Poslední aktualizace: 5.9.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Sivý vrch v Západních Tatrách

Túra na Sivý vrch v Západních Tatrách

Výstup na Sivý vrch za neopakovatelnými výhledy

9.10.2009 | Otakar Brandos

Výstup na Sivý vrch (1 805 m) patří k jedněm z nejhezčích túr v Západních Tatrách. Sivý vrch sice není v měřítcích tohoto pohoří nijak vysokým vrcholem, zcela jistě ale patří do první pětice nejkrásnějších vrcholů. Během této túry máme možnost se seznámit s místním vysokohorským krasem, fantastickými skalními tvary vápencových věží a skal a v letních měsících i s velice bohatou vápnomilnou flórou a faunou.

Sivý vrch

Na túru na Sivý vrch nastoupíme v sedla u hájenky Biela skala (910 m) na cestě spojující Liptovský Mikuláš a Zuberec. Poslední úpravy výstroje můžeme provést v turistickém přístřešku a nebo se můžeme poučit z informační tabule věnované ochraně a záchraně kriticky ohrožených kamzíků.

Úvodní část výstupové trasy vede lesem. Zpočátku mírně, ale od turistického přístřešku u nějž je vydatný pramen vody je výstup o poznání strmější. Spodní část cesty je upravená, jsou tady velké dřevěné "schody" (vesměs ale ztrouchnivělé). Později les ustupuje, objevuje se kosodřevina a otevírají se pěkné výhledy. Přecházíme kótu Biela skala (1 316 m) a Radové skaly (1 557 m). Podobné skalní věže bychom jinde hledali jen ztěží. Je tady skutečné skalní město z vápence. Velice krásné, v jarních měsících navíc umocněno záplavou kvetoucích kytek.

Radové skaly

Během výstupu jsou na dvou místech fixní jistící řetězy, neboť je tady terén o něco těžší. Především u druhého z nich má mnoho turistů problémy vytáhnout se výš. Pod jedněmi z řetězů je vlevo od cesty (špatně vidět) malá a nenápadná kovová cedulka, která označuje jednu z nejhlubších propastí Západních Tater, která je hluboká plných 88 metrů!

Následuje závěrečný skutečně strmý stoupák a již se dostáváme na Sivý vrch, který je prvním výrazným vrcholem v hlavním hřebeni Západních Tater. Výhledy jsou fantastické, určitě stojí za nejednu fotografii. Jako na dlani máme vrcholy Ostrá, Babky, Brestová, Salatín, ale i Baníkov (2 178 m) a nad Jaloveckým sedlem vystupuje strmá travnatá homole Barance (2 184 m). Na severozápadě vidíme vápencovou homoli Osobité, na západě pak hřeben Malé Fatry a zejména řadu izolovaných vrcholů Chočských vrchů.

Z vrcholu budeme sestupovat po červené TZ po hlavním hřebeni Západních Tater k severovýchodu. Chodník klesá zpočátku velice prudce, ale v kosodřevině se již poněkud napřimuje a dává spočinout unaveným nohám. Konečně jsme u rozcestníku v sedle Pálenica (1 570 m), kde se zprava i zleva napojuje žlutá TZ ze Zuberce a z Bobrovecké doliny, po které bude sestupovat právě k okraji obce Zuberec.

Chodník se nejprve vlní po travnatých úbočích, brzy ale vstupuje do lesa. Po širokém lesním chodníku se bez orientačních potíží dostáváme na širokou lesní cestu na dně doliny, po které se dostaneme bez potíží až do Zuberce, kde naše téměř okružní trasa končí.

Západní Tatry, hlavní hřeben Radové skaly a Sivý vrch
  • Obtížnost: Lehká až středně těžká túra
  • Délka túry: 5 a 1/2 až 7 h
  • Celkové převýšení: výstup 850 m, sestup 1 000 m
  • Základní trasa: Biela skala - Sivý vrch - sedlo Pálenica - Zuberec

Skalním městem Radových skal na Sivý vrch (Jarmila, 12.10.2009, 16:16 )
Ahoj lidičky, máte-li zájem, mrkněte i na můj příspěvek - v archivu článků ze dne 25. 11. 2008. Pane Brandosi, článeček je moc hezký - a ty fotky - jednoduąe nááádhera !
sv.vaclav (zdenek, 12.10.2009, 11:38 )
Sli sme presne tuto turu na sv. Vaclava a bylo to nadherny, doporucuji.
O jeden den (-OB-, 12.10.2009, 12:03 )
Ahoj. Tak jsme se minuli přesně o jeden den, my to ąli jiľ 27.9. :-)).
jooj (zdenek, 12.10.2009, 16:37 )
Tak to jsem se zrovna prohanel na orla perc... urcite se ale nekdy potkame.-) A jak dopadlo setkani na vrcholech? Ja mel povinnosti na Orave, ale aspon v nedeli byla moznost toulnout se v M.F. Tiesnavach.
Tisňavy (-OB-, 12.10.2009, 16:42 )
Joj, tak i v oblasti Tiesňav jsme byli o den dříve, respektive jsme si na odjezdu vyąlápli na Boboty :-)). Setkání dopadlo dobře, i přes nepříznivé počasí. Pár obrázků bude na netu dnes večer.

+ Přes Baníkov (2 178 m) z Liptova na Oravu
+ Přechod hlavního hřebene Západních Tater
+ Západní Tatry - Roháče, ubytování v Roháčích; chaty a útulny
+ Turistický průvodce Západní Tatry - Roháče
Kriváň Štiavnické vrchy Krkonoše, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Zverovka Klíč Beskydy, ubytování Poledník Šútovský vodopád Maroko Radhošť Merkur Sovinec Slunce Poľana Soos Sluneční soustava Starý Jičín Fáze Měsíce Rešovské vodopády