Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má

Výstup na Rakytov v pohoří Velká Fatra

Velká Fatra a turistika

20.11.2009 | Otakar Brandos

Velká Fatra. Líbezný kraj oblých travnatých vrcholů i hlubokých zalesněných údolí. Kraj širokých výhledů a neobyčejných scenérií. Kraj, o kterém se zdá každému turistovi, milovníkovi Západních Karpat.

Rakytov při pohledu ze sedla pod Skalní Alpou

Výstup na Rakytov patří do souboru krásných túr, které lze na Velké Fatře absolvovat. Trasa vás zavede na nejvyšší vrchol Liptovské větve tohoto pohoří. Rakytov je skutečně nezaměnitelnou a velice symetrickou travnatou homolí. Travnatou snad jen krom vršku, na němž je uměly vysázena kosodřevina.

Výstupová trasa začíná u hájenky Teplé, kde zastavuje autobus jedoucí z Ružomberka (Liptovské Osady) do obce Liptovské Revúce. Cesta bukovým lesem Odsud pokračujeme kus po vozové cestě. Po zhruba půl kilometru přecházíme po mostě a dostáváme se do Prielomu Teplého potoka, který vznikl erozní činností Teplého potoka. Z obou stran je cesta sevřena mohutnými vápencovými skalisky, které dodávají tomuto úseku kaňonovitý ráz.

Před vstupem do průlomu je vlevo vydatný pramen vody. O kousek dále se vpravo ve skalní stěně ukrývá za porosty keřů a stromů vchod do menší jeskyňky. Později se dostáváme na malý palouk, na kterém stojí seník. Odsud se otevírá první pěkný výhled na celý masív Rakytova, který je naším cílem, a který odsud vypadá skutečně impozantně. Následuje hájenka a další dva seníky (25 minut od rozcestí Teplô).

Stoupání je náročné

Cesta začíná konečně strměji stoupat. Přicházíme k lesní školce (40 minut), kde na rozcestí vozových cest musíme odbočovat neustále doleva, ačkoliv cesta nás spíše svádí doprava. Pokračujeme stále doleva kolem školky po vozové cestě, která se později bude stáčet nazpátek, tedy vpravo. Několikrát přecházíme další vozové cesty, ale tady si udržujeme stále směr vzhůru a hlídáme si značku, neboť v tomto úseku se mohou vyskytnout menší orientační problémy.

Stoupání k vrcholu Rakytova Vrcholový kříž, v oparu Čierny kameň, Ploská a Rakytov

Konečně uvidíme nad sebou lesní cestu, která vede zhruba po vrstevnici. V tom okamžiku máme za zády dominantní vrchol Salatín ležící již v Nízkých Tatrách. Vyjdeme na cestu. Ale neradujme se, neboť tuto cestu jen přejdeme a pokračujeme strmějším stoupáním lesem napravo. Opět se dostáváme na vozovou cestu, která nás vyvede na palouk. Tady se musíme držet okraje lesa vlevo, stále po široké vozové cestě.

Konečně se objevují alpínské louky

Skalní vrata pod Rakytovem

Na dalším rozcestí u menší ohrady se vydáme doprava k chatě, u níž je malé jezírko. Chatu podejdeme a na rozcestí v lese odbočíme prudce vlevo. Po krátkém, ale velice strmém stoupání se konečně dostaneme na vrcholové holiny.

Cesta nejprve (po vyjití z lesa) uhýbá vlevo, ale po chvíli se prudkou serpentinou stáčí doprava. Mírnějším stoupáním přecházíme po severovýchodním úbočí Rakytova, až se konečně dostaneme do Severního Rakytovského sedla (45 minut od chaty) s mohutným dřevěným rozcestníkem.

Ze sedla se rovněž otevírají pěkné pohledy směrem k hřebeni Malé Fatry a velkofatranskému Klaku. Tady opustíme žlutou značku a pokračujeme vlevo po zelené, která nás přivede na vrchol Rakytova (dalších 25 minut). Výstup je nejprve strmý, na svahu vyčnívají četné skály, v horní části je pak výstup již povlovnější a svahy jsou převážně travnaté.

Vrcholová pyramida Rakytova (1 567 m) je uměle osázena kosodřevinou. Nachází se tady zničená kovová rozhledová růžice (alespoň v době mé poslední návštěvy), schránka s vrcholovou knihou a velký dřevěný kříž.

Zobrazit místo Rakytov, Velká Fatra na větší mapě

Výhledy z Rakytova berou dech

Výhledy z Rakytova jsou skutečně impozantní. Na východě vidíme rozeklanou hradbu Vysokých Tater, nalevo o ní pak hřeben Západních Tater. Na severu se táhnou známé vršky Malé Fatry a Chočských vrchů, na západě máme Turčianský hřeben Velké Fatry a za ním Lúčanskou Malou Fatru. Výhledům k jihu vévodí nezaměnitelný Borišov, Ploská a Čierny kameň. Na jihovýchodě bych málem zapomněl na hřeben Ďumbierských Nízkých Tater. Rakytov je skutečně vynikajícím rozhledovým bodem.

