Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má

Na Roháč kolem Obrovské brány, Súľovské vrchy

Turistika v Súlovských skalách

5.5.2014 | Otakar Brandos

Súlovské skály jsou relativně nevelkou oblastí v Súlovských vrších. Přesto i tato rozlohou malá oblast dokáže nabídnout velké množství túr či procházek, které budou okořeněny těžko opakovatelnými scenériemi. Podobné skály, jako jsou ty Súlovské, byste totiž v Karpatech hledali ztěží.

Súlovské skály

Jednou z poměrně krátkých, ale neobyčejně malebných túr je ta na Roháč. Tato krátká túra je vhodná i pro rodiny s trochu většími dětmi, které se nebojí výšek a žebříků.

Vyrážíme od chaty Súľov, u které se nachází i sběrné parkoviště (placené). Z místního rozcestí značených turistických tras se můžete vydat směr obec Vrchteplá, na Súľovský hrad či k Obrovské bráně a na Roháč. A právě poslední z uvedených variant jsme si vybrali na páteční odpoledne, během kterého postupně vykukuje sluníčko a osvětluje bělostné skály v tomto kouzelném koutě západního Slovenska.

Čtěte také: Súlovské skály; do Súlovských skal v babím létě

Po žluté značce míříme kolem skalek Sova-Sovička a pod strmými bradly Súlovského hradu severním směrem. Zprvu po široké lesní cestě na rozcestí Lúka pri kamennom hríbe, později po stále se zužujícím chodníku až k upravenému pramenu pod rozcestím Lúka pod Roháčom (480 m). Z tohoto rozcestí vede vpravo krátká odbočka k puklinové jeskyni zvané Šarkania diera (15 minut).

Žebříky zvládnou i mrňata Obrovská brána

Dosud bylo stoupání mírné, od rozcestí to již ale neplatí. Chodník se zvedá strměji a kolem skaliska tvaru polosevřené pěsti s malým skalním okénkem nás přivádí k prvnímu žebříku. Krátký kovový žebřík má výše ještě dva další brášky. Není to však žádná divočina, na dlouhatánské žebříky Slovenského ráje zapomeňte. Tady to zvládnou i menší děti uvyklé pohybu v horách.

Konečně jsme se prosmýkli nejužším místem, zdolali tři žebříky a již opět vede chodník světlým bukovým lesem. Za dalším skaliskem se otevírá první pohled na Obrovskou bránu, největší ze skalních bran v Súlovských vrších. K samotné bráně je to ale ještě pořádný krpál. Po dešti je to tady navíc opravdu pěkné poklouzáníčko…

Obrovská brána Dinosaurus, králík a nebo ptakopysk?

Skalní brána je konečně tady. Opravdu monumentální útvar. Člověk si tady připadá jako trpaslík. Od brány, u které jsme potkali velkou skupinu polských turistů (jak jinak než hlučných), je to na rozcestí Pod Roháčom (718 m) jen kousek. Na rozcestí dáváme malou svačinku a pokračujeme dále.

Brada Hřeben obklopující Súlovskou kotlinu

Kousek se ještě držíme žluté turistické značky, která jde v souběhu se zelenou, pak ji ale definitivně opouštíme a pokračujeme vpravo po zelené. Mohli jsme po žluté ještě kousek popojít až na samotný vršek Roháče (803 m), ale protože vrch je zcela bez výhledů tak jej vynecháváme. Pro tentokráte.

Konečně jsme na první vyhlídce a konečně začíná svítit sluníčko, které se celé dopoledne schovávalo za mraky. Užíváme si tak krásných výhledů na okolní skály, na Velký i Malý Manín i k Súlovskému hradu a samozřejmě i k blízkému vrcholu Brada (816 m).

Borovice Súlovské skály

Po pěkném hřebeni pokračujeme k jihu a kocháme se úžasnými výhledy z každé z vyhlídek. Sluníčko, skály všude kolem a neuvěřitelně sytá zeleň způsobují, že se nám nikam nechce. Seděli bychom tady klidně až do večera. Ale Mišce, nejmladší turistce z naší tříčlenné skupiny jsem slíbil koupit nanuk v Súlově. Musíme tedy jít, aby nám nezavřeli. Scházíme do Roháčského sedla (692 m), kde stojí bouda či spíše kaplička.

Súlovské skály Súlovské skály Na cestě do Súlova

V Roháčském sedle opouštíme naší zelenou TZ, která dále míří k vrchům Bosmanica (752 m) a Kečka (822 m) a po modré TZ scházíme do Súlova. Nechybí další vyhlídky, ze kterých se otevírají fantastické pohledy na centrální část Súlovských skal a již jsme na loukách. Ze sytě zelených luk se otevírají nádherné pohledy nazpět ke skalám. Kolem solitérních hrušní pak scházíme až do Súlova. No nebudu vás napínat - nanuky jsme stihli…

Hory Ferratou Kaiser Franz Joseph do jeskyně Roslochhöhle
Hory Zelengora (2); přechod pohoří v Bosně a Hercegovině
Hory Klenovský Vepor, dominantní hora Veporských vrchů
Skalná Alpa Vysoké Tatry, ubytování Chata Paprsek Hajnáčka Blansek Bilíkova chata Dereše Šumava, ubytování Tribeč Klenovský Vepor Helfštýn Marákeš Králický Sněžník Sluneční erupce Dreveník Olperer Vihorlat Blesk Stolické vrchy Jeskyně Šipka Pohorky Šarišský hrad

Vliv větru na pocitovou teplotu, tabulka pro přepočet

Vítr patří k základním meteorologickým jevům. Vánek či slabý vítr je v letních parnech vítaným společníkem. Silnější vítr může být vítaným společníkem při chůzi nebo drápání se do kopce za předpokladu, že fouká po…

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku