Poslední aktualizace: 5.5.2021 , svátek má

Polonina Krásna, hora Malá Klimova

Polonina Krásna aneb s krumpáčem na Zakarpatské Ukrajině

5.4.2011 | Otakar Brandos

Poloninské hřebeny ve Východních Karpatech nejsou našim turistům neznámé. Zakarpatská Ukrajina se mezi turisty a trekaři pevně etablovala a každoročně přiláká spoustu návštěvníků, kteří chtějí vyměnit pohodlí města za "nepohodlí" polonin.

Polonina Krásna, v pozadí Svidovec

Pokud jste již zvládli hřebenovku poloniny Krásna i sousedního Svidovce, možná se budete chtít poohlédnout po další túře v této oblasti a podívat i na boční hřebeny. Hřebenovka je sice fajn, ale i boční hřebeny mohou nabídnout mnoho zajímavého. Jedním z nich je hřeben Malá Klimova - Uhorská na východním okraji poloniny Krásna.

K nástupu na poloninu Krásna z obce Usť Čorna si lze vybrat dvě trasy. Červeně značenou hřebenovku vedoucí z centra obce kolem hřbitova po široké lesní cestě a nebo žlutou trasu nastupující na hřeben z údolí Mokranky zhruba v půli cesty mezi Usť Čornou a Ruskou Mokrou.

Resuscitační stezka

Žlutá značka vede vzhůru poměrně svižně, některé úseky jsou skutečně strmé. Přesvědčit se o tom mohla i kamarádka Kaša z Polska, která byla jednou z účastnic túry i setkání značkařů na Zakarpatí.

Strmý výstup a zejména letní vedro ji natolik rozhodil, že ji její přítel musel v lese málem resuscitovat. Ale přežila, byť na večerní setkání v domku Jurije a Josifa pod vrcholem Gavajsgavor (1 241 m) dorazila s větším časovým odstupem. Někteří z nás toho využili k fotografování koní i k výstupu na vrchol Klimova (1 492 m), jenž je na fous stejně vysoký jako Praděd v Hrubém Jeseníku.

Po nabrání výškových metrů se objevuje vcelku příjemný hřebínek s mohutnými staletými buky. Brzy les ustupuje docela a objevují se nekonečné travnaté hřebeny poloniny Krásna s dominantním vrcholem Klimova (1 492 m). Z rozcestí pod Klimovou (1 432 m), na kterém je instalován turistický rozcestník, se musíme vrátit kus po červené hřebenovce směrem k Usť Čorné až na další rozcestí pod Malou Klimovou. V létě se tady po hřebeni prohánějí stáda krav a koní, takže si zejména fotografové přijdou na své.

Za výhledy na Malou Klimovou

Z rozcestí pod Malou Klimovou (na kterém během naší túry navíc osazujeme a instalujeme právě zmíněný rozcestník) vede stezka po severozápadním travnatém úbočí až na vrchol Malá Klimova. Turistická značka tady bude asi až v letošním roce, přesto nějaké bloudění nehrozí ani nyní. Malá Klimova (1 361 m) je pěkný výhledový vrchol.

Přehlédneme odsud celou poloninu Krásna, poloninu Svidovec s dominujícími vrcholy Stohy (1 378 m) a Tempa (1 634 m) i kamenité vrcholy v Gorganech. Po hřebeni vede široká cesta, naštěstí bez nějakých výmolů. Jde o pozůstatek po budování plynovodu, jenž později schází k obci Krásna.

Prohlédnout fotky k článku

Z Malé Klimove sestupujeme lesem do širokého sedla a přes kótu 1 216 m pokračujeme kolem salaší k vrcholu Uhorská (1 294 m). Na jeho temeni se nachází velký kovový triangl. Výhledy jsou opět excelentní. Počasí přeje, na obloze je drobná kupovitá oblačnost a dohlednost dobrá. Krajina kolem je fantastická, túru si většina zpestřuje borůvkami a lesními jahodami, které tady právě dozrávají.

