázeňské budovy tu drobnou snahu o údržbu hatí.

Po modré turistické značce opouštíme lázně a míříme k jihu, jihovýchodu do Hiadelského sedla. Cesta svižně stoupá a kolem lesovny se vyhoupneme na první louky s výhledy. Následuje sedlo Pod Babou (970 m) a dlouhatánský úsek lesní cestou světlým bukovým lesem. Po pravici se objevují další výhledy. Vévodí jim krásný rozložitý travnatý vrch Kečka. Druhá nejvyšší hora celého tohoto kouzelného pohoří. Dokonce se objevuje i nezaměnitelná vápencová hora Čierny kameň, která však již leží v hřebeni Velké Fatry.

Těžaři se nevyhýbají ani Starohorským vrchům. Procházíme několik pasek. Jejich rozsah je ale naštěstí poměrně malý, nejsou zde takové stopy drancování lesa jako v případě sousedních Nízkých Tater. Národního V lese parku… Stoupání lesní cesty zvolňuje, objevuje se levotočivá zákruta a dráty vysokého napětí. Jasný signál, že jsme již jen malý kousek pod sedlem, které utrpělo další šrámy díky energetikům. Zrovna Hiadeľské sedlo (1 099 m), ve kterém je mimochodem jedna z útulen určených těm, kdož míří na hřebenovku Nízkých Tater, je názornou ukázkou toho, jak se "citlivě" dají vést produktovody skrze hřebeny hor…

Dále máme na výběr. Buď pokračovat po červené turistické značce, dálkové trase E8, na nejvyšší horu Kozí chrbát a nebo po žluté turistické značce traverzem po severním úbočí této hory. Obě trasy mají něco do sebe a obě trasy nás dovedou do sedla Hadlanka (1 160 m), ve kterém se připojuje žlutě značená trasa z Moštenice. Při dnešním počasí, kdy oblačnost zase klesla, jsou obě trasy bez výhledů…

V sedle Hadlanka potkáváme pár účastníků Týdne VHT. Na Kečku tak míříme v menší karavaně. Protože ale začíná pořádně foukat, přidáváme s Míšou do kroku a od karavany se odpojujeme. Na vrch Kečka (1 225 m) tak docházíme sami. Nezdržujeme se, protože vítr ještě zesílil. Určitě začne za chvíli pršet. A také že jo. Ale to již docházíme do krásně vytopené útulny pod Kečkou, která vloni získala hospodáře. Čaj a pivo potěší, vítá nás i koucourek Laco. Od srpna zase o kus povyrostl. Dešťové kapky bubnují na okenní tabulky a my si hovíme hezky v suchu a teple…

Další túry ve Starohorských vrších, může vás zajímat

22.2.2019 / Otakar Brandos
Blog · Stezka Valašska na Pustevnách: Úžasný chodník, bez kterého nelze žít a nebo další likvidace přírody?

Se stezkami v korunách stromů se v posledním desetiletí v České republice asi roztrhl pytel. Na přelomu roku 2018 a 2019 přibyla do rodiny těchto stezek zatím poslední. Jmenuje se Stezka Valašska a nachází se v Moravsko …

22.2.2019 / Karolína Chmelařová
Cestování · Národní park Biogradska Gora aneb koncentrovaný půvab Černé Hory

Biogradska Gora patří mezi pět národních parků v Černé Hoře. Při cestování po tomto koutu Balkánu je ideálním místem, kde se na chvíli zapomenout v ryzí přírodě a zvolnit po vzoru obyvatel místních salaší. Načerpáte …

22.2.2019 / Ján Brtko
Blog · Pastier. Príbeh z nízkotatranských holí

Začiatok tohto príbehu siaha ďaleko do minulosti a od nášho prvého stretnutia pod Veľkou Chochuľou v Nízkych Tatrách, ktorá sa nad našou dedinou vypína ako Matterhorn, uplynulo už temer polstoročie. Na prelome …

21.2.2019 / Josef Hebr
Cestování · Schönbrunn. Prohlídku zámku by si neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně

Zámek Schönbrunn je natolik fascinující a pozoruhodná historická a kulturní památka, že by si jeho prohlídku neměl nechat ujít žádný návštěvník Vídně. A jako pozoruhodný objekt má za sebou i stejně pozoruhodnou historii …

18.2.2019 / Otakar Brandos
Příroda · Medvěd? Na Slovensku 1 200, v Evropě až 50 000 kusů! Rozšíření medvěda hnědého (Ursus arctos) ve volné přírodě v jednotlivých evropských zemích

Medvěd hnědý (Ursus arctos) je vděčné téma. Po Valašsku se na podzim minulého roku toulal jeden medvěd, kterého po dlouhé týdny pronásledovaly a stresovaly štáby snad všech českých televizí i deníků hlavního proudu …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

Sedělo by se dobře, ale již jsme na útulně dosti dlouho. Navíc se blíží čas odjezdu z Donoval. Venku přestalo lít, nyní jen drobně mrholí. Mlha ale sedla úplně, takže není vidět nejen na protější kopec, ale dokonce ani na druhou stranu louky - bývalé pastviny. Po červené turistické značce pokračujeme k západu směr osada Polianka a Donovaly, kam přicházíme asi po hodině. A opět v mlze a dešti. Přesto to byla příjemná procházka. Tak akorát na rozchození před cestou do Slovenského ráje a do Tater.