Borišov a Ploská, výhledy na Chatu pod Borišovom ze svahu vrcholu Kračkov Čierny kameň a Ploská

Pokud jsme se již nasytili fantastických rozhledů, začneme z vrcholu Rakytova sestupovat do Jižního Rakytovského sedla. Sestup je poměrně strmý, především za mokra a nebo umrzlého sněhu může být dosti problematický. Chodník se několikrát stočí v táhlých serpentinách, které nás na úpatí Rakytova přivedou k velice zajímavému útvaru zvanému Skalné vrata.

Přes Kračkov a Čierny kameň

Turistický průvodce Velká Fatra popisuje jedno z nejkrásnějších, největších a nejromantičtějších pohoří nejen Slovenska, ale Západních Karpat vůbec. Pohoří, kde je ještě i dnes živé salašnictví a pastevectví, Turistický průvodce
které dodává tomuto koutu Slovenska jen těžko opakovatelný ráz. Publikace je doplněna digitálně zpracovanou mapkou, uživateli oblíbenými rozhledovými růžicemi a barevnými panoramaty s popisy «

Projdeme touto skalní bránou a táhlým mírným sestupem se dostaneme do Jižního Rakytovského sedla (1 295 m). V tomto úseku lze v jarních měsících spatřit stovky a stovky kvetoucích orchidejí. No a samozřejmě i další kytky. Ze sedla opět mírně stoupáme a konečně vcházíme do lesa pokrývajícího masív Kračkova (1 398 m). Chodník vrchol pouze traverzuje a nevychází na něj. Po vyjití z lesa, kdy se ukáže pohled na Čierny kameň (1 479 m), odbočíme doleva a posléze doprava, nevystupujeme na vrchol Kračkova, ale dále jej traverzujeme.

Na konci traverzu přecházíme mohutné suťovisko, které je v zimě velice lavinózní a tudíž nebezpečné. Proto vede zimní cesta přes vrchol Kračkova. Přejdeme rozsáhlou vrcholovou louku, ze které se otevírají impozantní pohledy na masív Čierneho kameňa, Ploské a Rakytova. Troufám si tvrdit, že zdejší pohledy na Čierny kameň jsou skutečně nejlepší a jedinečné.

Táhlým mírným sestupem po loukách Grúně zamíříme do sedla pod Čiernym kameňom, kde jsou menší, ale stálé prameny vody. Dále traverzujeme masív Čierneho kameňa a po dalším táhlém stoupání se kolem vydatného pramene konečně dostáváme do Sedla Ploské. Tady odbočíme doleva na žlutou značku vedoucí do obce Liptovské Revúce.

Salaše a pastva

Upolíny kvetou téměř všude

Sestupujeme nejprve travnatými svahy, pak zčásti lesem a opět travnatými svahy, které se využívají i nyní k pastvě. To dokladují zdejší salaše, například salaš pod Čiernym kameňom či koliba Na Krátkej na protějším svahu zvaném Krátka.

Sestup je značně strmý bez orientačních problémů. Skoro celý vede po vozové cestě. Během sestupu se otevírají nádherné pohledy na část Velké Fatry a Nízké Tatry. Cesta vyústí v osadě Liptovské Revúce (720 m) u malé kapličky, u které odbočíme doprava a asi po 200 metrech dojdeme na konečnou zastávku autobusu, jenž sem zajíždí z Ružomberka.

Pokud toho ještě nemáme dost

Pokud bychom toho ještě neměli dost, můžeme si ze Sedla Ploské ještě odskočit na plochý vrchol Ploská a třeba i na Chatu pod Borišovom. Stejnou cestou se pak můžeme vrátit a dojít naší pouť do Liptovské Revúce.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Čistý čas chůze: 6 a 1/4 až 7 hodin
  • Celková délka túry: 8 až 9 hodin
  • Délka trasy: 16,5 km
  • Celkové převýšení: výstup 1 050 m, sestup 1 050 m
  • Základní trasa: Teplé - Teplá dolina (10 min) - Rakytov (2 a 3/4 h) - Kračkov (3 a 3/4 h) - Sedlo Ploskej (4 a 3/4 h) - Liptovské Revúce (6 a 1/4 h)
Ploská z cesty do Sedla Ploské Borišov s chatou Na traverzu vrcholu Ploská Ovce pod Černým kamenem Treking.cz - diskuze
Hory Jižní částí hřebene Martinských holí na vrcholu babího léta
Radegast Z Pinduly na Radhošť a Pustevny, turistika v Beskydech
Hory Země skal. Vyberte nejkrásnější horu České republiky! Anketa.