Poslední aktualizace: 28.9.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Sierra Almijara, turistika ve Španělsku

Sierra Almijara, turistika ve Španělsku

Výprava do divočiny španělských hor

2.5.2012 | Roman Kouřil

Pohoří Sierra Almijara je jedním z mnoha sierras (pohoří) v Andalusii. A stejně jako ostatní je i tato sierra velmi krásná, divoká a plná překvapení. Ačkoli nepatří mezi nejznámější, rozhodně ji stojí za to navštívit. A to hned z několika důvodů:

• Nachází se hned na pobřeží a nemusí se proto zajíždět hluboko do vnitrozemí
  • Na jejím úpatí se nalézá obrovská Jeskyně u Nerjy (Cueva de Nerja), která je pozoruhodným přírodním útvarem. A odtud jsou procházky a výstupy na první vrcholy snadno přístupné
  • Hřebeny i místní kaňony jsou skutečně velmi působivé a nejsou rozhodně tolik přeplněné turisty, jako jiné známější španělské hory, např. Pyreneje nebo pohoří Sierra Nevada
  • Obdivovatelům původní přírody s minimálními lidskými zásahy poskytne návštěva plné uspokojení

Cesta kaňonem

Sierra Almijara

Pro náš výlet jsme původně zvolili snadný přechod z Cueva de Nerja do hojně navštěvovaného městečka Frigiliana. Plánovali jsme si, že nám cesta, která se měla skládat z přechodu dvou nižších hřebenů, zabere tak maximálně tři hodiny. Zvolna jsme si proto vykračovali po silnici do área recreativa del Pinarillo, což je označení místa pro pořádání pikniků vzdálené 6 kilometrů za jeskyní u Nerjy. Kolem nás voněly borovice, rostly bodláky a tuhé ostnaté keře. Šlapali jsme prachem a cesta pod sluncem zlehka mizela za námi.

Po další třičtvrtěhodině chůze jsme narazili na rozcestí, za kterým to vypadalo lákavě. Viděli jsme vysoké a kolmé stěny, které naznačovaly krátký, ale hluboký kaňon. Vydali jsme se k vyzývavě stojícím skalám. Přišli jsme do vyschlého řečiště a vydali jsme se jím vzhůru. Potkávali jsme první horské kozy, míjeli jeskyně. Rokle z mramorovaných vápenců se ale protahovala a protahovala.

Čtěte také: Mulhacén, přes Sierru Nevadu na vrchol

Od začátku jsme dávali pozor na to, kam šlapeme. Zdejší hory jsou plné zmijí a dalších hadů. Mají zde ideální prostor a teplotu. Říká se o nich, že jsou plaší. Ale přece jen je lepší se rozhlížet. Po silnicích i stezkách jsme viděli spousty malých, větších i dost velkých ještěrek. Někteří macci byli už spíš ještěři, než ještěrky. Občas něco plazivého zachrastilo v křoví. Zmije jsme neviděli. Ale příliš nám to nevadilo.

Sierra Almijara, mapa

Zobrazit místo Sierra Almijara, Španělsko na větší mapě

To, co se zpočátku zdálo jako krátká odbočka, se nakonec ukázalo jako celodenní výlet, který jako okruh trvá deset hodin. Procházeli jsme Barranco Cazadores a Tajos del Sol. Na této značené stezce se nachází nejpůsobivější rokle a strže v provincii Málaga . Náročná cesta obtížným a občas zarostlým terénem vede na nejvyšší vrchol Sierra de Almijara nazvaný Navachica (1 832 m n. m.).

Den v divočině

Přestože jsme na vrchol Navachicy nevystoupali (nepočítali jsme totiž s tak náročnou cestou, a neměli jsme tedy dost času), viděli jsme i tak dost dech beroucích výhledů a prožili den v opravdové divočině.

Jediné stopy civilizace ve zdejší krajině jsou prastaré a částečně zasypané stezky, po kterých se kdysi zřejmě dopravoval materiál a ruda z místních zinkových dolů. I proto je třeba při výpravách do těchto hor myslet na dostatek vody v batohu a přiměřeně opatrný pohyb. Mezi kopci totiž prakticky nejsou vodní prameny a slunce ve výškách žhne opravdu silně. Jediný zdroj vody, fuente del Esparto, je skoro na začátku, kousek za área recreativo del Pinarillo. Stejně tak nešťastné zranění nebo kousnutí zmije by v těchto nepřístupných místech mohlo být více než nebezpečné.

Sierra Almijara

Ovšem sledovat ze skalních výběžků moře přes skalní strže, zírat na skalnaté a nedostupné vrcholy, v jasném slunci pozorovat nejčistší modř oblohy - to jsou okamžiky, ve kterých děkujete, že jste podstoupili tuto námahu spojenou s výstupem a zapomínáte na únavu i každodenní starosti. Zachvacuje vás úžas a pocit vnitřní harmonie. Sedíte na skále, mlčíte a necháváte zvolna plynout čas, který patří kdesi tam dolů. Zachváceni krásou se snažíte oddalovat návrat zpět. Víte, že jste objevili další úžasné místo na planetě Zemi a vychutnáváte si jeho sílu.

Autor: Roman Kouřil, spolupracovník CK Mundo, která pořádá poznávací zájezdy Andalusie .