Sestup z Uhorské

Ukrajinské Karpaty - Zakarpatská Ukrajina, Poloniny. V první části průvodce naleznete podrobně zpracovánu oblast bývalé Podkarpatské Rusi, dnešní Zakarpatské oblasti Ukrajiny, do druhé části průvodce jsme zařadili hory v oblasti bývalé Haliče a Bukoviny. Průvodce
Vedle velkého množství praktických informací tady naleznete podrobné popisy túr a treků, všech významných hřebenových přechodů, kterých oproti předchozímu vydání rovněž znatelně přibylo. Kniha je opět doplněna velkým množstvím fotografií, ale také digitálně zpracovanými mapkami a výřezy z turistických topomap 1:100.000 a zejména výřezy z turistické mapy 1:50.000 vydavatelství Konting, ve které jsou zapracovány i značené turistické trasy. Množství užitečných kontaktů, mailových a internetových adres, telefonů, rad a tipů určitě obohatí tohoto komplexně zpracovaného turistického průvodce «

Široký lučnatý hřeben se začíná zužovat a mizet někde v lese. Po široké cestě začínáme sestupovat do údolí říčky Krásna. Rozhodně se držte lesní cestu a nepouštějte se po brázdě plynovodu. Sestup (výstup) by byl zbytečně prudký. Brzy se objevuje další travnatý hřeben s řadou chatek a seníků. Nádherné místo jako stvořené na odpočinek. V trávě to všude kolem cvrliká, každou chvíli vám kolem ucha proletí nějaký ten tesařík a nebo motýl.

Po odpočinku zamíříme do plochého sedýlka, v němž se cesta stáčí doprava dolů a pokračuje po cestě až do údolí říčky Krásna. Naštěstí narážíme na mostek, po němž suchou nohou hlubokou horskou bystřinu přecházíme a po již rovné cestě docházíme do obce Krásna.

Právě včas, neboť začíná zlověstně hřmít a po chvíli i pršet. Co pršet, nebeská hajzlbába asi pořádně spláchla, neboť se strhuje téměř pekelná průtrž mračen zakončená duhou. Je nejvyšší čas dát si vedle vynikajícího ananasového soku (džusu) i po "dvatsjaťpjať" čistě destilovaného ruského národního nápoje. Točíme to ještě několikrát, protože autobus má jako obvykle zpoždění a pojede "záraz". Což je univerzální časová jednotka používaná na Ukrajině, v Rusku a dalších podobných zemích. Ta činí něco mezi sedmi minutami a 8 hodinami…

Dostavník do cíle opět nedojel!

Konečně se autobus objevuje. Je našlapaný až po střechu, takže batohy nastupují zadními dveřmi a my s krumpáčem (na instalaci rozcestníku) dveřmi předními. Brzy je však v autobuse nedýchatelno. Ne proto, že je vedro i venku, ale proto, že je tady stále více nakouřeno. O dým se však nezasloužil nějaký neohleduplný kuřák, ale motor, jenž začíná hořet.

Ze zadní části autobusu se začíná ozývat křik a bušení, babky se křižují a lomí ruce. A autobus regulérně hoří. Vystupujeme, vytahujeme bágly a šofér hasičák. Opět jsme do centra Usť Čorné nedojeli. S kamarádem Alešem K. se na sebe koukáme a ptáme se: pokolikáté již? Zatím jsme místní dopravou do centra Usť Čorné skutečně mockrát nedojeli a podobný problém jsme na této trase nezažili poprvé… Ale i to patří k místním specifikům.

Popsaná túra se dá bez problémů zvládnout během jednoho dne. Pokud se fyzicky necítíte, raději využijte k nástupu pod Malou Klimovou červenou turistickou značku. Voda na trase se téměř nevyskytuje, počítat můžete pouze s prameny na sestupu. Takže zásoby doplňte již před odchodem na túru. Celková délka túry činí 6 - 7 hodin v případě nástupu červené značce a 7 - 9 hodin při nástupu po žluté značce.