Poslední aktualizace: 2.12.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Sarstein, Halštatské jezero

Túra na Sarstein, Halštatské jezero

Výstup na mohutný vápencový masiv nad východními břehy Halštatského jezera

15.2.2018 | Roman Waldhauser

Sarstein je zcela osamocený a od okolních hor oddělený masiv, který patří do horské skupiny Dachsteinu. Nejvyšším bodem je Hoher Sarstein s nadmořskou výškou 1 975 m poskytující neuvěřitelné výhledy na pohoří Totes Gebirge, na krajinu Ausseerlandu s horskými jezery a na blízký Dachstein (2 995 m n. m.) s lesknoucími se ledovci.

Sarsteinhütte (1650 m)

Jako nástupní místo pro náš přechod jsme si vybrali významné horské sedlo Pötschenpass (993 m n. m.), které odděluje horskou skupinu Dachsteinu od pohoří Totes Gebirge. Sedlem prochází velmi důležitá horská silnice č. 145 z lázní Bad Ischl do dalšího lázeňského města Bad Aussee. Pötschenpass tvoří zároveň zemskou hranici mezi spolkovými zeměmi Horní Rakousko (Oberösterreich) a Štýrsko (Steiermark). V horském sedle se nachází horský hostinec Pötschenhöhe, činný kamenolom na kvalitní vápenec, bezplatné parkoviště s umývárnou a WC a autobusová zastávka.

Auto parkujeme v Bad Aussee před vlakovým nádražím a do horského sedla Pötschenpass (993 m n. m.) se necháváme vyvést ranním autobusem společnosti Postbus. Ze sedla stoupáme značenou cestou č. 693 a pěšina nás vede dlouho lesem jen mírně do kopečka. Na prvním rozcestí se napojujeme na značenou cestu č. 691 a brzy stoupáme strmou stezkou ve skalnatém terénu.

Čtěte také: Výstup na Dürrenstein, túra přes nejchladnější místo střední Evropy

Přecházíme divoké lavinové žlaby v severních vápencových srázech vrcholu Niederer Sarstein (1 877 m n. m.) a stezka je místy zajištěna i ocelovým lanem. Opatrnost je zapotřebí hlavně ve zhoršeném počasí a lidé trpící závratí by tuto výstupovou trasu měli také vynechat. Náročné a dlouhé stoupání mezi skalními stěnami končí v sedle mezi vrcholy Hoher Sarstein (1 975 m n. m.) a Schwarzkogel (1 800 m n. m.). Krajina se zde zcela mění a vítají nás rozlehlé horské pastviny s blízkou chatou Vordere Sarsteinalm a také první pohledy na Halštatské jezero.

Sestupujeme k menší dřevěné horské chatě Vordere Sarsteinalm (1 711 m n. m.) a dáváme si před závěrečným výstupem na vrchol občerstvení v podobě vydatné polévky a samozřejmě nezbytného piva a radleru. Počasí je naprosto dokonalé, vysedáváme u venkovních stolků s lavičkami a kocháme se parádním výhledem. Hostů a horských turistů postupně přibývá, z okolních pastvin k nám doléhá zvuk kravských zvonců, prostě pravá alpská atmosféra.

Výhled na Halštatské jezero při sestupu od chaty Sarsteinhütte do Obertraunu U chaty Vordere Sarsteinalm

Chata patří soukromému vlastníkovi a je otevřena od konce června do září. Poskytuje ubytování pro 11 lidí ve společné noclehárně (Matratzenlager) a 20 míst k posezení. Můžeme si objednat tradiční alpská jídla (trhanec, polévku, klobásky, chléb se slaninou či alpským sýrem). Nad horskou chatou se ještě nachází krásně položená lovecká chata Sarsteinstüberl.

Od chaty má trvat výstup na vrchol Sarsteinu asi 40 minut. Nejdříve se vracíme nazpět do nedalekého sedla a pak stoupáme značenou cestou č. 692 s mnoha serpentinami po širším hřbetu až ke kovovému vrcholovému kříži hory Hoher Sarstein (1 975 m n. m.). Z širokého vrcholu se naskýtá nádherný výhled hlavně na celé pohoří Totes Gebirge a velká jezera Grundlsee a Altausseer See na jeho úpatí. Zřetelně vidíme i Traunstein (1 691 m n. m.), pohoří Höllengebirge a ve velké hloubce přímo pod námi město Bad Aussee. Jihovýchodním směrem spatříme mohutný Grimming (2 351 m n. m.) a za ním hradbu Rottenmannských Taur. Nejkrásnější pohled je ale na nedaleký Dachstein (2 995 m n. m.) s mohutným ledovcem lesknoucím se v letním slunci. Masív Dachsteinu je však dost v protisvětle a s focením to není valné. Na vrcholu je minimum lidí a užíváme si pohodový letní horský den.

Bad Aussee, Totes Gebirge a Grundlsee (708 m)  z hřebene Sarsteinu Část Halštatského jezera (513 m) z výstupu na Hoher Sarstein (1975 m)

Po zápisu do vrcholové knihy začínáme sestupovat po táhlém, travnatém a velmi širokém hřebeni. Míjíme několik kamenných základů po bývalých salaších nad pásmem kleče. Východní svahy hory padají do neskutečných hloubek až k řece Koppentraun, která teče v nadmořské výšce necelých 700 m. Po krásných travnatých hřebenových partiích s Dachsteinem před námi vcházíme konečně do pásma kleče a následně přicházíme k horské chatě Sarsteinhütte (1 650 m n. m.).

Chata leží v terénní depresi pod vrcholkem Feuerkogel (1 704 m n. m.) a patří spolku Naturfreunde (sekce Obertraun). Je otevřeno a kupujeme si opět pivo a radler, oba nápoje nám přišly v krasové krajině bez zdrojů vody vhod. Chata bývá otevřena od začátku června do konce září a otevírací doba je závislá na sněhových podmínkách. V noclehárně (Matrazenlager) je k dispozici 16 míst k přenocování a na chatě je možné pouze vlastní stravování ve společné kuchyni (nevaří se pro veřejnost). Po krátkém odpočinku si odbočujeme na blízkou vyhlídku s mohutným křížem a pak zahajujeme dlouhý a strmý sestup do nízko položené obce Obertraun.

Stezka klesá většinou hustým lesem, ale cestou je několik pěkných upravených vyhlídek se skvělými pohledy na Halštatské jezero ve velké hloubce. Postupně navštívíme vyhlídky Obere Goiserer Aussicht (1 350 m n. m.), Goiserer Aussicht, Franz-Kysely-Rast s dřevěným altánem a vyhlídku Almriedel. Nejstrmější úsek cesty vede nekonečným množstvím serpentin ve strmém žlabu Brettsteingraben.

Opouštíme les a následně vcházíme do obce Obertraun (513 m n. m.). Projdeme okolo kostela a ukončujeme horské putování na železniční stanici. Chvilku čekáme na vlak, který nás doveze nádherným údolím řeky Koppentraun zpátky do nedalekého Bad Aussee. Z oken vlaku pozorujeme neskutečně strmé srázy Sarsteinu a ani se nám nechce věřit, že ve vrcholových partiích je široký travnatý hřeben a pohodová pěšinka.

Sarstein, turistická mapa

Dachstein (2995 m) z hřebene Sarsteinu Vrchol Hoher Sarstein (1975 m) Na vrcholu Hoher Sarstein (1975 m) s pohořím Totes Gebirge a jezerem Grundlsee (708 m) Treking.cz - diskuze

Díky za skvělou vzpomínku! (Filistr, 15.02.2018, 12:31 )
Na Sarstein jsem lezl v roce 2014 úplně stejnou trasou se stejnými zastávkami, vznikly i dost podobné fotky :-) Tenkrát fungovala Sarsteinhütte samoobslužně - každý si vzal z boxu, co chtěl, a dle ceníku zaplatil do kasičky. Naprosto souhlasím s hodnocením náročného výstupu - za horšího počasí může být dost riskantní, a velmi namáhavý je kdykoli. Přidal bych k tomu ještě, že značně namáhavý je o sestup, těch 1400 výškových metrů je v kolenou dost cítit. Není nad to za příznivého počasí skočit v Obertraunu do Hallstattského jezera, tamní přírodní plovárna je velmi přívětivá s dobrým zázemím (WC, sprcha, převlékárna) a dobře se tam kouká na vlaky :-)

+ Výstup na Grosser Bösenstein, vysokohorská turistika v Rottenmannských Taurách
+ Výstup na Geierhaupt, túra hlavním hřebenem na nejvyšší vrchol Seckauských Taur
+ Podzimní výstup na Grimming, túra na nejmohutnější osamoceně stojící…
+ Výstup na Grosser Knallstein (2 599 m), vysokohorská turistika v…
+ Výstup na Hochwildstelle, druhou nejvyšší horu Schladmingských Taur: Vysokohorská…
+ Výstup na Königstuhl v pohoří Nockberge: Túra na trojmezí Salcburska…
+ Predigstuhl, výstup na skalní kazatelnu v srdci Schladmingských Taur
+ Výstup na nejvyšší vrcholy Wölzských Taur - Rettlkirchspitze, Greim a Hochstubofen…
+ Zrcadlové jezero Spiegelsee v rakouských Nízkých Taurách
+ Piavské Dolomity aneb Karpaty po italsku
+ Engadinské třítisícovky
+ Z Gossau na vrchol Dachsteinu
Boudy, útulny a chaty, hory
Mapa Mapa Hory ČR a Slovenska Útulna Útulna Boudy, útulny a chaty

Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd
1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů